سامانه ای برای یکپارچه سازی املاک

با حضور استاندار خراسان رضوی، پروژه  سامانه یکپارچه سازی ملی املاک کشور در اداره پست استان به بهره برداری رسید.

علی رضا رشیدیان در این مراسم با اشاره به راه اندازی طرح های جی نف و سیماک در کشور و استان گفت: این طرح به مصلحت عمومی کشور و استان است و انتظار می رود فرمانداران و مسئولان همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر شهرهای ما قدم های خوبی را در این مسیر برداشته اند و زیرساخت های 24 شهرستان استان برای اجرای این طرح ها آماده است. همچنین پروژه سیماک نیز طرحی ضروری است و 28 دستگاه، 28 شهرستان و هم دستگاه های استانی بایستی برای اجرایی شدن این پروژه هماهنگ حرکت کنند.

رشیدیان با بیان این که پیشرفت این پروژه باید پیگیری شود؛ اظهار امیدواری کرد: با ظرفیتی که در استان است این پروژه در نیمی از زمان تعیین شده به سرانجام برسد. خوشبختانه در خراسان رضوی اتصال به دولت الکترونیک با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و در حال حاضر 50 درصد روستاهای استان در حال پیوستن به سیماک هستند.

گفتنی است؛ اجرای پروژه سیماک به عنوان سامانه یکپارچه سازی ملی املاک کشور در سال 93 آغاز و در سال 95 به عنوان پروژه دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی کشور انتخاب شد. این پروژه در سال 94 وارد پست شد و در سال 95 به پروژه اقتصاد مقاومتی تبدیل شده و امسال به عنوان یکی از دو پروژه اولویت دار وزارت ارتباطات شناخته شده است. یکپارچه سازی اطلاعات املاک،  کاهش ارتباط ارباب رجوع با ادارات و ارزیابی عملکرد دستگاه های استانی در حوزه معاملات املاک از جمله اهداف این پروژه است.

این پروژه شامل چند زیرپروژه بهنگام سازی کدهای پستی و جی نپ و نقشه های شهری و روستایی است. زیرپروژه دیگر صدور مجوزهای ساخت و ساز شهری و خارج از محدوده شهرها و روستاهاست که در سال بالغ بر 3 میلیون فقره از این مجوزها صادر می شود و بخش مهمی از مسایل مربوط به املاک را شامل می شود.

بیش از 31 میلیون تومان عوارض ملک در کشور وجود دارد که با این پروژه می توان آن را به صورت یکپارچه در کشور ساماندهی کرد. در این زیرپروژه چندهزار مهندس و کاردان نقشه بردار توسط دفاتر پست بکار گرفته خواهند شد. در حال حاضر در کشور پرونده ملک هر مالک به طور متوسط 16 مرتبه تشکیل می شود. این 16 مرتبه در این پروژه به یک مرتبه کاهش پیدا می‌کند.

زیرپروژه بعدی سیماک استعلامات دستگاه های اماکن و املاک است. 46 هزار و 872 واحد و دستگاه به این زیرپروژه مجهز می‌شوند. تمام مراجعات پس از تشکیل این پرونده ها غیرحضوری خواهد بود. حدود 96 هزار نفر در این پروژه آموزش می بیننند. 1813 واحد تاکنون در این پروژه سازماندهی شده که تا پایان امسال به 10 هزار واحد می رسد. خراسان رضوی پانزدهمین استانی است که به این پروژه می پیوندد. 60 تا 70 میلیون استعلام و پاسخ خواهیم داشت که با این سامانه یکپارچه می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *