«برند ایرانی» به سختی نفس می‌کشد

هر روزی که می‌گذرد مشکل دیگری در تاروپود پوشاک تولید داخلی تنیده شده است. در سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی پوشاک در رقابتی ناجوانمردانه با ترکیه و چین تاب و توان خود را ازدست داده‌اند.

در گذشته‌ای  نه چندان دور و در حافظه مشهدی‌ها شعبه‌های «نساجی مازندران» نقش بسته است. نمونه‌ای که ثابت کرد کیفیت محصولات داخلی به تنهایی تضمین کننده بقا و پیشرفت در صنعت پوشاک نیست. آنچه مسلم است این است که این صنعت هنوز با مشکلات ابتدایی سروکار دارد. نسخه تجویز شده این است که تولیدکنندگان داخلی باید ارتقاء سطح کیفت کالای خود و با جلب اعتماد مشتری، مصرف‌کننده را از کیفیت تولید مطمئن کنند. نیاز اساسی پوشاک داخلی، “برند»سازی است تا بتواند مطرح شود.

چرا تا امروز این اتفاق نیفتاده و چقدر فضا برای رشد و حرکت در این مسیر فراهم است؟ پوشاک داخلی چگونه می‌توانند اعتماد دوباره مردم را جلب کنند؟  برای بررسی این موضوع به سراغ مردم و رییس اتحادیه پوشاک مشهد رفتیم. در ادامه بررسی‌های بیشتر نیز در آینده‌ای «پرونده مشکلات پوشاک» را از دو تن از صاحبین “برند» ایرانی فعال در مشهد جویا خواهیم شد.

ندا تفقدی، خانمی که به همراه دوستش در حال خرید از یکی از فروشگاه‌های سطح شهر است درباره نحوه انتخاب پوشاک می‌گوید: خیلی به “برند»ها و کشور تولیدکننده توجه نمی­کند و فقط همین که کیفیت لازم را داشته باشد کفایت می­کند و از همین جهت به سراغ فروشگاه معتبر می­روم تا از کیفیت مطمئن باشم.

سارا فلاحت که همراه اوست اما در نظری متفاوت درباره نحوه انتخابش گفت: من معمولا پوشاک خارجی و از فروشگاه‌های معتبر خرید می‌کنم تا از خارجی بودن مطمئن شوم. معمولا اجناس خارجی کیفیت بهتری دارند. البته گاهی اوقات اجناس ایرانی که قیمتشان در سطح همان جنس خارجی بوده کیفیت خوبی دارند ولی به پای نمونه خارجی نمی‌رسند.

در حاشیه خیابان جانباز و جلوی یکی از مراکز تجاری نماینده “برند» خارجی، به نکته جالبی در صحبت‌هایش اشاره می‌کند: من پوشاک خارجی  و هم داخلی استفاده کرده­ام. به نظر من این دو نوع پوشاک کیفیتی یکسانی دارند. البته این نکته هم وجود دارد که من هیچ وقت از اصلی بودن “برند» خارجی مطمئن نشدم. یعنی نمی‌دانم پوشاکی که پوشیدم واقعا خارجی بوده یا نه.

سید امیر کلاهی یکی دیگر از جوانانی که در حال خرید در فروشگاه صاحب «“برند»» است می‌گوید: من همیشه از فروشگاه های «“برند»» خارجی خرید می‌کنم. “برند» نشان دهنده تضمین کیفیت محصول است. اگر «“برند»» ایرانی داشتیم ممکن بود از آن‌ها خرید کنم. اما در حال حاضر که فکر کنم “برند» داخلی پوشاک نداریم. اگر هم هست به گوش من نخورده است و این نشان دهنده ضعف آن «“برند»» است.

رییس اتحادیه فروشندگاه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح امروز» درباره وضعیت “برند»های داخلی و خارجی در این کلانشهر مذهبی گفت: دربررسی‌هایی که در دولت یازدهم طبق دستور سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی انجام دادیم مشخص شد که 45 “برند» خارجی در شهر داریم که از این میان تنها 15 “برند» قانونی هستند و اسناد و مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و از 30 “برند» غیرقانونی دیگر اجازه فعالیت گرفته شد. اگر کارگاهی با نام آن‌ها در شهر دیده شود، مکان آن‌ها پلمپ می‌شود.

سید مهدی لسان طوسی درباره وضعیت “برند» های داخلی افزود: در بحث “برند» داخلی ما عملا “برند» ایرانی به معنای واقعی نداریم. ما تولید کننده خیلی خوب، زیاد داریم اما هنوز به مرحله “برند»سازی نرسیده­اند. در حال حاضر ما مشغول اطلاع رسانی و فرهنگ­سازی هستیم که تولیدکننده­های خوب به سمت “برند»سازی حرکت کنند تا بتوانیم در آینده بحث صادرات را مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: تعداد “برند»های ایرانی مشغول فعالیت انگشت شمارند و با وجود اینکه سال‌ها است مشغول فعالیت هستند هنوز اطلاعات کافی در بخش “برند»سازی ندارند.

لسان طوسی تصریح کرد: تولیدی­های معتبری مثل «یاس» تولیدات خود را سال­ها با “برند» «ماکسیمودوسی» بفروش می­رساندند در صورتی که اگر در سال­های گذشته این فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صورت می­گرفت این تولیدی هم اکنون یک “برند» قوی بود.

وی درباره ریشه این اتفاق معتقد است: با توجه به اینکه اقبال عمومی به سمت کالا و “برند» خارجی است این تولیدکنندگان ناچار به استفاده از نام این “برند»ها بودند.در حال حاضر ما در حال فرهنگ­سازی موضوع “برند» داخلی و پیدا کردن ظرفیت ها هستیم و تمام تلاش خود را بکار گرفته­ایم تا این ظرفیت­های نهان تولید را آشکار کنیم.

لسان طوسی درباره آینده پوشاک ایرانی در مشهد گفت: خوشبختانه به تازگی ظرفیت­هایی مثل اطمینان، بلوط و گیفان که کاملا از اجناس ترک قویتر هستند، پیدا شده و امسال روی اینها کار می­کنیم که در سال­های آینده به عنوان یک “برند» قدرتمند در بازار فعالیت کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد با اشاره به این که برای کمک به رشد “برند»های داخلی باید اقدامات اساسی انجام شود، گفت: گام اول حمایت از “برند» داخلی شناسایی “برند»های واقعی خارجی و برخورد با “برند»های غیرمجاز بود که همان طور که گفتم در سال گذشته انجام شد. در گام بعدی ما به دنبال تعیین «پروسه “برند»سازی» هستیم که طی کردن آن زمان و هزینه می‌خواهد و نیاز به تبلیغات دارد. یک نمونه موفق در این دسته «هاکوپیان» است که با سرمایه گذاری و شناخت دقیق از رسانه‌های تصویری و مکتوب مسیر خود را در این سال‌ها طی کرده است.

وی اضافه کرد: به گفته خود آقای هاکوپیان تحقق این امر ساده نبوده است و نیاز دارد که در برابر ناملایمات تاپایجان بایستیم.

ما به سهم خود برای رونمایی از ظرفیت‌های پنهان و رونق در تولید پوشاک داخلی تشویق‌هایی را در نظر می‌گیریم.

وی با اذعان به نقش اتحادیه‌ها در کمک به تولیدات داخلی افزود:  اتحادیه­ها با معرفی به موقع تولیدکنندگان در همایش­ها و سمینارها می‌توانند باعث تشویق تولیدکننده به “برند»سازی شوند. برای مثال ما در سال گذشته با توجیه و آگاه سازی  این تولید کننده­ها نسبت به این موضوع که در صورت تولید کالا با “برند» خارجی محصولاتشان به عنوان جنس قاچاق توقیف آن‌ها را تشویق به استفاده از “برند»های داخلی کردیم.

رییس اتحادیه پوشاک مشهد با تقدیر از سیاست‌های دولت یازدهم و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سال‌های گذشته افزود: اقداماتی که برای مبارزه با قاچاق کالا در این چهارسال انجام شد، اثرگذار بود و امید را در تولیدکنندگان داخلی زنده کرد. به نظر من انتقاداتی که به طرح مبارزه با پوشاک قاچاق وارد شد در این سال‌ها غیرمنصفانه بود. من معتقدم در ادامه این طرح باید کنترل و نظارت بیشتری را بر مبادی ورودی البسه قاچاق اعلام کرد تا اثرگذاری آن بیشتر شود.

لسان طوسی تاکید کرد: در سطح استان با توجه به تفکری که حاکم است سطح عرضه پوشاک تقلبی خارجی ناامن شده و این ناامنی باعث شده عرضه کننده بیشتر بدنبال کالای داخلی باشد. این اتفاق نویدبخش خروج تولید از رکود است و انگیزه تولید کننده را بالا برده تا شروعی دوباره و همراه کیفیت داشته باشد که ما نیز درحال فرهنگ سازی این موضوع برای تولید کننده هستیم تا بتوانیم در راستای “برند»سازی حرکت کنیم.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد با اشاره به حضور دبیرستاد قاچاق کالا و هیئت مدیره اتحادیه پوشاک در افتتاحیه یک واحد تولیدی پوشاک در مشهد، خاطرنشان کرد: از دید من حتی همین حضور هم به معنای تشویق و حمایت از گام برداشتن فعالین پوشاک در این مسیر است. ما چیز دیگری جز اینکه در کنار ما باشند نمی­خواهیم. امروزه تولیدکننده ما به جایی رسیده که چیزی از دولت مطالبه نمی­کند و فقط می‌خواهد دولت موانع در مسیر تولید ایجاد نکند. دولت نه تنها تسهیلاتی برای تولید کننده در نظر نمی­گیرد

وی تاکید کرد: دولت با طرح­های ناپخته­ای مثل مالیات بر ارزش افزوده موانع زیادی ایجاد می‌کند و باعث فراری شدن تعداد زیادی از بنک­داران و تولیدکنندگان ما از عرصه پوشاک می­شود. دولت باید تدابیر ویژه در بحث مالیات و تامین اجتماعی بیاندیشد تا تولیدکننده تشویق به حضور در این عرصه شود و اصناف به عنوان حامیان اصلی دولت در اشتغالزایی بتوانند به این حمایت ادامه دهند.

رییس اتحادیه پوشاک مشهد در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که اینجا وجود دارد ترس آنها از سازمان امور مالیاتی است و به همین دلیل آنها راغب نیستند تا خود را نشان دهند و نامشان مطرح شود.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *