برای مادر شدن دیر است

یک متخصص زنان و زایمان گفت: بارداری خانم ها در سنین بالای ۴۰ سال بشدت خطرناک است و نیاز به مراقبت جدی دارد و می تواند موجب بروز برخی علائم در طول بارداری برای این زنان به دنبال داشته باشد.

دکتر نفیسه ثقفی با اشاره به هفته سلامت بانوان و بیان مهمترین بیماری‌های پرخطری که سلامت زنان را تهدید می کند، افزود: در هفته سلامت زنان ذکر این نکته مهم است که بدانیم زنان در تمام دنیا شالوده اصلی بنیان خانواده را شکل می دهند و در خانواده ای که زن بیمار، ناتوان از لحاظ جسمی و روحی باشد آن جامعه به زودی از هم پاشیده می شود.

برای داشتن محیطی پویا و زنده باید به فکر سلامت و نشاط خانم ها از هر جهت بود و برای رسیدن به این نتیجه در درجه اول باید آگاهی خانم ها را افزایش داد و زنان را نسبت به بیماری هایی که سلامت آنان را به خطر می اندازد واقف کرد. یکی از مراحل بسیار مهم زندگی خانم ها که اگر به خوبی مدیریت و برنامه ریزی نشود صدمات غیر قابل جبران و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت؛ دوران بارداری و ۴۲ روز اول پس از زایمان است.

 

زنان قبل از بارداری مشاوره شوند

این متخصص زنان تصریح کرد: بارداری یکی از مراحل بسیار مهم زندگی خانم ها که اگر به خوبی مدیریت و برنامه ریزی نشود صدمات غیر قابل جبران را به دنبال خواهد داشت دوران بارداری و ۴۲ روز اول پس از زایمان است؛ به همین دلیل زنان حتما قبل از تصمیم به باردار شدن مشاوره قبل از بارداری را انجام دهند. به همین دلیل خانم هایی که خواستار فرزند هستند حتما قبل از تصمیم به باردار شدن مشاوره قبل از بارداری را در کلینیک های مشاوره که به وفور در استان وجود دارد انجام دهند.

وی به تفکر اشتباه در برخی زنان از نظر سلامتی جهت باردار شدن اشاره کرد و گفت: گاه ممکن است خانمی دارای بیماری یا زمینه برخی بیماری ها بوده؛ اما از این بیماری اطلاعی نداشته باشد و تنها به سلامت ظاهر خود اکتفا کرده و با باردار شدن موجبات ظهور این بیماری را ایجادکند. لازم  است تا تمامی زنان در مرحله قبل از بارداری و سه ماه زودتر از باردار شدن به متخصص زنان و یا مشاورین مراکز بهداشت مراجعه کرده و مراقبت های لازم را داشته باشند؛ زیرا برخی بیماری ها با باردار شدن فرد تشدید و برخی بیماری های وجود دارد که باردار شدن زن در صورت وجود این بیماری های ممنوع می باشد. در  برخی موارد پس از بارداری باید داروی بیمار تغییر پیدا کند تا به جنین صدمه وارد نشود.

 

بارداری زنان در سنین بالای ۴۰ سال خطرناک است

وی به بیماری های پرخطر در حوزه سلامت زنان اشاره کرد و افزود: از مواردی که فرد را در گروه بیماران پرخطر قرار داده و نیاز به مراقبت وبژه را به دنبال دارد، بارداری خانم ها در سنین بالای ۴۰ سال است؛ جدای از سن که به تنهایی می تواند موجب بروز برخی علائم در طول بارداری برای این زنان شود؛ عدم بررسی قبل از بارداری می تواند ابتلا به برخی بیماری های مزمن بدون علائم ظاهری را به دنبال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خانم هایی که سابقه بد مامایی داشته و تا کنون چند جنین فوت شده در داخل رحم داشته اند، زنانی که سابقه چندین سقط را تجربه کرده اند و یا خانم هایی که چندین بار سزارین کرده اند نیز در گروه پرخطر از نظر ابتلا به بیماری های تهدید کننده سلامت زنان قرار می گیرند. خانمی که چندین نوبت فرزندان خود را به شیوه سزارین به دنیا آورده در خطر ابتلا به چسبندگی جفت و خونریزی های شدید قرار دارد و متاسفانه در حال حاضر شایع ترین علت مرگ و میر مادران پس از زایمان، خونریزی است؛ که یکی از شایع ترین دلایل این خونریزی ها سزارین قبلی ها می باشند.

 

مصرف سیگار بدترین اقدام در زنان باردار است

وی به مشاوره قبل از بارداری زنان مبتلا به دیابت اشاره و خاطر نشان کرد: خانم های معتاد به هر علتی و به هر ماده ای که اعتیاد دارند باید قبل از بارداری مشاوره شوند. اعتیاد به سیگار به عنوان یکی از بدترین اعتیادهایی است که می تواند عوارض متعدد جنینی و مادری را ایجاد کند . خانم هایی که مبتلا به بیماری صرع هستند نیز باید مراقبت های لازم را در این خصوص داشته باشند. البته بیشترین مشکل در خصوص زنان مبتلا به صرع پنهان کردن این بیماری توسط خانم ها از همسرانشان است؛ که موجب می شود یا درمان را به شکل پنهان دنبال کنند و یا به هیچ عنوان به سمت درمان این بیماری نروند.

 

بیماری صرع قابل درمان و مشکلات جسمی به دنبال ندارد

وی خاطرنشان کرد: از همسران این خانم ها درخواست داریم تا با زنان خود به عنوان شریک زندگی و مادر فرزندانشان در درمان بیماری همکاری داشته باشند؛ تا زنان بدون ترس از نگرانی از هم پاشیده شدن زندگی؛ درمان را دنبال کنند. درمان صرع، اپی لپسی یا به صورت عامه غش که در خانم های جوان شایع تر می باشد قابل کنترل و دارای درمان است و مشکل جسمی برای بیمار به دنبال ندارد؛ اما در صورت عدم مصرف دارو و یا استفاده از داروهای تراتوژن در دوران بارداری به ایجاد مشکل در دوران بارداری و به عوارض مادری و جنینی ختم شود.

این متخصص زنان افزود: از دیگر بیماری های پرخطر در حیطه زنان بیماری های کبدی است؛ که به دلیل تغذیه های غلط  اکنون کبد چرب در ایران بسیار شایع  شده. ممکن است این بیماری در موارد پیشرفته موجب مرگ در دوران بارداری مادر شود و باید خانم ها قبل از بارداری بررسی کبدی شوند.

وی بیماری های کلیوی را نیز مهم دانست و گفت: کلیه در دوران بارداری از جمله اجزایی محسوب می شود که بسیار دچار تغییرات شده و  خانم هایی که دچار این بیماری هستند حتما قبل از بارداری باید شرایط خود را بررسی کنند.

ثقفی عنوان کرد: نکته قابل توجه کاهش ظرفیت ریه در صورت بروز بیماری ها است و این در حالی است که خانمی که باردار می شود برای رساندن اکسیژن لازم به جنین باید ظرفیت ریه خود را افزایش دهد تا اکسیژن کافی به جنین برسد در صورت بروز بیماری ریوی باید زنان قبل از بارداری مشاوره لازم را داشته باشند.

 

منع زنان از بارداری جهت حفظ سلامتی آن ها

وی به بیماری فشار خون در زنان و افزایش این بیماری اشاره و خاطر نشان کرد: خانم هایی بسیاری از نگرانی این که با مراحعه به پزشک و بیان این نکته که فشار خون دارند نتوانند باردار شوند این بیماری را پنهان می کنند؛ در حالی که بسیاری از این بیماری ها با ایجاد تعدیل و تغییر در داروها و ایجاد فاصله از درمان تا بارداری قابل درمان است. در صورتی هم که پزشک خانمی را از بارداری منع کامل کند، این محدودیت برای سلامتی مادر می باشد؛ زیرا سلامتی مادر قبل از بارداری دارای اهمیت بسیار است و نبود مادر پس از تولد فرزند خود یک فاجعه محسوب می شود.

این متخصص زنان به بیماری های قلبی و ترومبا آمبولی اشاره کرد و گفت: این دو بیماری یک هدیه زندگی ماشینی است که به دلیل کم تحرکی، استفاده از ابزار به جای فعالیت بدنی و از سویی تغذیه غلط ایجاد شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *