غذا یک مزیت گردشگری در مشهد است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: مولفه‌های تاثیرگذاری که می‌توانند موجب جذب مسافر و گردشگر به یک شهر شوند مزیت‌هایی است که آن شهر دارد. در شهر مشهد به خاطر وجود حرم مطهر رضوی و  حضور زائران در ایام مختلف سال و البته ادای نذورات مختلف، آشپزی سابقه دیرینه‌ای پیدا کرده و آشپزهای خبره بسیاری در این شهر پرورش یافتند.

احسان اصولی روز سه شنبه در  مراسم فارغ‌التحصیلی اولین دوره آموزش دیدگان سرآشپزی اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز» افزود: از طرفی معنویت این شهر و مقید بودن به ادای نذورات به بهترین نحو موجب شد تا درطبخ غذاها بهترین مواد اولیه و بیشترین دقت در پخت و پز به کار گیری شود. با گسترش شهر مشهد و حضور زائران بیشتر در طول سالیان متمادی باعث شد غذاهای مشهد تبدیل به یک برند شوند و جزو مزیت‌های شهر قرار گیرند.

اصولی ادامه داد: اگر بتوانیم در کنار غذاهای متنوع نام مشهد و برند غذای مشهد را قرار دهیم و در کنار آن رویدادهایی تعریف کنیم که در آن‌ها کیفیت غذای مشهد جلوه کند و معرفی شود، می‌تواند موجب جذب گردشگر شود.

 

تداوم مسیر اتحادیه رستوران‌داران موجب جذب گردشگر می‌شود

وی در خصوص عملکرد اتحادیه رستوران‌داران مشهد تصریح کرد: رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان مشهد توانسته است با آموزش محوری، ارتقای کیفیت و توجه به مباحث فنی و زیرساختی در حوزه طبخ غذا، فضای رستوران‌های سطح مشهد را به سطح استاندارد برساند. تداوم این مسیر که پیموده شده می‌تواند ما را در مسیری که موجب جذب گردشگر شود قرار دهد. این عملکرد واقعا قابل تقدیر است و فارغ‌التحصیلی اولین آموزش دیدگان این اتحادیه به خوبی گویای این موضوع است.

 

 

رئیس اتاق اصناف مشهد:

مشهد یک برند غذایی در کشور است

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت: یکی‌ از مزیت‌های مشهد بجز وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، بحث غذا است، چرا که در هیچ نقطه ایران غذا با این کیفیت، کمیت و قیمت دیده نمی‌شود. این به برکت وجود آشپزها و رستوران‌دارانی است که از گذشته‌های بسیار دور در این شهر فعالیت می‌کردند و مشهد را تبدیل به یک برند در موضوع غذا کرده‌اند.

محمود بنانژاد مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌امروز افزود: این تولیدات با گذشت زمان هم نیاز به آموزش افراد جدید و انتقال تجربیات دارد و هم نیازمند این است که با پیشرفت علم و صنعت شیوه‌های کاری این محصولات نیز ارتقا پیدا کند و به روش‌های مدرن انجام شود. این آموزش‌هایی که امروز شاهد آن هستیم هم می‌تواند به افراد علاقه‌مند آموزش علم روز را بدهد و هم آن‌ها را با وضیت بازار و انتظار مشتریان آشنا بکند. همچنین ارائه غذا، رستوران‌داری و نحوه پذیرایی نیز امر مهمی است که باید در آموزش‌ها حتما لحاظ شود.

 

جایگاه مشهد در بحث غذا، بالاترین جایگاه کشور است

بنانژاد در خصوص جایگاه طبخ غذای مشهد در کشور اظهار کرد: من به واسطه سفرهایی که در کشور داشته‌ام‌ می‌توانم به جرات بگویم جایگاه مشهد در بحث غذا، بالاترین جایگاه کشور است. البته ممکن است غذاهای بومی یک شهر با شیوه طبخ مخصوص آن‌ها در منطقه خودشان بهتر باشد اما در زمینه غذاهای عمومی هیچ نقطه کشور با کیفیت و قیمت مشهد قابل مقایسه نیست.

 

 

اقدامات اتحادیه رستوران داران را سرفصل سایر اتحادیه‌ها کردیم

وی در خصوص عملکرد اتحادیه اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان مشهد تصریح کرد: اتحادیه رستوران‌داران از اتحادیه‌هایی است که در ارتباط با زیر مجموعه‌ها و آموزش سرمایه اجتماعی خود بسیار خوب و موفق عمل کرده است. این اتحادیه طبقه خاصی را با تمام امکانات در ساختمان این اتحادیه برای آموزش در نظر گرفته است که اقدام بسیار شایسته‌ای است و ما این اقدام شایسته را به عنوان سرفصل به سایر اتحادیه‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم که در سال جاری اجرا کنند.

 

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد:

یکی از آرزوهای من معرفی انواع کباب به مردم است

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان مشهد نیز در این مراسم گفت: یکی از آرزوهای من این بوده که بتوانیم انواع کباب را به عنوان یک غذای سنتی است در اختیار مردم قرار دهیم که بسیار مفیدتر از فست‌فودها است و اگر ما این دست اقدامات را قبلا انجام می‌دادیم و با ارائه کباب سالم اعتماد مردم را به این غذاها جلب می‌کردیم، امروز این حجم فست‌فود‌ها و بیماری‌های ناشی از آن در جامعه وجود نداشت.

حسن امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح امروز» افزود: ما پس از خرید اتحادیه یک طبقه به عنوان آموزشگاه آشپزی و سرآشپزی در اتحادیه ایجاد کردیم. این اولین دوره‌ی سرآشپزی بوده که 112 نوع کباب را به 25 نفر آموزش دادیم که امروز در واقع جشن فارغ‌التحصیلی آن‌ها است.

 

ثبت‌نام دوره دوم از چهارشنبه آغاز می‌شود

امیریان ادامه داد: از چهارشنبه ثبت‌نام‌های دوره بعدی کلاس‌ها آغاز می‌شود و از شنبه دوره دوم این کلاس‌ها آغاز می‌شود که در آن این 112 نوع کباب طی 45 روز به افراد جدید آموزش داده می‌شود. در این دوره‌ها هم از اساتید خبره اتحادیه هم از اساتید خوب فنی‌و حرفه‌ای استفاده می‌شود. به عنوان مثال استاد دوره‌ای که گذشت هم واحد صنفی دارد، هم سرآشپز واحدهای صنفی دیگر است و هم استاد آشپزی فنی وحرفه‌ای است.

وی در خصوص وجود بازار کار برای این افراد گفت: خوشبختانه بازار به شدت از این افراد استقبال کرده‌ است و اکنون 800 نفر دیگر خواستار آموزش در این دوره هستند. البته مدرکی که به این افراد داده می‌شود از طرف فنی و حرفه‌ای است که در برخی کشورهای خارجی نیز اعتبار دارد. امروز نیز طی صحبت با رئیس محترم حج و زیارت خراسان رضوی قرار بر این شد که آشپزهای اعزامی در کاروان‌های زیارتی توسط اتحادیه تامین شود.

 

امسال آشپزهای حج و زیارت را اتحادیه معرفی می‌کند

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه، کباب و حلیم‌پزان مشهد تصریح کرد: متاسفانه 50 درصد واحدهای صنفی ما در دوره حج که آشپزها اعزام می‌شوند به مشکل می‌خورند اما وقتی از طریق اتحادیه به این کاروان‌ها معرفی شوند این مشکل رخ نمی‌دهد. این افراد آموزش دیده کاملا حرفه‌ای شده‌اند و حتی از آن‌ها آزمون پخت کباب در تعداد بالا و زمان کم گرفته شده است و من این اطمینان رامی‌دهم که هیچ رابطه‌ای در این آموزش‌ها تاثیر نداشته است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *