بررسی لزوم استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات بین‌المللی؛

دولت بعدی با رمزارز چه می‌کند؟

مریم اصغری

از پیدایش رمز ارز یا کریپتوکارنسی سال‌ها می‌گذرد و در سال‌های اخیر و به خصوص از سال 98 تا کنون غیر ممکن است که نام ارز دیجیتال به گوشتان نخورده باشد. بدون شک سرعت پیشرفت فناوری‌های نوین مالی در دهه‌های اخیر، تحولات شگرفی در نظام پولی کشورها ایجاد کرده است و یکی از بزرگ‌ترین تحولات در اقتصاد دنیا موضوع رمز ارزها است. اما اینکه چرا ارزهای دیجیتال، هنوز نتوانسته به طور رسمی و کامل وارد نظام بانکی کشورها شود جای سوال دارد!

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در شرایط کنونی همزمان با تغییر دولت نگرانی‌های بسیاری برای نحوه برخورد دولتمردان بعدی با موضوع رمز ارز وجود دارد، چراکه بسیاری از افراد برای اینکه ارزش همان سرمایه‌های اندکشان از بین نرود، پس از بورس، سکه، طلا و شکست‌های پی در پی، در بازارهای اینچنینی به دنبال بازار دیگری بودند که بتوانند بدون ریسک، حداقل از آب‌رفتن دارایی‌هایشان جلوگیری کنند و برای این موضوع به بازار رمزارز وارد شده‌اند. بازار نوسان پذیری که در ماه‌های اخیر هربار بیشتر با سقوط ارزش مواجه شد و در شرایط کنونی برای سرمایه‌گذاران خرد، چاره‌ای جز صبر برای صعود دوباره قیمت‌ها وجود ندارند.

راهی برای خروج کشور از بحران

یک کارشناس اقتصادی در اینباره می‌گوید: ارزهای دیجیتال که در راس آنها بیتکوین قرار دارد، در اغلب کشورهای دنیا توانسته است جایگاه بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف به دست آورد. چراکه آن‌ها هیچ تفاوتی با پول واقعی ندارند؛ به عبارت دیگر یک واحد پولی همانند ریال، دلار، یورو، پوند و … است.

دکتر ضروری در گفتگو با «صبح امروز» می‌افزاید: البته اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، کاربرد ارز دیجیتال به مراتب گسترده‌تر و جامع‌تر از سایر واحدهای پولی است، چرا که یک واحد پولی بین‌المللی است و مربوط به کشور خاصی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه «امروزه رمز ارزها از راه‌های جدید توسعه‌ تجارت بین‌الملل و تغییر ماهیت دارایی‌های غیرفیزیکی به منزله منابع دارای ارزش اقتصادی به شمار می‌روند» مطرح می‌کند: در بیس اصلی، سیستم مالی حاکم بر جهان امروز بر مبنای پول فیات اداره می‌شود و هر کشوری بنا به صلاحدید و سیاست‌های مالی خود، می‌تواند به چاپ پول بپردازد؛ که البته در صورت استفاده صحیح، می‌تواند به خروج یک کشور از بحران کمک کند. اما چگونگی برخورد با آن توسط دولت‌ها مسئله‌ای است که مدیریت بسیار دقیقی را می‌طلبد و در صورت بروز یک اشتباه، می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را منجر شود.

ارزهای دیجیتالی، فناوری نوین مالی جهانی

این فعال حوزه رمز ارز می‌افزاید: در مقابل این سیاست، یکی از فناوری‌ها نوین مالی جهان، ارزهای دیجیتالی است که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به غیرمتمرکز بودن اشاره کرد. پول مجازی غیرمتمرکز، به معنای انتشار و کنترل پول فارغ از کنترل و مدیریت نهاد ناظر مرکزی بوده و تمام فرآیندهای آن از جمله انتشار و تأیید تراکنش‌ها به ‌جای اینکه توسط نهاد مرکزی انجام گیرد، از طریق تمامی افراد با سازوکار و معادلات پیچیده انجام می‌شود.

ضروری تاکید می‌کند: در بحث رمزارز تنها مقصود بیت کوین یا اتریوم نیست؛ در کشور ما نیز رمز ارز ملی بانک مرکزی اگر به درستی هدایت شود، می‌تواند سرانجام بسیار خوبی داشته باشد. اما اگر با پشتوانه ریال باشد استقبالی از آن نخواهد شد؛ چرا که باید پشتوانه‌ای غیر از ریال همچون طلا، الماس یا… داشته باشد.

لزوم نظارت دقیق

این کارشناس ادامه می‌دهد: دولتمردان بعدی باید به موضوع نقش رمزارزها در مبادلات بین المللی به درستی بیاندیشند. چراکه استفاده از این فناوری به کاهش قدرت تحریم دلاری آمریکا علیه اقتصاد ایران، امکان ایجاد رمز ارزهای منطقه‌ای و تسهیل در پیمان‌های پولی دو و چندجانبه و همچنین تسهیل در جهانی‌شدن کسب‌وکارهای داخلی و بهبود صادرات غیرنفتی می‌انجامد و عدم امکان جعل رمز ارزها، امکان افزایش سرمایه‌گذاری خارجی را به دنبال دارد.

این تحلیلگر می‌گوید: البته بهره‌گیری از شبکه‌های بلاک چینی در اقتصاد کشوری مانند ایران که از لحاظ سایر پارامترهای اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار دارد، باید با احتیاط بیشتری دنبال شود؛ چراکه گسترش رمز ارزها، خرابکاری‌های بین‌المللی را افزایش می‌دهد و اگر نظارت دقیقی روی عملکردها نباشد، می‌تواند در عملیات‌های غیر قانونی مورد استفاده قرار بگیرد.

جنجال استخراج بیت کوین

در خصوص مبحث جنجالی ارزهای دیجیتال، به جز نحوه برخورد دولتمردان با آن، بحث دیگر موضوع استخراج بیت کوین است که برای بسیاری حائز اهمیت است. در این خصوص روز گذشته ایسنا نوشت: در چند ماه اخیر استخراج بیت‌کوین جنجال‌های بیش‌تری به پا کرده است. از طرفی نبود قانون مشخص برای برخورد با فعالان این حوزه که از سوی بانک مرکزی فعالیتشان غیرقانونی اعلام شده، در مقابل آن دسته که استفاده از ارز دیجیتالی را راهی برای دور زدن تحریم‌ها و ارزآوری می‌دانند، و از طرف دیگر واکنش مسؤولان وزارت نیرو که افزایش مصرف برق را در فصل گرما به گردن استخراج‌کنندگان انداخته و هر روز یک مزرعه استخراج را با این ادعا شناسایی می‌کنند.

ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری

پیش از این ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای فضای مجازی با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، گفته بود: ارز دیجیتال به‌عنوان ابزار مبادله یک موضوع است و اینکه به عنوان ثروت‌اندوزی و سرمایه‌گذاری به آن نگاه کنیم، یک موضوع دیگر است. فعلا در کشور ما تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به‌عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است. در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

در این راستا یاشار راشدی، فعال حوزه رمزارز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط تحریمی که نمی‌توانیم صادرات و واردات داشته باشیم، می‌توانیم‌ از این امکان استفاده کنیم؛ انرژی را به بیت‌کوین تبدیل کرده و با آن بیت‌کوین کالا و خدمات وارد کنیم، یا خدماتی که داخل ایران تولید می‌شود مثل نرم‌افزارهایی تولیدی که می‌توانیم به صورت مجازی ارائه کنیم را صادر کنیم و رمزارز دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این فرصت خوبی برای ماست و شاید بیشتر از هر کشور دیگری ایران به رمزارزها نیاز دارد و اگر دولت جدید به این موضوع دقت کند که می‌تواند از این فرصت استفاده کند و بهره بگیرد، به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *