شهر، شورا، شهردار و مشکلات اقتصادی پیش رو

  • توقف و رها بودن چند ماهه فعالیت در حوزه‌ها و مناطق شهر

برگزاری انتخابات زود هنگام شورای شهر نسبت به پایان دوره چهارم و کسب رأی یک دست لیست امید که تغییر و دگرگونی را در کادر مدیریت عالی شهرداری نوید میداد ، شهر و شهرداری را برای مدت طولانی در بلاتکلیفی کامل قرار داد در این مدت مدیران حوزه‌های مختلف شهرداری به‌جز کارهای روزمره هیچ تصمیمی جدی و اساسی برای مسائل با اهمیت نگرفته و بعضأ به فکر آینده کاری خود بوده و هستند. تاکنون بیش از سه ماه و تا روی کار آمدن شهردار جدید و سازماندهی مدیران و فعال شدن مجدد شهرداری حداقل دو ماه دیگر و در مجموع شهر حداقل پنج ماه در رکود کامل بسر برده و می‌برد.

 

  • ساخت‌وساز و سرمایه گذاری شهری

در چهار سال دولت یازدهم رویه ای توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعمال گردید که شرایط ساخت وساز در اکثر شهرستان‌ها کشور با مشکل جدی مواجه شد بگونه ای که تقریبا در بیست سال گذشته چنین شرایطی سابقه نداشت ، این شرایط در کلان شهر مشهد نسبت به اکثر کلان شهرها بدتر بوده تا جائی که کارآفرینان و سرمایه گذاران حوزه ساخت ساز در مشهد یا فعالیت خود را متوقف ویا به شهرهای دیگر کوچ نمودند ، میشود بحران را با یک نگاه به 90 درصد تاورکرین‌های خاموش وساکت و ده‌ها هزار کارگر و مهندس بیکار شده در منطقه ثامن به خوبی درک کرد.

 

  • بوجه ودرآمد

شهرداری و شهر در حال حاضر با بدهکاری آشکار و پنهان بزرگی که بعضا ریشه در سال‌های قبل از دوره گذشته دارد دست و پنجه نرم می‌کند این درحالی است که درآمدهای فعلی حتی کفایت هزینه‌های جاری شهرداری را ندارد.

 

  • اطمینان و اعتماد مردم به مدیران شهری و شهرداری

هیچ گاه مردم مشهد و علاقمندان دیگر نقاط و حتی خارج کشوربه این شهر مذهبی و معنوی به اندازه امروز نسبت به تعهدات و قول و قرارهای شهرداری بی اعتماد نبوده‌اند. امروز به هر فعال اقتصاد شهری مراجعه شود از بی تعهدی و پاسخگو نبودن جمعی تاثیر گذاری از مدیران شهردار نسبت به تعهدات می‌گویند ده‌ها پرونده سرگردان و بی‌پاسخ کارآفرینان و سرمایه گذاران در پروژه‌ها به‌ویژه بافت مرکزی شهر نمونه این بی‌تعهدی شهرداری نسبت به طرف‌های قرار داد در سال‌های اخیر می‌باشد .

 

  • انتظار از شورا و شهردار منتخب

با این شرایط از شورای پنجم و شهردار منتخب این شورا چه انتظاری می‌شود داشت؟ بویژه وقتی بدانیم خوب و بد اداره و مدیریت شهر و شهرداری نه در دست شورای شهر و شهردار مشهد است، بلکه این مدیران وکارشناسان میانی که بعضأ چند دوره و تحت مدیریت چند شهردار در پست‌ها و مسئولیت‌های فعلی فعالیت داشته و با زیر و بم اختیارات و جایگاه و پرونده‌های ریز و درشت مطرح در حوزه مدیریت خود اشراف دارند و به‌خوبی می‌دانند چگونه و با چه شیوه‌های شهردار و مدیران رده بالای جدید را تحت تاثیر القائات و گزارشات خود قرار دهند، بوده و هستند که نمره عملکرد شورا و شهردار منتخب را رقم می‌‌زنند. جالب اینجاست که تا شهردار جدید بر شرایط اشراف پیدا کرده و نسبت به اینگونه مدیران و کارشناسان که بعضأ با وجود حاشیه‌ها و ناسالمی‌ها سال‌های طولانی از این پست به آن پست و از این منطقه به آن منطقه جابجا می‌شوند وسعت مدیران و کارشناسان میانی انقدر زیاد است که تا شناخت نقش هر یک از انها زمان طولانی لازم است آنقدر زیاد که تا رسیدن به آن شناخت انرژی و انگیزه شورا و شهردار برای تصمیم گیری جدی ته نشین خواهد شد و آنان که بوده‌اند همچنان خواهند بود .

این حوزه‌ها مثل امور فرهنگی چون روزنامه شهرآرا نیست که بشود آن را در مدت کوتاهی از شرایط قبل به اصلاح طلبی و میانه روی برگرداند، پس شهر ماه‌های زیاد دیگری نیز همچنان با مشکل دست و پنجه نرم خواهد کرد .

اگر انرژی اصلاح طلبی و اعتدال گرایی شورا و شهردار دوام لازم داشته باشد شاید در این دوره اصلاح و تغیبر دور از انتظار نباشد.

 

  • اما اگرچه مشکلات همانند آن مثالیست که ((شیخ بگو اصلا راه نیست )) امید می‌رود دلسوزی شورای شهر لیست امید از یک طرف و تجربه شهردار منتخب از طرف دیگر همراه با همت جمع بسیاری بزرگی از کادرها و پرسنل مخلص و دلسوز و پاک دست شهرداری که سال‌های سال در سایه همانان جمع ویژه دیده نشده و یا نگذاشته‌اند دیده شوند با به میدان آمدن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران علاقمند به مشهدالرضا(ع) شهر فعال شود .

مناسب است شورای شهر و شهردار برای رمز گشایی پروژه‌های راکد مانده با تشکیل شورای‌های مشورتی در حوزه‌های مختلف از جمله کارآفرینان حوزه شهری بهره بگیرند تا انشاالله تاورکرین‌ها مجدد در شهر فعال و اشتغالی در حوزه ساخت و ساز و عمران شهری فعال شده و چرخ درآمد شهری و شهرداری دوباره به چرخش درآید و سرزندگی خودنمایی کند.

 

 

محمد حسین روشنک

رئیس کانون کار آفرینان خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *