برجام، تاثیر غیرمستقیم بر صادرات استان داشته است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در زمینه تاثیر برجام بر صادرات گفت: برجام تاثیر مستقیم بر کار صادرات نداشت ولی تا قبل از آن طرف­های خارجی با دید منفی به ایران نگاه میکردند و حاضر نمی­شدند پای میز مذاکره با ما بنشینند ولی برجام این فضا را شکست و تمام کشورها از مذاکره با بازرگانان ما استقبال می­کنند.

محمدحسین روشنک در گفت­و­گو با صبح امروز افزود: اما در صادرات استان ما که عمده صادرات به آسیای میانه و افغانستان است برجام نقش چندانی نداشته و چه هنگام تصویب و چه اکنون تفاوت چندانی در کار ما ایجاد نکرده است.چرا که حتی با برداشتن تحریم­ها سیستم بانک­های کشورهای بازار هدف استان ما راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی را دارند.

این فعال اقتصادی استان اضافه کرد: برای بررسی وضعیت صادرات در کشور ابتدا باید نگاهی به ساختار اقتصاد کشور انداخت. این که آیا ما کشور مبدا صادرات هستیم یا مقصد واردات؟ مبدا چه کالاهایی هستیم؟ و آیا تا کنون زمینه سازی ر این زمینه داشته­ایم و چه هدف­گذاری­هایی انجام شده؟ متاسفانه باید گفت نه تنها ایران کشور مبدا و صادرکننده نیست بلکه کاملا یک کشور واردکننده و مقصد است.

وی تاکید کرد: ما بالاترین نرخ تعرفه­های واردات را نسبت به کل کشورهای دنیا داریم.کشوری که بیشترین نرخ تعرفه­های واردات دنیا را داشته باشد و علیرغم تمام سختگیری­ها ده‌ها میلیارد دلار سالانه کالای قاچاق به آن وارد شود نمی­تواند مبدا و صادر کننده باشد. در دنیا سنبل صنعت، خودروسازی است و کشوری که برای حمایت از تولید خودرو دولت مجبور است صد در صد تعرفه واردات دریافت کند، مبدا صادرات نیست.

روشنک تصریح کرد: این تغییرات از زمانی رخ داد که دولت محمود احمدی­نژاد بخاطر تحریم­ها بجای دریافت پول با کشورهایی چون هند، چین و ترکیه قرارداد واردات کالا امضا می­کرد. به این ترتیب ما تبدیل به یک مقصد و واردکننده شدیم و روز­به­روز از مبدا بودن دورتر شدیم. از طرفی در آن دوره درآمد­های دولت زیاد بود ولی پول در نوسازی صنایع و بنگاه­های تولیدی هزینه نشد و قیمت تمام شده به شکلی در آمد که ما در بخش تولید قادر به صادرات نیستیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی اظهار کرد: تنها بخشی که هنوز رونق صادرات دیده می­شود کشاورزی است و ما هنوز در خشکبار، زعفران،پسته، میوه و داروهای گیاهی مبدا محسوب می­شویم و البته بخشی جزئی از مواد معدنی و پتروشیمی نیز هنوز فعالیت خوبی دارند که می­توانند ما را مبدا صادرات معرفی کنند ولی در دیگر کالاها توجیهی برای صادرات نداریم.با این شرایط باز هم در نیمه اول سال جاری افزایش ده درصدی ارزشی صادرات را داشته­ایم که البته بیشتر مربوط به تورم است چرا که از نظر وزنی با کاهش صادرات مواجه بوده­ایم.

وی افزود:نسبت صادرات به واردات ما قابل مقایسه نیست و البته نباید انتظاری هم داشت چرا که ما 36 الزام برای صادرات را که مقدمه شروع به کار است را نداریم و درحالی که هیچ زیرسازی انجام نشده نمی­توان انتظار افزایش حجم صادرات را داشت.البته باید به این نکته اشاره کرد که وضعیت استان خراسان رضوی در صادرات از میانگین کشوری بهتر است و رشد بیشتری نسبت به دیگر استان­های کشور داشتیم.

روشنک در زمینه تاثیر برجام بر صادرات گفت:برجام تاثیر مستقیم بر کار صادرات نداشت ولی تا قبل از آن طرف­های خارجی با دید منفی به ایران نگاه میکردند و حاضر نمی­شدند پای میز مذاکره با ما بنشینند ولی برجام این فضا را شکست و تمام کشورها از مذاکره با بازرگانان ما استقبال می­کنند.اما در صادرات استان ما که عمده صادرات به آسیای میانه و افغانستان است برجام نقش چندانی نداشته و چه هنگام تصویب و چه اکنون تفاوت چندانی در کار ما ایجاد نکرده است.چرا که حتی با برداشتن تحریم­ها سیستم بانک­های کشورهای بازار هدف استان ما راه زیادی تا رسیدن به استانداردهای جهانی را دارند.

وی در خصوص عملکرد دولت­ها و نقش آنها در صادرا ما اظهار کرد: دولت سابق می­توانست با پول­های زیادی که در اختیار داشت، زمینه و زیرساخت­های تولیدات صادرات محور کشور ما را شکل بدهد تا در این دولت ما در صادرات رشد و شکوفایی داشته باشیم اما نه تنها این امر صورت نگرفت بلکه زیرساخت­ها نیز نابود شد و دیگر زیرساخت­های صادراتی نداریم.در گذشته ما به افغانستان و آسیای میانه ماکارونی، رب ،نوشابه و… صادر می­کردیم ولی آنها خود الان به این صنایع دست پیدا کرده­اند و ما نیز باید به صنایع جدیدتری دست پیدا می­کردیم و صادرات جدیدی به این کشورها می­داشتیم ، کاری که کشورهای دیگر در قبال ما انجام دادند اما متاسفانه پول­ها در جایی که باید خرج نشد و دولت کنونی چنین سرمایه و بودجه­ای در اختیار ندارد و توان سرمایه­گذاری در این قسمت نیست پس نمی­توان در این بخش انتظار چندانی از دولت داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی در پایان صحبت­های خود گفت: دولت نرخ ارز را با دوپینگ ارزان نگه داشته است به این دلیل که اگر ارز گران شود تورم غیرقابل کنترل می­شود. ولی این ارزان نگه داشتن برای صادرات سم است چرا که دلار در ایران ارزش بیشتری دارد و در واقع ما با ارزان نگه داشتن نرخ دلار به تولید و جنس خارجی سوبسید و امتیاز داده­ایم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *