بایدهای دیپلماتیک ایران برای دفاع از منافع ملی

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد گفت: قدرت‌گیری ایران از طریق اقدامات معقولانه و دسترسی به قواعد و عرف سازمان‌ها و حقوق بین‌الملل است.

دکتر روح‌الله اسلامی با اشاره به اینکه سیاستی که ترامپ در پیش گرفته قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: او به‌نوعی قصد کاهش هزینه‌های زیاد آمریکا در فضای بین‌الملل و سیاست انزواگرایانه را دارد.

وی با بیان اینکه ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود تا برایش هزینه‌ای در بر نداشته باشد، عنوان کرد: او قصد دارد تا بسیاری از اقدامات اوباما را کنار بگذارد و بیشتر اقتصاد و شرایط داخلی آمریکا برایش اهمیت دارد، در این زمینه نیز اقداماتی انجام داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه‌ تهدید نظامی و امنیتی چندان ایران را تهدید نمی‌کند، تصریح کرد: ترامپ قصد دارد با استفاده از گروه‌ها، جریان‌های مختلف، کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند و گروه‌های تروریستی و تجهیز آن‌ها، کشور ما را مهار کند. به نظر ترامپ ایران در زمان اوباما به دلیل اینکه توانسته با رویه‌های دیپلماتیک مقاصدش را پیش ببرد، قدرتمندتر شده، خود را به عنوان یک کشور عاقل و قابل پیش‌بینی معرفی کرده، برجام را به نتیجه رسانده و بسیاری از طلب‌های خودش را از بازیگران‌ بین‌الملل گرفته و یک بازیگر قدرتمند و اثرگذار در منطقه شده است، ترامپ نمی‌تواند توافق‌ها و قراردادهای قبلی را از بین ببرد.

اسلامی افزود: رئیس‌جمهور ایران در متنی بسیار آرام و منطقی ترامپ و سیاست‌گذاران آمریکا را مورد خطاب قرار داد. اتحادیه اروپا هم لغو برجام را محکوم و پنج کشور دیگر نیز این امر را تأیید کردند. فقط آمریکاست که او هم رد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تنها اسرائیل راضی به مهار ایران است، عنوان کرد: اسرائیل می‌خواهد اقدامات رادیکال‌تری علیه ایران صورت گیرد. تقریبا هیچ کشوری در دنیا از این رویه حمایت نمی‌کند اما ایران باید در نظر داشته باشد که قواعد بین‌الملل قدرت نه اخلاق و حقوق شکل می‌دهد و آمریکا هنوز قدرت بسیار بزرگی است و می‌تواند تحریم‌ها را تشدید کند‌.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: ایران نمی‌تواند آمریکا را منزوی کند اما می‌تواند اقداماتی انجام دهد که از منافع ملی خود بیشتر دفاع کند. اولین اقدام بسیار ضروری ارتباط با همسایگانی چون پاکستان، افغانستان و به ویژه عربستان و ترکیه است. ایران باید سطح ارتباطات خود را تا حد امکان بالا ببرد. ایران هرقدر روابط بهتری با همسایگان خود داشته باشد احتمال شکل‌گیری اقدامات امنیتی از سوی آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: دومین سیاست می‌تواند افزایش پیوندهای ایران با کشورهایی باشد که آمریکا را به چالش می‌کشند. باید اتحادیه اروپا نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا ایران تنها مراودات اقتصادی با آمریکا دارد اما با اتحادیه اروپا ارتباطات اقتصادی و سیاسی بیشتری دارد. با انزوا و تحریم ایران، اتحادیه اروپا نیز ضرر بیشتری را متحمل می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه در روابط بین‌الملل، قدرت نظامی و به ویژه توان اقتصادی اصل است، عنوان کرد: ایران توانایی رقابت بسیار شدید با آمریکا را ندارد اما با ترفندهای دیپلماتیک و هوشمندی‌هایی که در سیاست خارجه دنبال می‌شود می‌توان آن‌ها را مهار کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *