عدم توجه به خواست مردم شورا را در مسیر انحراف قرار می‌دهد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کار شورا در صورتی که به مردم، دیدگاه‌ها و نظرهای آن‌ها توجه داشته باشد دشوار نیست اما اگر بدون مشورت و توجه به خواست مردم بخواهند عمل کنند در انحراف قرار می‌گیرند.

مهدی عبایی خراسانی با بیان اینکه باید ریشه انحرافات شورای چهارم شهر مشهد را پیدا کرد، اظهار کرد: شورای چهارم شورایی یک دست از اصولگرایان بود. شورا یک اکثریت منتسب به جبهه پایداری و اقلیتی از اصولگرایان خردورز و منتقد رفتارهای اکثریت را داشت.

وی افزود: اقلیت اصولگرایان شورا به دلیل اینکه هم تعدادشان کم بود و هم سیطره فکری غلبه بر اکثریت شورا را نداشتند از توانایی در شورا برخوردار نبودند، اکثریت شورا هم به نظرات اقلیت کاملا بی‌توجه بودند و در ارتباط با مسائل از مردم نظرخواهی نمی‌کردند و ارتباطی با نخبگان و طیف‌های مختلف مردم نداشتند.

عضو حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی با بیان اینکه شورا از یک جناح بالادستی کسب وظیفه می کرد، ابراز عقیده کرد: در نتیجه عملکرد شورای چهارم یک عملکرد سیاسی بدون توجه به نیازهای شهر و مردم شده بود که به جای حل مشکلات شهری و رفع نیازهای مردم به دنبال دادن اطلاعیه‌های سیاسی بود.

عبایی‌خراسانی خاطرنشان کرد: اولین مسئله از اینجا نشات گرفت که شورا به نظرات اقلیت درون خود بی توجه بود و مسائل سیاسی را بر نیازهای مردم غالب کرد. آنها در حل مشکلات و نیازهای مردم از یک طیف بالادستی نظر می خواستند که این طیف نظرات خود را بر شورا دیکته می کرد.

وی با اشاره به شورای پنجم شهر مشهد افزود: شورای پنجم را که مردم از طیف اصلاح‌طلبان انتخاب کرده‌اند نظراتی از اقلیت و اکثریت وجود دارد، اینگونه نیست که تمام اصلاح طلبان نسبت به مسائل جاری شهر سلیقه‌های مختلفی نداشته باشند. هیات رئیسه و اکثریت شورا باید به نظرات طیف اقلیت درون شورا توجه کنند و اینگونه نباشد که طیف‌بندی ایجاد شود و اکثریت مسیر خودش را برود و اقلیت احساس کند به نظراتش بی توجهی شده و به تدریج منزوی و از نظر دادن خودداری کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شورای شهر و شهردار مشهد توصیه کرد که اولویت‌شان تامین خواسته‌ها، نیازها و مطالبات مردم باشد و دنبال مسائل سیاسی نروند و ادامه داد: شورا و شهردار هر دو باید فکر سیاسی داشته باشند، نمی‌شود یک فعال اجتماعی که مسئولیت اجرایی در کشور دارد بدون افکار سیاسی باشد، باید فکر سیاسی داشت ولی سیاسی‌کاری نکرد.

عبایی خراسانی تصریح کرد: علاوه بر نظرخواهی از خود اصلاح طلبان باید از افراد باتجربه، مسئولان اجتماعی، اساتید دانشگاه و در مرحله بعد تمام نخبگان نظر خواست. نخبگانی که در این شهر هستند انباشتی از تجربه‌های مسئولیتی و اجتماعی دارند که می‌توانند شورا را راهنمایی کنند.

وی با بیان اینکه شورا باید از این افراد و مردم نظر بخواهد، گفت: در این صورت در همان مسیری قرار می گیرند که مردم به آن‌ها رأی دادند نه در مسیر انحرافی. کار شورا در صورتی که به مردم، دیدگاه‌ها و نظرهای آن ها توجه داشته باشد دشوار نیست اما اگر بدون مشورت و توجه به خواست مردم بخواهند عمل کنند در انحراف قرار می‌گیرند.

عبایی خراسانی در خصوص گفت‌وگوی درون طیف‌ها، تصریح کرد: این مساله ابتدا از گفت و گوی خام شروع و بعد وقتی اعتماد ایجاد شود و بدانند که دنبال پیدا کردن راه حل هستند گفت‌وگوها به مشورت تبدیل می‌‍شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر اعتماد باشد مشورت نیز بر اساس اعتماد شکل خواهد گرفت، عنوان کرد: وقتی اعتمادی وجود نداشته باشد مشورت‌دهی و نظردهی نیز اتفاق نمی‌افتد، اگر اعتماد و تفاهم ایجاد شود همگرایی و هم افزایی به وجود می‌آید که می‌توان مشکلات را حل کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *