شکست انحصار متولی‌گری، راه نجات باغ‌وحش مشهد

تنها باغ‌وحش مشهد که طبیعتا باید یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری مشهد برای میلیون‌ها توریستی باشد که هرسال به این شهر می‌آیند، تبدیل به یک معضل و نقطه اختلاف بین فعالان محیط‌زیست و مدیریت باغ‌وحش شده است. شرایط بد نگهداری از حیوانات حسابی صدای فعالان محیط‌زیست و حقوق حیوانات را درآورده‌است و باعث ورود جدی مسئولان به این موضوع شده‌است.

برخی معتقدند که باغ‌وحش باید حفظ و در عین حال گسترش یافته و نقاط ضعف آن برطرف شود و عده‌ای دیگر به کلی با وجود باغ‌وحش مخالفند و با این نظریه که حیوان وحشی به طبیعت تعلق دارد و نباید مانع آزادی آن بود، ایده‌های دیگری مانند پارک ملی را پیشنهاد می‌دهند.

حالا دادستانی مشهد نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و سعی در برطرف کردن مشکل پیش‌رو با رفع انحصار متولی‌گری باغ‌وحش و ایجاد فضای رقابتی با تشویق برای ساخت فضاهای جدید مشابه دارد.

 

 

از سرمایه‌گذ‌اران و علاقه‌مندان حمایت می‌کنیم

معاون دادستان مشهد در این رابطه گفت: صحبت‌های خوبی با مدیران و فعالان محیط‌زیست صورت گرفت و به مدیر باغ‌وحش نیز تذکر جدی داده‌شد.

قاضی محمد بخشی‌محبی افزود: نظر دادستانی بر حفظ باغ‌وحش است زیرا مشهد سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی از توریست‌ها است؛ در کنار مسائل مذهبی باید به جنبه توریستی بودن مشهد و همینطور استفاده علمی و آموزشی از باغ‌وحش نیز توجه کرد.

وی تاکید کرد: باغ‌وحش فعلی در شآن مشهد نیست و باید تقویت شود. علت اصلی این مشکلات نیز این است که مدیر فعلی باغ‌وحش احساس می‌کرد خودش در این حوزه تنها و یکه‌تاز است و بحث انحصارطلبی مطرح بود. اگر فضای رقابتی در این زمینه ایجاد شود حتما در تغییر وضعیت کنونی موثر خواهد بود.

بخشی محبی تاکید کرد: موضوعی هم که به دوستان محیط‌زیست ابلاغ شد این بود که باید باغ‌وحش را از انحصار خارج کنند که مورد پذیرش و قبول آن‌ها قرار گرفت؛ قانون نیز همین را می‌گوید و براساس آئین‌نامه ایجاد باغ‌وحش‌ها و نگهداری آن‌ها هرکسی می‌تواند در قالب سرمایه‌اری وارد این عرصه شود.

باید در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و این انحصار شکسته شود تا هم مدیریت فعلی باغ‌وحش بفهمد که این کار تنها در انحصار وی نیست و دیگران نیز وارد این عرصه شوند.

معاون داستان مشهد با بیان اینکه ما علاقه‌مندان زیادی را داریم که دوست دارند وارد این کار شوند و سرمایه‌داران نیز وارد میدان شوند اعلام کرد: بعنوان شورای حفظ بیت‌المال این آمادگی را داریم که در بحث تامین فضا و زمین با علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این عرصه همکاری کنیم و با اداراتی که مرتبط با این موضوع هستند بنابر تقاضایی که ارایه می‌شود وارد تعامل شویم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر 9هزار هکتار زمین در ارتفاعات جنوبی مشهد داریم که ظرفیت بسیار خوبی برای عرصه‌ سرمایه‌گذاری است و امیدواریم بتوانیم با گسترش باغ‌وحش، آن‌را از فضای تنگ و قفس مانند خارج کنیم و به محیط باز تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 91 به مدیران باغ‌وحش 3سال زمان داده شد که این مکان را از وضعیت کنونی خارج کنند اما بدلیل نبود نظارت کافی و انحصاری بودن باغ‌وحش باعث عدم تحقق این موضوع شد. اینکه حیوانی که باید در طبیعت باشد را در قفس حبس می‌نیم به‌نوعی حیوان‌آزاری محسوب می‌شود و در بسیاری از نقاط دیگر دنیا نیز مرسوم نیست. اسلام در بحث حقوق حیوانات تاکیدات زیادی دارد و توقع ما از محیط‌زیست این است که به وظیفه قانونی خود بهتر عمل کند.

 

 

راه‌حل باغ وحش وکیل‌آباد جذب سرمایه‌گذار است

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد نیز با بیان اینکه «حمایت از حیوانات قطعاً مورد نظر شورای شهر است»، اظهار کرد: با وجود اینکه باغ وحش از جمله مکان‌هایی است که در حوزه خدمت‌گذاری به مردم و ترویج حمایت از حیوانات فعالیت می‌کند، اما شرایط باغ وحش وکیل‌آباد مشهد شرایط مناسبی برای نگهداری و حمایت از حیوانات نیست.

محمد حاجیان شهری ادامه داد: گزارشات متعدد مردمی و نامه‌هایی که در این خصوص به کمیسیون ارجاع شده هم این موضوع را تایید می‌کند و موضوع تعیین‌تکلیف باغ وحش وکیل‌آباد در دستور کار کمیسیون است و به‌زودی برنامه‌ریزی برای آن خواهیم داشت.

حاجیان‌شهری تصریح کرد: حمایت از حیوانات هم در شرع دین مقدس اسلام آمده، هم یک وظیفه انسانی است که ما باید به حیوانات توجه داشته باشیم. گزارشاتی که من درباره باغ وحش خواندم، بسیار تأسف‌آور بود، البته من پیش از این نیز بازدیدی از باغ وحش وکیل‌آباد داشتم که شرایط و وضعیت نگهداری حیوانات در آن‌جا خیلی جالب نبود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات به بودجه‌هایی که باید تخصیص پیدا کند، بازمی‌گردد. بخشی از این موضوع را هم شهرداری باید کمک کند و بخشی هم مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری کنند تا باغ وحش از وضعیت کنونی خارج شده و بتوان در بلند‌مدت و با برنامه‌ریزی مناسب کمک مؤثری برای حمایت از این حیوانات داشته باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «نگهداری از حیوانات در کل از نظر من کار درستی نیست»، افزود: باغ وحش‌هایی که در دنیا هستند شرایط نگهداری حیوانات را به شرایط زندگی آن‌ها نزدیک می‌کنند تا احساس آرامش و امنیت بیشتری حیوانات داشته باشند؛ اما متاسفانه ما شرایط نگهداری ما در باغ وحش وکیل‌آباد مطلوب نیست و عمدتاً تغذیه مناسبی هم انجام نمی‌شود و حیوانات از این بابت آسیب می‌بینند.

حاجیان‌شهری با بیان اینکه «باید همه کمک کنیم شرایط مناسبی را برای نگهداری حیوانات در باغ وحش وکیل‌آباد ایجاد کنیم»، افزود: همچنین شورای شهر و کمیسیون آمادگی دارد که این کار را انجام دهد.

وی افزود: ما در اصل اگر بخواهیم به این سمت برویم باید به دنبال سرمایه‌گذار باشیم. باید سرمایه‌گذاری باشد که بیاید و کمک دهد و شورا و شهرداری هم کمک کنند. اگر بحث انتقال را بخواهیم در نظر بگیریم، بهترین شرایط این است که ما حیوانات را در شرایطی نگهداری کنیم که نزدیک به حیات وحششان باشد؛ بنابراین بهترین شکل این است که ما آن‌ها منتقل کنیم؛ زیرا شرایط و امکانمات در آن‌جا پاسخگو نیست.

حاجیان شهری با اشاره به اینکه «در کوتا‌ه‌مدت اگر بخواهیم بحث گردشگری و… را در نظر بگیریم، باید به سمت بهبود و ترمیم شرایط و وضعیت نگهداری برویم و شرایط را بهتر کنیم»، تصریح کرد: بهترین شرایط این است که با جلب نظر سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند هستند و به حقوق حیوانات هم علاقه دارند، فراخوان بزنیم تا بیایند و کمک کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اگر شرایط برای انتقال باغ وحش مهیا باشد و زمینی هم شهرداری یا اداره‌کل منابع طبیعی در اختیار قرار دهند، می‌توانیم بعد از بررسی‌های کارشناسی، باغ‌وحش را منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه «نظر دوستان در مدیرکل محیط زیست هم همین است که بیشترین مشکل در بخش دولتی کمبود بودجه‌ است»، افزود: بودجه‌ها باید در این زمینه تقویت شود و دولت هم آن‌قدر گرفتاری و محل هزینه دارد که که نمی‌تواند به همه ارگان‌ها کمک کند. به همین خاطر است که باید سایر ارگان‌ها، شهرداری و ادارات و مردم به کمک سمن‌ها این مشکل را برطرف کنند.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *