بولوار نمازهم چنان دربن بست ارتش

رئیس شورای شهر مشهد گفت: از فرمانده ارتش می‌خواهیم به مسئله «بلوار نماز» ورود کند. محمدرضا حیدری در برنامه «اشاره»  در پاسخ به سوال یکی از شهروندان در مورد پروژه بولوار نماز نیز گفت: برای پروژه بولوار نماز در این شرایط مالی 12 میلیارد تومان توسط شهرداری مشهد هزینه شده تا بخشی از ترافیک بزرگراه کلانتری کاهش یابد اما ضمن تقدیر در جان‌افشانی‌های ارتشیان، یک نقد جدی در ارتباط با مواجهه آن‌ها با این پروژه داریم.

 

حیدری ادامه داد: ما نهادهای قدرتمند حل اختلاف در کشور همچون دولت، استانداری و شورای تأمین داریم و نباید از ابزارهای نامناسبی برای احقاق حقوق خود استفاده کنیم و ارتش جمهوری اسلامی در باره اختلافاتی که در اراضی آبشار و پادگان با شهرداری مشهد داشت این بولوار را مسدود کرده است اما با ورود شورای تأمین و استانداری این موضوع در کمیسیون ماده 5 استان مطرح شد و امروز در حال بررسی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است و این شورا رای نهایی را خواهد داد اما من در اینجا از فرمانده پرتلاش ارتش، امیر موسوی که در شهر مشهد هم مدتی حضور داشتند، درخواست می‌کنم دستوری برای حل‌وفصل این پروژه بدهند.

 

وی با بیان اینکه نظارت بر شهرداری وظیفه ماست، افزود: بحث نظارت بر شهرداری به عنوان تکلیف و وظیفه در قانون بر عهده شورای شهر گذاشته شده البته این نظارت یک نظارت کلان و عمومی در عملکرد شهرداری است و نظارت دیگر بر فرایندهای درون شهرداری است و این نظارت از طریق بخش‌های مختلفی همچون قوانین و مقررات، بودجه، حسابرسی رسمی، کمیسیون مربوط به معاملات شهرداری، نظارت اعضا در سازمان‌ها و… انجام می‌شود.

 

حیدری بیان کرد: اعضای شورای  شهر به‌صورت مستمر حداقل هفته‌ای یک‌بار در مناطق شهرداری حضور پیدا می‌کنند و مشکلات فی‌مابین مردم وشهرداری را بررسی می‌کنند اما در این حوزه ابتدا باید مردم اطمینان داشته باشند که این نظارت در حال انجام است و نکته دوم اینکه مردم راهکارهایی که می‌توانند مشکلاتشان را منتقل کنند را بدانند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: برای این مهم در درون شهرداری حوزه بازرسی، حراست و روابط عمومی وجود دارد که شهروندان می‌توانند مشکلات خود را به آن‌ها منتقل کنند. مرحله بعد حوزه نظارت عالیه شورای اسلامی شهر مشهد که می‌توانند مردم مشکلاتشان را با آن از طریق سایت اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد در میان بگذارند و بعد هم‌ مرکز ارتباطات مردمی 137 است که پاسخگوی شهروندان است.

 

وی با بیان اینکه مردم محدودیت‌ها و مشکلات را در کنار ظرفیت‌ها باید بسنجند، تصریح کرد: در همین یک سال و دوماهی که  از عمر شورای پنجم می‌گذرد، مردم حداقل 4500 مراجعه به شورای شهر  داشتند، بعد از اینکه فرایندهای داخل شهرداری را انجام دادند، نا امید شدند و پاسخی نگرفتند، پیگیری شده، به کمیته‌های نظارتی مناطق محول شده و بخش زیادی  ازآن حل و فصل شده‌است.

114 هزار مراجعه از 140 هزار مراجعه با تقاضای فراقانونی

 

حیدری تصریح کرد: احتمالا مسائلی که مردم به آن اشاره کردند، ناشی از حجم مراجعات بوده، به طور مثال، در سال گذشته، 140 هزار مراجعه برای موضوع حوزه پروانه ثبت شهرسازی به شهرداری داشته‌ایم، که هم در حوزه پروانه است و هم در حوزه پایانه کار، بر اساس اطلاعی که من دارم، حدود، 114هزار تا ا ز این تقاضاها فراتر از چارچوب قانونی و حوزه تعریف شده است.

حیدری خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد این تقاضاها فراتر از ضوابط طرح تفصیلی است، این حجم تقاضای خارج از ضابطه‌ای که وجود دارد، خودش زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که این‌ها باید در کمیته‌ها بررسی و تصمیم گیری شود. یکی از اقدامات بسیار خوبی که ما در حوزه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری داریم، این است که یک نظام جامع پاسخگویی و پایش عملکرد را تعریف کرده‌ایم. این نظام حدود 17 هزار پرونده را در سطح مناطق مشهد رسیدگی می‌کند و برای هرنوع فعالیت، و هر نوع تقاضا مردم یک بازه زمانی پاسخگویی تعریف می‌کند، این‌ تقاضاها رصد و آمارگیری می‌شود، و مناطق بر این اساس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

وی اضافه کرد: برای مثال یک نقل و انتقال آپارتمان چقدر زمان می‌برد و از طریق سامانه با شما تماس گرفته می‌شود، و تمام موارد بررسی می‌شود، ما در حوزه نقل و انتقال آپارتمان، قبلا حدود 14 روز داشتیم، و براساس طرحی که الان طراحی شده‌است، 50 ساعت است، که کمتراز3 روز باید این نقل و انتقال انجام شود، این کار در مناطق مختلف شهرداری، انجام می‌شود و می‌تواند بازه زمانبندی را برای مردم روشن کند و در این فرایند بررسی می‌کنیم، برخی از فرایندهایی را که ضرورت ندارد، از این فرایند حذف شود.

 

حیدری با اشاره به اینکه« اکثر کارکنان ما در شهرداری چهره‌های پرتلاش، باانگیزه، کارشناس و توانمند هستند»، گفت: اما شاید اقلیتی مانند سایر دستگاه‌های دیگر کشور، خارج از چارچوب قانونی کار کنند که ما در شورای اسلامی شهر با نظارت خود با آن‌ها مقابله می‌کنیم و در صورت تکرار تخلفات، شهردار و معاونان در یک منطقه شهری باید پاسخگو باشند و تا به امروز هم برخوردهای لازم شده و برخی از مدیران تغییر کرده‌اند.

طرح تشویقی گزارشگران تخلف

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: طرح تشویق مادی و معنوی از گزارشگران تخلف نیز در شورای شهر در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است که بر اساس این طرح فضا برای همان تعداد اندک متخلف ناامن می‌شود و مردم نیز برای ارائه گزارش نباید نگران باشند که شاید کارشان به مشکل بخورد، شهروندان شک نکنند که از آن‌ها در برابر متخلفان حمایت می‌کنیم.

 

حیدری تصریح کرد: طرح دیگری نیز در شوری اسلامی شهر مشهد به تصویب رسیده که بر اساس آن در حوزه شفافیت کلیه اطلاعات و داده‌های شهرسازی بر روی سامانه قرار می‌گیرد تا که فرد بداند بر اساس طرح‌های تفصیلی و جامع و ضوابط چه امکاناتی را می‌تواند از شهرداری دریافت کند.

 

وی با بیان اینکه شورای اجتماعی محلات یکی از جدی‌ترین راه‌های دسترسی اعضای شورای شهر به مشکلات مردم در محلات است، گفت: در شهر مشهد ظرفیت بسیار خوبی به نام شورای اجتماعی محلات داریم که اعضای شورای اسلامی شهر با ارتباطی که این شورا دارند کمبودها و نواقص مناطق و محلات را بررسی می‌کنند.

 

 رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مورد انتخاب شهرداری منتخب شهر مشهد نیز تصریح کرد: در ابتدا باید از خدمات فداکارانه تقی زاده خامسی شهرداری پیشین شهر مشهد که برای مردم مشهد کاملا مشهود بود، قدردانی کنم. ما با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان سعی کردیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از خدمات وی استفاده کنیم اما متأسفانه امکان‌پذیر نبود و سرپرست و شهردار منتخب توسط اعضا انتخاب شد.

امیدواریم تا آخر همین هفته حکم شهردار منتخب  صادر شود

وی با بیان اینکه« برای انتخاب شهردار همان شاخص و ملاک‌های سال قبل برای انتخاب تقی زاده خامسی همچون بومی بودن، تحصیلات مرتبط و تجربه کار در شهرداری را مدنظر قراردادیم»، گفت:  اما با توجه به روح قانون منع به کاری بازنشستگان باید به سمت مدیران جوان‌تر حرکت می‌کردیم که درنهایت با نظر اعضا نامزدهای نهایی انتخاب شدند در طی 10 ساعت برنامه‌های خود را برای اعضای شورای اسلامی ارائه دادند و درنهایت محمدرضا کلایی به‌عنوان شهردار منتخب انتخاب شد و صدور حکم وی در وزارت کشور در حال سپری شدن است و هیچ ابهامی در این موضوع وجود ندارد و امیدواریم تا آخر همین هفته حکم وی صادر شود.

حیدری تصریح کرد: یکی از نکات مثبت انتخاب شهردار منتخب این است که وی از نیروهای درون شهرداری است و شناخت خوبی نسبت به پروژه‌ها و شهر مشهد دارد و عملاً هیچ فاصله‌ای بین مدیریت وی و شهرداری قبلی ایجاد نمی‌شود و درواقع زمان را از دست نمی‌دهیم و امیدواریم با این تیم قوی حاضر در مدیریت شهری مشهد با شتاب بیشتر موضوعات توسعه را دنبال کنیم.

شهردار منتخب تجربه خوبی در مدیریت شهری دارد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: محمدرضا کلایی در دوره محمد پژمان در شهرداری مشهد و همچنین در دوره‌ای در شهرداری تهران فعالیتی داشته است از طرفی در طی یک سال گذشته معاون اداری و مالی شهرداری مشهد بوده و تجربه خوبی در حوزه مدیریت شهری دارد از طرفی شورای شهر معتقد به همان طرح 15+1 است و از شهردار مشهد حمایت می‌کند.

 

حیدری با شاره به چهارشنبه‌های پاسخگویی عنوان کرد: چهارشنبه‌های هر هفته اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در مرکز ارتباطات مردم 137 حضور پیدا می‌کنند و به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند.

 

وی در مورد سؤال یکی از شهروندان درباره خصوصی‌سازی آتش‌نشانی اظهار کرد: این کار جدیدی نیست و از اواخر شورای سوم مطرح بوده و در شورای چهارم عملیاتی شده یعنی 4 سال است که 4 ایستگاه آتش‌نشانی برون‌سپاری شده است و تا به امروز نیز هیچ گزارش منفی در مورد ضعف عملیاتی در این 4 ایستگاه نداشته‌ایم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *