مساله اسپینوزا

کتاب مسئلة اسپینوزا را می‌توان از سه منظر توصیف کرد. از یک منظر رمانی است جذاب که خواننده را وا می‌دارد حوادث آن را با اشتیاق دنبال کند. از سوی دیگر و مهم‌تر آنکه باید آن را نمونه‌ای از روانکاوی عملی دانست و در عین حال، کتابی فلسفی برای آشنایی خواننده با نظام  فلسفی اسپینوزاست.دکتر اروین یالوم روان‌درمانگری اگزیستانسیال است. یالوم در کتاب‌هایش رنج‌های بشر را با خود به گردش می‌برد، گردش فلسفی . او در کتاب‌های پیشین خود با بهره‌گیری از حکمت بزرگ‌ترین اندیشمندان جهان از جمله سقراط، افلاطون، اپیکور، نیچه و شوپنهاور  به دلواپسی‌های غایی و مسلم بشر ـ مرگ، آزادی، تنهایی و پوچی ـ به شیوه‌ای رمان‌گونه می‌پردازد.

این کتاب مفاهیم بنیادی روانکاوی را با زبانی خالی از ابهام و پیچیدگی و به شیوه‌ای روشن و فهمیدنی توضیح می‌دهد، مفاهیمی چون انتقال و انتقال متقابل، تداعی آزاد، اجبار در تکرار، ذهن خودآگاه و ناخودآگاه و مکانیسم‌های دفاعی.این رمان می‌تواند انگیزه‌ای برای پیگیری بیشتر و مطالعه و پژوهش دربارة روانکاوی و فلسفه باشد.

رمان «مسئله اسپینوزا» اثر اروین یالوم با ترجمه مشترک زهرا حسینیان و محمدرضا فیاضی در 520 صفحه و به قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات ترانه، راهی کتابفروشی‌ها شده‌است.

 

جواد لگزیان

image_print
144 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *