53 درصد خراسانی‌ها تحت پوشش بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی گفت: از جمعیت 6 میلیون نفری خراسان‌رضوی بیش از 53 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان‌رضوی، روز گذشته در بازدید از دفتر روزنامه اتفاقیه، ضمن تبریک و گرامیداشت روز خبرنگار گفت: رسانه‌ها تنها گروهی هستند که می‌توانند سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را در زمینه توسعه و به روزرسانی خدمات یاری دهند. استفاده از ظرفیت‌های رسانه و مطبوعات است که در خارج از هر سازمانی می‌تواند نقش موثری در هدایت افکار عمومی و جهت دهی به آگاهی‌های عمومی داشته باشد. همچنین انتشار اخبار مختلف در حوزه‌های متنوع می‌تواند به تمامی مدیران و مسئولین تلنگری بزند.

علیرضا رمزی با اشاره به تعداد بیمه شدگان سلامت قبل از اجرا و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت:  در سال 92 بالغ بر2 میلیون و 975 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و در سال 93 که طرح بیمه سلامت به صورت رایگان کلید خورد 3 میلیون و 668هزار نفر به زمره بیمه شدگان سلامت همگانی پیوستند. از جمعیت 6 میلیون نفری خراسان‌رضوی بیش از 53 درصد جمعیت استان تحت پوشش این بیمه قرار دارند. در سال 94 نیز میران بیمه شدگان بازهم با رشد آماری مواجه بود و جمعیت بیمه شدگان به 3 میلیون و 739 هزار نفر رسید. در سال 95 نیز 3 میلیون و 404 هزار نفر تحت پوشش این اداره‌کل بودند.

مدیرکل بیمه سلامت افزود: بیشترین جمعیت بیمه‌شدگان مربوط به صندوق روستایی که بالغ بر 1میلیون و 886 هزار نفر و در مرحله بعدی صندوق بیمه سلامت همگانی است با آمار 942هزار نفر است. این تغییر آماری گاهی به علت هم‌پوشانی، ازدواج فرزندان، وفات و سایر موارد اتفاق می‌افتد. در استان خراسان باتوجه به آمار بالای جمعیتی 9.5 درصد جمعیت بیمه شدگان این استان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی همچنین به افزایش 270 درصدی هزینه های پرداختی بابت بیمه شدگان سلامت در این استان اشاره و بیان کرد: مجموع هزینه های پرداختی بابت درمان بیمه شدگان در سال 1392 رقم چهار هزار و 220 میلیارد ریال بود اما اکنون به 14 هزار و 240 میلیارد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: هزینه های بیمه سلامت در خراسان رضوی تا 40 درصد در بخش بستری افزایش یافت. در این مدت سهم پرداختی‌ها از جیب مردم در بیمارستانهای دولتی به 10 درصد و در صندوق روستاییان و عشایر به شش درصد کاهش یافته و حتی بسته به نوع خدمت و امکان بهره‌مندی از یارانه درمان، از این میزان پرداختی هم کمتر بوده است.
رمزی افزود: در حال حاضر موسسات طرف قرارداد  بیمه سلامت در خراسان رضوی چهار هزار و 890 مرکز از جمله پزشکان عمومی و متخصص، دانپزشکان، داروخانه ها، بیمارستانها، درمانگاهها، مراکز درمانی اعتیاد، مراکز بهداشت و دندانپزشکی هستند.

وی با اشاره به دربرگیری بیمه برای بیماران خاص  و ارائه خدمات مطلوب به آنان تصریح کرد:در بحث بیماران خاص 5هزار و 265 نفر در استان که دچار بیمارهای خاص از جمله ام اس، پیوند کلیه، تالاسمی، بیماران کلیوی و بیماران هموفیلی هستند. البته آمار بیماران کلیوی بیشتر از سایر دسته بندی‌های بیماری‌های خاص بوده و رقمی بالغ بر 1900نفر در استان خراسان رضوی است. یکی از مسائلی که رسانه باید به آن پردازد، آسیب‌شناسی و واکاوی ارائه خدمات دولتی است و رسانه باید به این موضوعات به ریزبینی ویژه‌ای بپردازد.

مدیرکل بیمه سلامت استان خاطرنشان کرد: اگر نظام سلامت تمام تلاش خودش را به کار بگیرد نهایتا در 25 درصد موثر واقع شود و این نشانگر ان است که ابعادی دیگری هم وجود دارد که نقش بسزای رسانه در این مرحله مشخص می‌شود که باید به میان آمده و تنویر افکار عمومی را به دست گیرد. رسانه می‌تواند بازوی متولیان نظام سلامت، ارائه کنندگان، قانون نویسان و عموم مردم باشد و در اصلاح نوع رفتار عمومی موثر واقع شود. رفتارهای سلامت و نوع نگرش به این مقوله باید تغییر کند تا به قسمتی از اهداف نظام تحول سلامت دست یابیم.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *