در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث اولین تصفیه خانه سپتاژ در کشور اعلام شد:

53 کیلومتر از اراضی کشف رود درختکاری می شود

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: 53 کیلومتر از اراضی کشف رود با اعتباری حدود 114 میلیارد تومان درختکاری می شود. به گزارش صبح امروز ، مهدی یعقوبی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث اولین تصفیه خانه سپتاژ در کشور، که با حضور استاندار خراسان رضوی، رییس کمیسیون محیط زیست و منابع طبیعی، شهردارمشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی برگزار شد،با بیان این مطلب افزود: کشف رود به دلیل جاری شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی و خطر آلودگی آب های سطحی و زیر سطحی و استفاده از آن برای کشاورزی یکی از معضلات مشهد بود.
وی با بیان اینکه برای حل این معضل اعتباری از سوی کشور تخصیص داده نشد، اظهارکرد: برهمین اساس سال 93 با همکاری دادستان و آب منطقه ای 13کیلومتر از اراضی حریم کشف رود رفع تصرف و برای درختکاری تحویل شهرداری مشهد شد.
یعقوبی اضافه کرد: بعد از سال 93 کار ساماندهی کشف رود به صورت جزیره ای انجام و 80 کیلومتر از بستر و حریم کشف رود رفع تصرف، اما تحویل شهرداری مشهد نشد.
وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده قرارشد تا مبلغ 160 میلیارد تومان طی 5سال برای ساماندهی کشف رود از سوی دولت اختصاص داده شود که این کار نیز انجام نشده است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: با توجه به اهمیت سلامت مردم اواخر سال گذشته با محوریت استانداری و پشتیبانی دستگاه قضائی و سایر دستگاه های ذی ربط تفاهم نامه ای برای ساماندهی کشف رود امضا و فرماندهی آن به شهرداری مشهد واگذار شد که براساس آن دستگاه های مربوطه باید وظایف خود را با محوریت شهرداری در کشف رود انجام دهند.
وی افزود: برای ساماندهی کشف رود کارگروهی در شهرداری تشکیل و تصمیمات خوبی برای اجرا گرفته شد.
یعقوبی با اشاره به اینکه تاکنون 113 میلیارد تومان قرارداد برای ساماندهی کشف رود منعقد شده است، اظهارکرد: یکی از مشکلات مهم مرتبط با کشف رود تخلیه روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ تانکر فاضلاب در این رود بود که برای رفع این مشکل قرارداد احداث یک واحد تصفیه خانه سپتاژ با اعتباری حدود 110 میلیارد تومان منعقد شد که امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده آماده بهره برداری شود.
وی ادامه داد: در کنار احداث این تصفیه خانه چند پروژه بزرگ دیگر نیز اجرا خواهد شد که از آن جمله می توان به درختکاری 53 کیلومتر از اراضی کشف رود از پل شاهنامه تا تقاطع کشف رود با پیش بینی اعتباری بالغ بر 114 میلیارد تومان اشاره کرد.

عزم و اراده مدیریت شهری و حاکمیت، ساماندهی کشف رود است

هم چنین شهردار مشهد در این مراسم  با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه کشف رود، گفت: عزم و اراده مدیریت شهری و حاکمیت، ساماندهی کشف رود است.

محمد رضا کلائی افزود: عزم و اراده ما و حاکمیت از جمله دستگاه قضایی و دستگاه های اجرایی در حوزه آب و فاضلاب این است که مشکلات کشف رود را حل کنیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم در این راستا فاضلاب های تانکری است که با احداث این تصفیه خانه به دنبال رفع این مشکل هستیم.
وی اضافه کرد: اقدامات اولیه در این خصوص انجام شده و تا خرداد ماه 1400 این تصفیه خانه به بهره برداری خواهد رسید.
کلائی با اشاره به اینکه حدود 10 ماه است که مدیریت واحد کشف رود از سوی مجموعه دستگاه های حاکمیتی به شهرداری مشهد واگذار شده است، اظهارکرد: تاکنون مبلغ حدود 150 میلیارد تومان پروژه های مختلف در کشف رود اجرا شده است.
شهردارمشهد ادامه داد: یکی از موضوعاتی که می تواند روی رفع مشکل موتور تلمبه ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشد تصفیه خانه سپتاژ است که به صورت جدی پیگیر احداث و بهره برداری از آن هستیم که امیدواریم برای اینکار نهادهای حاکمیتی نیز کنار ما قرار بگیرند.
وی تصریح کرد: وقتی پس از سال ها مدیریت شهری حاضر شده که زیر بار این برود تا با سرمایه گذاری چند هزار میلیارد تومانی تصفیه خانه هایی را احداث کند که مشکل فاضلاب های رها شده را نداشته باشیم، نیاز است تا نهادهای حاکمیتی نیز در این راه از مدیریت شهری حمایت کنند.
وی اضافه کرد: در مجموع ما در میان مدت برای ساماندهی کشف رود در محدوده انتهای طبرسی شمالی مبلغ هزار میلیارد تومان و برای ایجاد زیرساخت ها مبلغ 400 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته ایم.
کلائی با بیان اینکه درحوزه احداث تصفیه خانه سپتاژ شهرداری وظیفه ای نداشته و ازباب مدیریت واحد به این موضوع وارد شده است، خاطرنشان کرد: برای احداث واحد تصفیه خانه سپتاژ تنها 15 میلیارد تومان اعتبار دولتی درنظر گرفته شده است در حالی که حدود ١١٠ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی می شود.
شهردارمشهد افزود: درحال حاضر کار اجرای این تصفیه خانه آغاز شده و کار به سرعت ادامه خواهد یافت تا در زمان بندی یکساله بتوانیم آن را به بهره برداری برسانیم.
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد درختکاری بیش از 470 هکتار از اراضی حاشیه کشف رود را نیز بر عهده گرفته است، اظهارکرد: تاکنون 160 هکتار از این درختکاری انجام شده و سعی می کنیم تا پایان سال این میزان را افزایش دهیم.
کلائی ادامه داد: با انجام این درختکاری ها، فضای سبز با کیفیتی از محدوده پرکندآباد تا کنار گذر شمالی به فضای سبز مشهد اضافه خواهد شد.

 

اقدامات مدیریت شهری در توجه به رفع مشکل فاضلاب قابل تقدیر است

هم چنین رئیس فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات مدیریت شهری در توجه به رفع مشکل فاضلاب قابل تقدیر است، گفت: حفاظت از محیط زیست مطالبه جدی مردم است.

سمیه رفیعی افزود: یکی از تجربه های خوبی که در مشهد در حوزه محیط زیست شاهد آن هستیم این است که برای این مهم، به مدیریت واحدی دست یافته اند، زیرا مهم ترین چالش و مشکل ما در کارها نبود مدیریت یکپارچه و جامع است.
وی افزود: همه ما آثار سو بی توجهی به محیط زیست را دیده ایم و اکنون این دولت و مردم هستند که هزینه آن را پرداخت می کنند.
رفیعی اضافه کرد: امروز بر کسی پوشیده نیست که اگر به محیط زیست بی توجهی شود هزینه آن را چندین برابر در جای دیگری باید پرداخت کرد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مسئله محیط زیست مطالبه به حق مردم است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس موضوع محیط زیست برای مجلس نیز از اهیمت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه مدیریت کردن منابع آب یک چالش در کشور است، اظهارکرد: اکنون شاهد تولید 33 میلیون مترمکعب فاضلاب در کشور هستیم که معتقدم یک فاجعه است.
رفیعی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع توجه ویژه مدیریت شهری مشهد و استانداری خراسان رضوی به بحث تصفیه فاضلاب اتفاق خوشایند و قابل تقدیری است.
رفیعی افزود: ما نیز در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از این گونه اقدامات حمایت خواهیم کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *