چهل بازه

در بحبوحه انتخابات بعضی ها جو را متشنج می خواهند

صبح امروز : به دنبال اعتراض رسانه ها به تصاحب رودخانه چهل باز مشهد، شرکت فلات توس با هدف فشار بر مسئولان مشهد، بار دیگر سهامداران خود را راهی خیابان کرد.
چنانکه حدود ۲۰۰ نفر از سهامداران این شرکت سهامی خاص ، که مدعی شراکت با نهادهای حکومتی در تصاحب رودخانه چهل بازه هستند، مقابل ساختمان دادگستری کل استان تجمع کردند.
مخاطب آنها خلیلی رییس کل دادگستری است، کسی که شرکت فلات توس او را حامی خود می داند.
آنگونه که در اخبار آمده است شرکت سهامی خاص فلات توس که در پرونده چهل بازه هیچ سمت حقوقی ندارد در تلاش است تا بیش از ۵۰ درصد اراضی پرونده چهل بازه را ببلعد.
حال آنکه ادعای شرکت فلات توس هیچگاه در هیچ مرجعی مورد رسیدگی قرار نگرفته و هیچ حقی نسبت به اراضی رودخانه چهل بازه ندارد، به همین علت نتوانسته دعوایی طرح کند. اما تا کنون با اقدامات پشت پرده و بعضاً هیجانی سعی کرده کنترل اوضاع را از دست مسئولان و متولیان خارج کند. از جمله این اقدامات راه اندازی تجمعاتی از این دست در موقعیت ها و شرایط خاص استراتژیک ملی است.
اکنون و با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی یک‌بار دیگر موقعیت را مناسب دیدند تا از مقامات محلی امتیاز بگیرند.
اما چه امتیازی؟ آخرین باری که توانستند یک قدم بسیار بزرگ به جلو برداشته و برد دیگری را از ‌مسئولان و متولیان بدست بیاورند برمی گردد به همین چند ماه پیش که طی مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال ، تصمیم گرفته شد به بنیاد شهید و ستاد اجرایی در قبال زمین های چهل بازه زمین معوض داده شود تا شرکت فلات توس هم که خود را شریک این دو نهاد معرفی کرده به هدف خود نزدیکتر شود.
این مصوبات اگر چه مورد اعتراض شدید سازمان های مدنی و مردم نهاد خراسان واقع شد اما بهرحال در جریان است.
با این که قاعدتاً جریان امر به سود فلات توس پیش می رود، اما به نظر می رسد مدیران‌ این شرکت قصد ندارند از فرایند مطلوبشان خارج شوند، بلکه بیشتر شبیه یک نمایش برای ارتقای قیمت سهام است. افزایش قیمتی که چندان تاثیری نسبت به سهام کوچک ندارد اما ثروت شایان ذکری را راهی جیب بزرگ سهامداران میکند که اغلب شامل مدیران فعلی و پیشین این شرکت هستند .
اما چگونه است که یک شرکت خصوصی متمول می تواند از تهدید امنیت اجتماعی شهر مشهد برای دست یابی به ثروت ملی این کشور استفاده کند؟!
این مشکل بزرگی است که واقعاً نمی توانیم حل این مورد را نیز از مردم انتظار داشته باشیم. تجمعات پیشین سرمایه‌گذاران برای آن بود که دیده شوند و حقشان به رسمیت شناخته شود. ولی کدام حق؟ حقی که وجود خارجی ندارد.
چرا که این شرکت مدعی است در سال۸۲ میزان ۱۱۵ هکتار رودخانه چهل بازه مشهد را با یک کاغذ دست نویس! به مبلغ هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از شریک محمدرضا پهلوی خریده، این معامله طبق رأی دادگاه انقلاب تهران باطل شد. اما بعداً موفق شدند با سهیم کردن بنیاد شهید و ستاد اجرایی، این نهادهای حکومتی را با خود همسو و شریک کنند.
ابهامات فراوانی در مورد صحت و سقم وقوع این معامله وجود دارد از جمله اینکه چگونه کسی که اموالش مصادره و ممنوع از معامله بوده برایش استثنا قایل شده اند تا معامله کند، جرم بودن خرید و فروش رودخانه چرا مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته و صحیح بودن یا نبودن فروش سهام ملکی که نسبت به آن مالکیتی نبوده و پرسش های بسیار دیگر که باز کردن هر کدام دریچه ای به دنیایی از چراها و عجایب دیگر خواهد بود.
اینک در بحبوحه انتخابات که جامعه نیاز به آرامش دارد و با اوج گرفتن اعتراضات سازمان های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی نسبت به خصوصی شدن و تصاحب رودخانه چهل بازه، آن هم با دستور قاطع مقامات بالارتبه کشور!!! جز برای کسب امتیاز از مسئولان نیست. مسئولانی که قبلاً نیز در چنین شرایطی قرار گرفته و با کوچکترین تهدید به تجمع و حدوث آن هر آنچه را که خواسته اند به آنها داده اند.
تاکید می کنیم همه این زیاده خواهی ها در حالی است که این شرکت هیچ سمتی در پرونده چهل بازه ندارد .

image_print