دیدار ناطق‌نوری با ابراهیم رئیسی در مشهد

گفت‌وگوهای ملی شاید اسم رمزی باشد تا بالاخره پس از فاصله میان جریانات و شخصیت‌های سیاسی در دو جناح کشور شاهد همگرایی و همدلی در راستای هم‌افزایی ملی باشیم. اگر گذشته مرور شود، هر زمانی که بحث وحدت بین نیروهای انقلاب یا جریان‌های سیاسی کشور پیش می‌آمد، ناخودآگاه اذهان به یاد آیت‌ا… هاشمی می‌افتاد، چرا که ایشان شخصیتی فراجناحی و به‌نوعی بین‌الجریانی بود. ایشان در اواخر حیات خود بسیار تلاش کرد تا این مهم را به سرانجام برساند و اکنون باگذشت چندی از درگذشت ایشان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری است که پای در این مسیر گذاشته و برای گفت‌وگو‌های ملی پیشقدم شده است. نقطه اشتراک او و مرحوم هاشمی نیز در همین اعتدال خلاصه شده است.

در این راستا شیخ نور گفت‌وگوهای خود را از مشهد مقدس آغاز کرده است. او چندروز‌پیش به دیدار آیت‌ا… علم‌الهدی رفته بود و اکنون به دیدار حجت‌الاسلام رئیسی داماد علم‌الهدی رفته و در باب مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است. باید دید او در این عرصه چگونه عملکردی خواهد داشت.

 

ماموریت ویژه

پس از رحلت آیت‌ا… هاشمی بود که علی‌اکبر ناطق نوری پرونده جدیدی در فعالیت‌های خود گشود. استعفا از بازرسی نهاد رهبری، استعفا از هیات امنای دانشگاه آزاد و… بسیاری را به تحلیل‌های مختلف واداشت، اما هیچ‌کدام از مقصد و مقصود شیخ نور هیچ ندانسته و نگفتند. حال پس از چندی سکوت،

شیخ نور با دیدارهای اخیر خود باز هم خبرساز شده، اما انگار این‌بار قضیه متفاوت است. شاید بتوان این بار رمز کنش سیاسی ناطق را از مشهدالرضا دریافت و اسم رمز را گفت‌وگو‌های ملی نهاد. شیخ نور بسیار مایل است که پا در جاپای مرحوم آیت‌ا‌…هاشمی بگذارد و کار ناتمام او را تمام کند. بدین جهت است که پس از12 سال، نخست سراغ آیت‌ا… علم الهدی می‌رود و با او به دیدار و گفت‌وگو می‌نشیند.

همه کم‌وبیش از تفکرات سیاسی ناطق و آیت ا… علم‌الهدی خبر دارند، پس نمی‌توان گفت که ناطق بدون هیچ گونه قصدی، آن هم پس از 12 سال، به مشهد به دیدار آیت ا… علم‌الهدی رفته است. موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که خبر می‌رسد شیخ نور پس از آیت ا… علم‌الهدی به دیدار تولیت آستان قدس رضوی هم رفته و با او به بحث و گفت‌وگو نشسته است.

آن‌طور که کانال تلگرامی رئیسی نوشته، ناطق در دیدار با سید ابراهیم رئیسی از اقدامات و تلاش‌های اخیر صورت‌گرفته توسط آستان قدس رضوی قدردانی کرده، اما این ظاهر قضیه است و در باطن مطلب دیگری نهفته است.

ابراهیم رئیسی پس از انتخابات 96 گویا داعیه محوریت جریان اصولگرا را در سر دارد؛ پس بی‌ارتباط نیست اگر ناطق با او به‌عنوان یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار اصولگرا به گفت‌وگو بنشیند.

وقتی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت ا… علم‌الهدی اعلام کرده است که ملاقات بعد از ١٢ سال رخ داده، یعنی اصرار دارد بگوید که در این مدت هیچ ارتباطی میان ناطق‌نوری و بخشی از جریان اصولگرایی برقرار نبوده است. ناطق‌نوری در این سال‌ها بارها و بارها قطعا به مشهد سفر کرده است اما چرا نخواسته به دیدار آیت ا… علم‌الهدی یا ابراهیم رئیسی برود؟ آیا ناطق‌نوری در پی اصلاح یا ترمیم رابطه‌اش با بخشی از جریان اصولگرایی است؟ آیا مأموریتی پشت این دیدارهاست؟

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *