در آیین افتتاح همزمان سالن‌های ورزشی دانش‌آموزی مطرح شد:

رشد همه جانبه؛هدف اجرای سند تحول بنیادین

سیده ریحانه موسوی

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح همزمان سالن های ورزشی و استخرهای دانش آموزی سراسر کشور در مشهد مقدس گفت: یکی از ماموریت های آموزش و پرورش آماده کردن انسان ها برای زندگی عزت مند، سالم و با نشاط است تا بتوانند با مشارکت فعال تر در زندگی اجتماعی در سازندگی جامعه نقش خود را به بهترین وجه ممکن ایفا کنند.

به گزارش صبح امروز محسن حاجی میرزایی افزود: اگر این ماموریت را ماموریت اصلی آموزش و پرورش تلقی کنیم باید بدانیم که مخاطبین آموزش و پرورش در محیط‌هایی زندگی می‌کنند که شرایط و وضعیت آن‌ها دائما در حال تغییر است و این تغییرات در روابط، نقش، سلامت و زندگی آن‌ها تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقتضائات دنیای امروز، امور بوسیله تحرک کم‌تر اجرا می‌شود و کسانی که نتوانند با این تغییرات هماهنگ شوند دچار اضطراب، تشویش و دل زدگی می‌شوند و آموزش و پرورش برای اینکه بتواند افراد را برای این تغییرات گسترده و مستمر آماده کند باید به همه جنبه های زندگی توجه کند.

حاجی میرزایی بیان کرد: ما با انسانی روبرو هستیم که در معرض انواع و اقسام شرایط جدید قرار دارد و حتما باید به گونه ای او را آماده کنیم که در برابر این تغییرات بتواند شخصیت و هویت خود را حفظ کند.

توانمندی دانش آموزان در سند تحول بنیادین

وی ابراز کرد: سند تحول بنیادین بنا دارد افراد را در وجوه و ابعاد مختلف پرورش دهد و دانش آموز باید در تمام جنبه ها و ابعاد توانمند شود و تمام بعدی رشد یابد.

حاجی میرزایی اظهار کرد:  در منطق سند تحول بنیادین هر یک از ارکان تعلیم و تربیت باید در جای خود نقش آفرینی کنند تا در نهایت به رشد متوازن دانش آموز منتج گردد و ذکر این نکته مهم است که همه ابعاد باید بطور یکسان و در کنار هم رشد و تکامل یابد.

سرانه فضای ورزشی

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر طبق سند تحول بنیادین ما باید به ازای هر دانش آموز ۱/۶ مترمربع سرانه فضای ورزشی داشته باشیم و ما تاکنون کمی بیشتر از یک سوم این مقدار را فراهم کرده ایم و حتما باید به لحاظ دسترسی به فضاهای ورزشی دانش آموزی کار بیشتری انجام دهیم و کمبود فضاهای ورزشی را در کشور جبران نماییم و این مهم جز با همت همه آحاد جامعه میسر نمی‌شود.

وی اشاره کرد: اگر قرار باشد تمام استان ها به میانگین و متوسط سرانه فضاهای ورزشی در کشور دست یابند به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و اگر قرار باشد برای ارتقاء فضاهای ورزشی برنامه ریزی کنیم به ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

افتتاح همزمان ۱۵۸پروژه ورزشی در کشور

حاجی میرزایی تاکید کرد: امروز در کشور و بطور همزمان ۱۵۸ پروژه ورزشی افتتاح و به بهره برداری رسید که شامل ۱۴۲ سالن ورزشی سرپوشیده و روباز و ۱۶ واحد استخر می باشد که در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است و برای این پروژها در مجموع ۴۸۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که ۷۰ درصد آن از اعتبارات دولت و خیرین و ۳۰ درصد آن نیز از اعتبارات استانی تامین شده است‌ و امید داریم افتتاح این استخرها و سالن های ورزشی در کشور به تربیت کامل تر و غنی تر کمک کند.

جمع‌آوری 24 هزار بخاری  تا پایان آبان‌ماه

مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور عنوان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع فضای آموزشی به طور جدی اشاره شده است و یکی از برنامه‌های زیرنظام‌های وابسته به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زیرنظام فضا و تجهیزات است که از اولین زیر نظام‌هاست که به تصویب رسید و چند سالی است که در دستور کار قرارگرفته‌است و براساس این سند ملزم به تأمین فضای مناسب و ایمن برای امر آموزش و پرورش هستیم.

وی ادامه داد: ایمنی مدارس را در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند که مهم‌ترین آن ایمنی سازه یک مدرسه است. یک مدرسه باید هم بارهای قائم و هم بارهای جانبی را تحمل کند و همواره مدارس ما بیشترین آسیب را در سیستم‌های سازه‌ای از بارهای جانبی که همان بارهای زلزله و باد است متحمل شده‌اند.

عدم سنخیت مدارس مختلط با جمهوری اسلامی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یکی از دلایل اصلی مهاجرت مردم از روستا به کلان شهرها را مربوط به حوزه آموزش و پرورش و نبودن مدارس و سالن های ورزشی برشمرد.

وی متذکر شد: با کاهش سرانه در روستاها متاسفانه برخی کلاس ها در مقطع ابتدایی و متوسطه مختلط تشکیل می شوند که این یک مسئله بحرانی و جدی است، تشکیل مدارس مختلط به ویژه در دوره متوسطه در نظام ما قابل دفاع نیست و با اعتقادات و فرهنگ ما سنخیتی ندارد و باید برای آن فکر اساسی کرد.

پژمانفر با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی آماده کمک به مردم و مسوولان در حوزه آموزش و پرورش است، افزود: امیدوارم با برنامه ریزی های درست و همکاری همه جانبه بتوانیم به انجام این مأموریت کمک کنیم.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *