از عکاس‌ها نمی‌ترسیم!

مدیر کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد درباره برگزاری رویداد فتوواک در مشهد گفت: فتوواک رویدادی جهانی است که توسط عکاس برجسته و بنیان گذار بنیاد کلبی، اسکات کلبی هر ساله در تاریخی مشخص برگزار می­شود، امسال برای دهمین سال در تمامی دنیا در روز 15 مهرماه و 7 اکتبر تمامی عکاسان علاقه­مند به عکاسی از شهرشان پرداختند.

 

شرح یک رویداد هنری

سید رهام رسولی افزود: این یک رویداد عکاسی اجتماعی است که عکاسان با هم (معمولا در مرکز یک شهر یا بخش مشخصی از آن) راه می­روند، عکس می­گیرند و با عکاسان دیگر به تبادل نظر می­پردازند. پس از پیاده روی شرکت کنندگان فرصت دارند بهترین عکس خود را به مسابقه ارسال کنند. شرکت در این برنامه رایگان است، تا علاقه­مندان به عکاسی از سراسر دنیا امکان مشارکت در آن را داشته باشند. هر مسیر در این برنامه به 50 عکاس محدود شده بود، 50 عکاس همزمان در مسیر به قدم زدن و عکاسی می­پردازند سپس همگی در یک محل در انتهای مسیر جمع می­شوند.

مدیر کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد خاطرنشان کرد: جذابیت و اهمیت رویداد فتوواک از آن جهت است که بیشتر گردهمایی علاقه­مندان به عکاسی بوده، به موضوع در این مسابقه نمی­پردازد، و به شکل مرسوم جشنواره­های عکاسی در دنیا نیست. عکاسان در مسیر فتوواک، با سازه­های معماری و هنری، مردم، بافت فرهنگی و اجتماعی، جاذبه­های گردشگری و شهری، تعاملات، احساسات و عواطف مردم و محیط پیرامونشان روبرو خواهند بود که می­توانند به عکاسی از آن بپردازند و آن را در مسابقه فتوواک شرکت دهند و در نهایت برندگان جوایز فتوواک از طریق سایت معرفی می­شوند.

او تصریح کرد: امسال هم فتوواک در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد نیز برای دومین سال میزبان این رویداد بود. در فتوواک 2017، 310 عکاس شامل 180 عکاس خانم و 130 عکاس آقا از طرف انجمن سینمای جوانان موفق به اخذ مجوز رسمی عکاسی از سطح شهر مشهد در قالب 6 مسیر اصلی شدند که لیدرهای اصلی این رویداد آقایان کامران رحمتیان، رضا رهنمای مقدم، مهران کریمان، امیر علی پور ملائکه  و خانم فاطمه روشن بودند. در سال گذشته عکسی از فاطمه روشن از مشهد جزء ده عکس برگزیده این رویداد بین­المللی قرار گرفت و همچنین نمایشگاه عکس­های برگزیده سال 2016 در آذر ماه سال گذشته به همت کانون عکس انجمن سینمای جوانان مشهد در گالری آرتین برپا شد.

رسولی گفت: در پایان از سرکار خانم شاهمحمدی مدیر انجمن سینمای جوانان خراسان رضوی، جناب آقای سیدعلی سیدی در ارشاد مشهد، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین جناب آقای کامران رحمتیان از اساتید عکاسی مشهد، که در مبحث صدور مجوز و برگزاری هر چه بهتر این رویداد مارا یاری رساندند کمال تشکر را دارم.

 

 

یک دورهمی دوستانه

امیر علی پور ملائکه از عکاسان جوان مشهد و لیدر مسیر 6 در برنامه فتوواک گفت: رویداد جهانی فتوواک بیشتر از اینکه جنبه رقابتی داشته باشد، جنبه دورهمی و ایجاد صمیمیت بین گروه­های عکاسی دارد، خیلی از دوستان این انتقاد را مطرح می کنند که چگونه می­شود پنجاه عکاس در یک مسیر عکاسی کنند و سوژه ها تکراری نباشد؟؛ بله ممکن است سوژه ها تکرار شوند اما دید متفاوت هر عکاس نسبت به سوژه عامل اصلیه تمایز هر عکس با عکس­های دیگر است، داوران این رویداد داوری را بین دیدگاه­های عکاسان انجام می­دهد نه سوژه­ها!

 

تشویق و استقبال مردم

فاطمه روشن برگزیده رویداد فتوواک در سال گذشته و لیدر مسیر 2 در فتوواک امسال هم گفت: این رویداد جهانی باعث ارتباط و صمیمیت بیشتر بین مردم و عکاس­ها می­شود؛ طوری که در روز مسابقه مردم با جمله­های مثبت عکاس­ها را تشویق می­کردند تا باعث موفقیت آن­ها شوند. علاوه بر این فتوواک در یک روز، هم فرصت را برای عکس گرفتن فراهم می­کند و هم به دلیل حضور سایر عکاس­ها موقعیت مناسبی را برای جمع­آوری اطلاعات عکاسی ایجاد می­کند. خوشحالم از اینکه رویداد با رضایت عکاس­ها برگزار شد و امیدوارم در این برنامه تجربه­های جدید در زمینه عکاسی خیابانی به دست آورده باشند.

مهران کریمان از عکاسان جوان و پرافتخار مشهد و لیدر مسیر شماره 5 این رویداد گفت: فتوواک رويدادي عظيم است كه هزاران عكاس در سراسر دنيا با هر زبان و رنگ و لباس و نژادي در يك روز خاص داخل اين برنامه شركت مي­كنند، اما از پس اين ماجرا قصه و بهانه­اي پنهان است براي همدلي، اتحاد و يكدلي. براي اينكه بدانيم چند لحظه بيشتر با هم بودن را هم بايد بين هم تقسيم كرد و قدر دانست.  وحدت و همدلي؛ چيزهايي كه هر روز بايد با خودمان تكرارش كنيم.

 

مجوز، لبخند مردم باشد

رضا رهنمای مقدم از اعضای کانون عکس مشهد و لیدر مسیر شماره 4 فتوواک گفت: این روز، روزی است که باید در کنار هم راه برویم و لحظه­هایی از هزاران هزار لحظه ناب در اطرافمان را ثبت کنیم. امسال هم تجربه در کنار هم بودن و ثبت لحظات، تجربه­ای به یادماندنی و متفاوت بود. این که گاه مردم از دیدن دوربین و ثبت لحظه­هایشان شادمان می­شوند حس خوبی در همه ما ایجاد می­کند، اما هستند بسیاری که از دوربین فرار می‌کند که وقتی پای حرف دلشان می‌نشینی می‌فهمی از دوربین نه، بلکه از ذهن آدم‌های پشت آن فراری‌اند، و چقدر همه چیز زیباست که وقتی به این نتیجه می‌رسند که یک هنرمند پشت آن است لبخندی سرشار از محبت را روانه آن می‌کنند. من فهمیدم که مردم ما از عکاس‌ها نمی‌ترسند، مردم ما از عکس‌هایی می‌ترسند که هنر، آخرین دلیل گرفتنشان است و آن‌گاه به این فکر کردم که چه خوب می‌شود اگر تمام مجوزی که برای گرفتن عکس به آن نیاز داری، تنها در پس لبخند سوژه‌ات بیابی.

کامران رحمتیان از اساتید عکاسی شهر مشهد و لیدر مسیر 1 فتوواک گفت: حضور در رویداد جهانی فتوواک با همه سختی­هایش در برگزاری با طعم شیرین همبستگی و حضور در کنار هزاران عکاس از ملیت­های مختلف همراه است. رویدادی که باعث معرفی آیین­ها و سنت­های ایرانی به سایر عکاسان و مخاطبین بین­المللی می­شود. حضور صدها عکاس جوان ایرانی در این رویداد باعث ایجاد نشاط و باز شدن دریچه­های امید برای رشد روز افزون هنر عکاسی در ایران همگام با سایر نقاط جهان می­شود.

 

 

هر روز «فتوواک» باشد!

جواد خالقی از جمله عکاسان شرکت­کننده در این دوره از فتوواک هم گفت: عنوانش این باشه با آن که مشهد قطب عکاسی و عکاسان  به نام ایران است ولی متاسفانه هنوز مردم و مسئولان با عکاس برخورد خوبی ندارند و از عکاس فرار و یا برای عکاسی او ایجاد مشکل می­کنند. یک هنرمند با تمرین هنری به هنر دست می­باید و یک عکاس باید با عکس گرفتن مشق کند و هیچ راهی جز دیدن و شات زدن ندارد. فتو واک زمانی به معنای واقعی خود خواهد رسید که عکاسان مشهد هر روز در معابر شهری اجازه حضوری پر رنگ و پرشور داشته باشند و عکاسی خیابانی منحصر به روزهای عزاداری یا مناسبت­ها نشود. یکی از دلایل مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به ضعف متولیان عکاسی مشهد در برنامه­ریزی مدون و بلند مدت در حوزه عکاسی بر می­گردد. نباید طوری باشد که جامعه شهری به دوربین و عکاس به چشم مجرم نگاه کند و از طرفی مجوزهای عکاسی شهری ضمانت اجرایی موثری نداشته باشد و هر فرد و ارگانی با اَنگ امنیت مزاحمت برای این قشر هنری بوجود آورد.

 

 

عکس1: نیکتا مرادی – نمایشگاه فتوواک 2016

عکس 2: سحر ناصری – نمایشگاه فتوواک 2016

گزارشی از نوید موسوی

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *