در همایش مداخله‌گران سلامت مطرح شد:

حفظ و ارتقای سلامت جامعه مهم‌ترین رکن بیمه سلامت

عاطفه خوافیان

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان رضوی گفت: ماموریت اصلی بیمه سلامت،توسعه بیمه پایه همگانی برای آحاد مردم به موجب حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.

به گزارش صبح امروز سیدمرتضی وجدان در همایش اختتامیه هفته بیمه سلامت در حضور مدیران سازمان‌های مداخله‌گر سلامت افزود: تا به امروز سازمان بیمه سلامت ۷هزار و ۶۹ بیمار خاص و۴۰ نفر از اتباع را تحت پوشش خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: آمار مراجعه بیمار به صورت ساعتی حدود یک هزارو ۷۰۰ نفر بوده که این عدد بیش از ۱۲.۵ درصد از آمار کشوری را ارائه خدمت می‌کند.

۱۰ درصد جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای

وجدان ابراز کرد:طبق برآوردهای انجام شده هم اکنون حدود ۱۰ درصد جمعیت کشورمان زیر پوشش هیچ بیمه ای نیستند که در کل حدود هشت میلیون نفر را شامل می شوند.

وی ادامه داد: در قالب این طرح افراد فاقد پوشش بیمه ای باید به دفاتر بیمه ای مراجعه کرده و حق بیمه آنها بر اساس آزمون وُسع یا استطاعت دریافت می‌شود.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: افراد فاقد پوشش بیمه که استطاعت مالی دارند باید به میزان ۴۸۸ هزار ریال برای هر نفر به شرط سرپرست خانوار بودن حق بیمه خود را برای یک سال پرداخت کنند و افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند مطابق با دهک های درآمدی به صورت رایگان و یا با ۵۰ درصد تخفیف زیر پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

۳میلیون و ۵۵۰هزار بیمه شده

وجدان افزود: در این چارچوب هم اکنون افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در قالب پنج صندوق بیمه ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه سایر اقشار در خراسان رضوی بیمه شده‌اند.

وی تعداد بیمه شدگان روستایی و عشایر در خراسان رضوی را یک میلیون و ۷۵۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: بیمه شدگان سلامت همگانی یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر، صندوق بیمه ایرانیان ۶۰ هزار نفر، کارکنان دولت ۴۰۰ هزار نفر و سایر اقشار حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند.

وجدان تعداد موسسات درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت در استان خراسان رضوی را چهار هزار و ۶۶۰ موسسه ذکر کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ چهار هزار و ۱۰۰ میلیون ریال به این موسسات شامل پزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی و تشخیصی پرداخت شده‌ است.

تحت پوشش قرار دادن اقشار آسیب‌پذیر جامعه

وی برنامه های در حال اجرای این نهاد در سال جاری در خراسان رضوی را تحت پوشش قرار دادن مددجویان کمیته امداد و  افراد مجهول الهویه زیر پوشش بهزیستی، اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی، رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری در بیمارستان ها و عملیاتی شدن نظام ارجاع الکترونیکی عنوان کرد.

اظهارداشت:این سازمان در حال حاضر ۵ صندوق کارکنان دولت، سایر اقشار، روستائیان و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، سلامت همگانی و بیمه ایرانیان را دارد.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانی واحدهای ارائه دهنده خدمات که در سطح یک روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، سطح ۲ . ۳ بیمارستانها، مراکز و موسسات درمانی می باشد جزء وظایف اساسی ما است، ادامه داد:در خراسان رضوی ۳ میلیون و ۵۵۱ هزار نفر که شامل ۵۵ درصد جمعیت استان می شود تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

ارایه خدمات در نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی

در ادامه این همایش معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: نظام سلامت با هدف بردن خدمات سلامت به نزدیک‌ترین مکان به محل زندگی و کار مردم تشکیل شد.

دکتر بدیعی افزود: بیمه‌های ما طبق گفتار مقام معظم رهبری عمل کرده بدین صورت که بیمار در هنگام بیماری دردی جز درد بیماری ندارد.

استفاده بهینه از منابع مالی پایدار کشور

وی تصریح کرد: بیمه سلامت با اجرای نظام ارجاع به خوبی می‌تواند در منابع مالی کشور صرفه‌جویی کرده و از منابع استفاده بهینه داشته باشد.

بدیعی در آخر تاکید کرد : بیمه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی از یکدیگر حدا نبوده و هردو عضوی از خانواده بزرگ‌سلامت هستند و باید در تمام برنامه‌های سلامت در کنار هم قرار داشته باشیم.

خانواده بزرگ سلامت

دکتر بیرجندی نژاد رییس نظام پزشکی مشهد پشت تریبون رفته و از خدمات بیمه سلامت تشکر و قدردانی کرده و بیان کرد: ما برای حل چالش‌ها و مشکلات سازمان‌های بیمه در امور سلامت در کنار ان‌ها بوده و در جهت حل آن قدم بر می‌داریم.

معاون امار و فناوری سازمان بیمه سلامت نیز به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون رفته و اظهار کرد: برای اینکه یک برنامه ریزی موفق و هدفمند داشته باشیم باید در ابتدا به خوبی خدمات را شناسایی و طبق این شناسایی طراحی کرد.

بهره‌گیری از فناوری اطلاعات

مهندس میلابی افزود: خدماتی که در دنیا در مرحله اجرا با شکست مواجه می‌شوند خدماتی هستند که نتوانستند در ابتدا مشکلات و نقاط صعف را شناسایی و طبق آن طراحی کنند.

وی ابراز کرد: مدیران ارشد بدانند که با بهره‌بری از فناوری اطلاعات می‌توانند برنامه‌های خوب و قوی را طراحی و اجرایی کنند.

میلابی ادامه داد: اگر چه ممکن است ارائه خدمات در برخی از بخش‌ها به نتیجه نرسد و یا با صعف و چالش‌هایی روبرو باشد اما اگر از فناوری اطلاعات بهره گرفته این چالش‌هارا به راحتی می‌توانیم پشت سر بگذاریم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *