جذابیت‌های عزاداری برای گردشگران خارجی

یک راهنمای تورهای گردشگری با اشاره به نقش گردشگری آیینی و مذهبی گفت: بازدید از دسته‌جات، علم و کتل‌ها و اجرای آیین‌های عزاداری محرم برای گردشگران خارجی جذاب است.

محسن مکرم افزود: آیین‌های عزاداری در رثای امام حسین(ع) بسیار برای گردشگران خارجی جالب و جذاب است، علی‌رغم اینکه عده معدودی با خودزنی در برخی از مراسم سینه‌زنی‌‌ها در پاکستان، هندوستان، بنگلادش و‌… نشان داده می‌شود و این اقدامات را منتسب به آیین عزاداری کلیه شیعیان در محرم می‌کنند، زمانی که گردشگران واقعیت عزاداری که با بزرگداشت اهل بیت(س) همراه است را عینا مشاهده ‌کنند، امام حسین(ع) را مظهر شجاعت، ایثار، انسانیت، جوانمردی و دین‌داری می‌بینند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی افزود: یکی از نکات مهم در آیین عزاداری‌ها، علاقه‌مندی مردم به پذیرایی از عزاداران امام حسین (ع) است که در مشهد با توزیع آش شله قمکار و در سایر شهرهای ایران نیز با تنوع مختص اقلیم‌های مختلف همراه است.

وی با اشاره به جایگاه گردشگری مذهبی در روسیه گفت: اکنون ما زیباترین نقاشی‌ها را در کلیساهای روسیه می‌بینیم. در کلیساهای ارتدکس افرادی با پوشش و حجاب کامل برای به جا آوردن مناسک دینی به صف می‌ایستند و همه اینها باعث شده که افراد زیادی از کشورهای مختلف برای تماشای مراسم مذهبی حضور پیدا کنند و این امر باعث رونق گردشگری در روسیه در طی دو دهه اخیر شده است.

مکرم با بیان اینکه مشهد قابلیت‌ بالایی در جذب گردشگری مذهبی و آیینی دارد، ادامه داد: در محرم سال قبل قطار گردشگری به مشهد آمد و بازدید از حرم مطهر امام رضا(ع) و حضور در دسته‌جات عزاداری را در برنامه خود قرار داد آنچه که بسیار برای گردشگران خارجی جذاب بود، دیدن علم و کتل‌ها و اجرای مراسم‌ آئینی ما است.

رییس پیشین انجمن راهنمایان گردشگری استان تاکید کرد: البته در این میان نقش راهنمایان گردشگری در توضیح و دلالت آئین‌ها بسیار مهم است. باید نقش راهنمایان گردشگری در معرفی جاذبه‌ها با حمایت رسانه‌های جمعی، پررنگ‌تر شود، چنانکه مشهد قطب گردشگری زیارت، سیاحت و سلامت است و قابلیت‌های ارزنده‌ای در این زمینه‌ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بین اماکن مختلف استان و کشورهای مختلف، بیشترین جاذبه را حرم مطهر امام رضا(ع) برای گردشگران خارجی دارد، افزود: بدون استثنا پرجاذبه‌ترین مکانی که گردشگران به آن اشاره می‌کنند حرم مطهر رضوی است، گردشگران و زوار پس از دیدن این فضای معنوی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از این که توفیق یافتند در این فضای با شکوه معنوی حضور پیدا کنند ابراز خوشحالی می‌کنند.

مکرم گفت: بیشتر گردشگرانی که حرم رضوی را پرجاذبه‌ترین مکان معرفی می‌کنند به بیش از 10 کشور جهان سفر کرده‌اند و تقریبا دنیا دیده‌اند، لذا معترف بودند که جذاب‌ترین مکان حرم مطهر رضوی است و اگر در ایام عاشورا و تاسوعا امکان حضور در حرم را به خاطر شلوغی نداشتند سعی می‌کردند که از هتل‌های مشرف به حرم مطهر دسته‌جات عزاداری را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی در کشورهای مختلف بسته‌های گردشگری مختلفی را ارایه می‌کنند خاطرنشان کرد: اساس و محور بازدیدهایی که در این بسته‌ها وجود دارد بازدید از اماکن مقدسه و کلیساها است. در برخی از این مکان‌ها با هدف کسب درآمد، از مسافران ورودی اخذ می‌شود. ضمنا مانند برخی مکان‌های مذهبی ما، اجازه عکس برداری از بعضی مکان‌های مذهبی وجود ندارد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: از سال گذشته با پیگیری انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی و با همکاری ارزشمند آستان قدس رضوی امکان بازدید گردشگران خارجی از همه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بجز روضه منوره و مسجد جامع گوهرشاد فراهم شد. برخی از گردشگرانی که طی سال‌های قبل به ایران آمده بودند اکنون در سفر مجددی که به مشهد داشتند از فراهم شدن این امکان بسیار خرسند بودند و رضایت داشتند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *