مخالف واگذاری سالن‌های اختصاصی و زورخانه‌ای از طریق مزایده هستم

مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی همزمان با برگزاری دومین آیین پدران گود در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «صبح امروز» مجمع عمومی سالیانه این فدراسیون چهارشنبه گذشته دوم بهمن با حضور محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، مجتبی جوهری رئیس فدراسیون، فرزاد فتاحی مدیر کل ورزش و جوانان استان، نمایندگان و روسای هیات‌های سراسر کشور با ارائه گزارش عملکرد اداری و مالی فدراسیون برگزار شد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در این مراسم با انتقاد از واگذاری اماکن تخصصی ورزشی و اجاره دادن زورخانه‌ها گفت: به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که از واگذاری و اجاره دادن اماکن تخصصی و زورخانه‌ها به صورت مزایده خودداری کنند.

محمدرضا داورزنی در پاسخ به انتقاداتی که درباره واگذاری زورخانه‌ها به بخش خصوصی مطرح شده است، گفت: برحسب قانون اساسی ورزش برای مردم رایگان است و اماکن ورزشی مازاد را از طریق مزایده به بخش خصوصی می‌توان واگذار کرد، نه اینکه مردم را از ورود به سالن‌های ورزشی با استناد به برخی قوانین محروم کنیم. وقتی سالنی با هزینه‌های گزاف به بخش خصوصی واگذار شود، فردی که سرمایه گذاری کرده است مسلما به دنبال سودآوری است و در راستای استعدادیابی و پرورش استعدادهای ورزشی گام برنمی‌دارد، وظیفه هیات‌ها استعدادیابی و توجه به نسل جوان است و با این شیوه نمی‌توان شاهد شکوفایی ورزش بود. همه که شرایط مالی خوبی ندارند از سالن‌های خصوصی استفاده کنند، اگر بخواهیم ورزش را ترویج دهیم باید امکانات رفاهی و سالن‌های ورزشی را در اختیار مردم قرار دهیم. بسیاری از پروژه‌های ورزشی همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. باید در راستای تجهیز و ساخت این بناها گام برداشت و در اختیار مردم قرار داد. در همه چیز که نباید انتظار از کمک‌های دولتی داشت. در گذشته نه چندان دور همین گودهای زورخانه‌ای توسط پهلوانان مدیریت می‌شد.

معاون توسعه ورزش حرفه‌ای با بیان اینکه اگر ورزش باستانی فراگیر شود سرمایه‌گذاری در آن شروع می‌شود، گفت: حمایت رسانه ملی از این ورزش می‌تواند به بین‌المللی شدن آن کمک کند.

وی ادامه داد: ورزش باستانی بازتاب کمی دارد، ولی عشق در این ورزش زیاد است، چراکه در این رشته مرام فتوت و مردانگی موج می‌زند.

داورزنی اضافه کرد: مسئولیت ما در وزارت ورزش و جوانان توسعه این رشته است، اما باید اهمیت ورزش باستانی در بین خانواده‌ها انعکاس پیدا کند.

آغاز مسابقات لیگ کشور

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خصوص بحث استعدادیابی و برگزاری مسابقات در رده‌های سنی متفاوت و همچنین برگزاری مسابقات لیگ کشور گفت: سند راهبردی و توسعه ورزش زورخانه‌ای را آماده کرده‌ایم و به زودی برای روسای هیات‌ها ارسال خواهیم کرد. همچنین به منظور تشویق و ترغیب ورزشکاران مسابقات متعددی را در رده سنی نونهالان و نوجوانان در قم برگزار کردیم و نیز مسابقات لیگ کشور از جمعه همین هفته پنجم بهمن ماه با حضور 6 تیم برگزار خواهد شد.

مجتبی جوهری در پاسخ به سوال خبرنگار «صبح امروز» درباره حضور و نقش پررنگ بانوان در گود زورخانه گفت: علیرغم این که درخواست‌های مکرری در این خصوص داریم، اما برای حضور بانوان هنوز به اجماع نرسیده‌ایم و موافقان و مخالفانی در این باره وجود دارد که درصدد رفع این مشکل نیز هستیم، اگرچه خانواده‌هایی که تمایل داشته باشند از نزدیک شاهد رقابت ورزشکاران و فرزندان خود باشند می‌توانند به زورخانه وارد شوند، همچنین در راستای توسعه این ورزش تالیفات، بروشورها و CDهای آموزشی تهیه کرده‌ایم که الفبای این ورزش را به صورت تصویری در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم تا در منزل بتوانند به راحتی از این تجهیزات برای ورزش کردن استفاده کنند.

وی در ادامه از بانک اطلاعاتی ورزشکاران، مربیان و داوران توسط فدراسیون خبر داد و گفت: مشخصات ورزشکاران و فعالان ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در سراسر کشور در این بانک اطلاعاتی تدوین و تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف فدراسیون به نمایش گذاشتن و جذاب کردن مسابقات ورزشی در این رشته و همچنین فراهم کردن بستر فرهنگی است خواستار توجه بیشتر هیات‌های استان‌ها به شهرستان‌ها شد و گفت: بیش از 166 شهرستان ما امکانات و تجهیزات زورخانه‌ای ندارند.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی اتوماسیون اداری فدارسیون و امکان دسترسی هیات‌های استان و پخش آنلاین مسابقات ورزشی از طریق سامانه فدراسیون خبر داد و گفت: بنا داریم مسابقات قویترین مردان زورخانه‌ای کشور را طی دو مرحله در بهمن و اسفند سال جاری برگزار کنیم.

در پایان روسای هیات‌ها و اعضای مجمع گزارش مالی و عملکرد اداری فدراسیون را با رای دادن تایید کردند.

مجید خروشی

image_print
57 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *