آرش تقوی

سیگار کشیدن بدون درنظر گرفتن شغل افراد برای همه خطرناک است، اما خوانندگان به دلیل تأثیر سیگار بر صدای آوازشان بطور جدی‌تری در معرض خطر هستند.

سیگار کشیدن و خوانندگی رابطه پیچیده ای دارند. بسیاری از خوانندگانی که سیگار می‌کشند در واقع عنصر خشنی که سیگار کشیدن می‌تواند در صدایی ایجاد کند را دوست دارند. با این حال، واقعیت این است که سیگار کشیدن چنان تأثیر منفی‌ای بر صدای آوازخوانی فرد دارد که ارزش داشتن صدایی با کیفیت خشن و زمخت را ندارد.

برخی از خوانندگان فکر می‌کنند اگر سیگار بکشند اما هنگام سیگار کشیدن صحبت نکنند یا آواز نخوانند  صدمه‌ای به تارهای صوتی‌شان وارد نخواهد شد، اما در واقع این تفکری غلط است. دود سیگار از روی چین‌های صوتی عبور می‌کند آنها را تحریک و خشک می‌کند خواه درحال ارتعاش باشند یا نه، بنابراین چه در حالی که سیگار می‌کشید صحبت کنید یا نکنید، آسیب مشابهی به تارهای صوتی وارد می‌شود. این موضوع یکی از دلایل بسیاری است که سیگار کشیدن و خوانندگی در کنار هم ترکیب خوبی نخواهد بود، حتی اگر آن‌ها را همزمان انجام ندهید.

در مورد سیگار کشیدن و خوانندگی، مشکلات ناشی از سیگار کشیدن دو برابر است. ابتدا، پوششی از جرم سیگار داخل مجاری تنفسی را فرا می‌گیرد، در ادامه ظرفیت ریه فرد کاهش می‌یابد. همچنین از عواقب این امر این است که شما باید مرتباً گلو خود را پاک کنید یا سرفه کنید، که بدیهی است عملکرد گلو را خراب می‌کند.

قبل از این که خطرات سیگار کشیدن را برای سلامتی در نظر بگیرید  باید بدانید سیگار روی چین‌های صوتی شما تقریباً تأثیرات کاملاً منفی می‌گذارد. ممکن است بتوانید کیفیت آواز خود را خشن کنید که از روش دیگری نمی‌توانید به آن دست یابید، اما بر دامنه صدای‌تان، کنترلی که بر صدای خود دارید و استقامت‌تان به عنوان یک اجراکننده تأثیر خواهید داشت. تنها راه محافظت از صدای شما این است که هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

image_print