نقد جلسه گفتگوی شهری پژوهشکده ثامن:

سهامداران‌ِ چهل بازه فضا را متشنج کردند

هنگامه طاهری : نشست تخصصی گفتمان شهر مشهد که این بار به خصوصی شدن بستر «چهل بازه» اختصاص داشت سشنبه ۴ دیماه سال جاری در «پژوهشکده نوین معنوی ثامن» برگزار شد.
جو برگزاری جلسه متاسفانه طوری بود که به محض ورود به پژوهشکده متوجه تشنج در محیط می شدیم. با اینکه انتظار می رفت در این خصوص کارشناسان و خبرنگاران حضور داشته باشند اما صندلی های جلسه پژوهشکده به جز سه تن کارشناس، پر شده بود از سهامداران چهل بازه یا همان فلات توسی ها!
البته اشتباه پژوهشکده ثامن نگارش جمله «دعوت آزاد از عموم» بر روی پوستر مجازی بود که منتشر شد .
با این که سهامداران مرتب تکرار می کردند حکم صادره ای مبنی بر محق دانستن آنها توسط قوه قضاییه صادر شده اما هیچ مدرکی در این خصوص ارایه نکردند این در حالی بود که جزوه هایی در دست داشتند که به گفته خودشان حاوی تحقیقات بلند درباره موقعیت و دبی آب چهل بازه بود و چند بار آن را به عنوان مدرک قابل قبول برای ساخت و ساز بر روی چهل بازه بالا گرفتند.
سهامداران چون از برگزاری جلسه ای با موضوع چهل بازه مطلع شده بودند و فهمیده بودند می توانند به راحتی وارد جلسه شوند، به صورت اتوبوسی وارد جلسه شده و با ایجاد سر و صدا و تغییر مسیر صحبت و ایجاد مزاحمت سعی در جلوگیری از برگزاری روند طبیعی جلسه داشتند.
بطوریکه چندین بار میان صحبت کارشناسان محیط زیستی وارد شده و برای بر هم زدن جلسه و جلوگیری از بیانات کارشناسان همه تلاش شان را کردند.
اگر چه کارشناسان خارج از موضعگیری و طرفداری از ارگان خاصی ،صرفا در باره اهمیت و چرایی حفظ «چهل بازه» به شکل رود سخن می گفتند اما سهامداران فلات توس حتی تحمل همین را هم نداشته و تمام سعی کردند جلسه ای بی نتیجه و بی کیفیت در ثامن شکل بگیرد ؛ هر چند کارشناسان دعوت شده مقاومت کرده و سخنان خود را هر چند با مزاحمت سهامداران بیان کردند.
در انتها نیز وقتی فرشته تقی زاده مدیر عامل انجمن محیط زیستی دیده بان آب،هوا،زمین میکروفون را برای پاره ای توضیحات بدست گرفت در کمال بی احترامی صندلی های خود را ترک کردند ،هر چند با خواهش او جلوی در تجمع کردند تا به ظاهر به سخنان او گوش دهند اما از همان جا مرتب با توهین و فریاد نیزه خشم شان را به طرف تقی زاده پرتاب می کردند.
عصبانیت آنها در مواجهه با کسانی که نسبت به خصوصی سازی چهل بازه معترض هستند تا جایی بود که خبرنگار صبح امروز را متهم به تشویش اذهان عمومی و تهدید به شکایت کردند. در حالیکه وی در مطالب منتشره صرفا پرچم قانون توزیع عادلانه آب را بالا گرفته بود.
جالب است در کشمکش هایی که ارگانهایی حاکمیتی برای این قشر درست کرده اند، هیچ گاه خودشان حضور ندارند بطوریکه به نظر می رسد پشت سهامداران سنگر گرفته اند.
در هر حال شرکت کنندگان در جلسه که اغلب هم خودشان را دکتر و مهندس معرفی کردند ، با توپ پر آمده بودند از حقانیت خودشان دفاع کنند .این در حالی بود که مدعوین در کسوت طرفداران محیط زیست و عضو ان جی او ها بودند و هیچ سمتی برای حمایت از حق و حقوق کسی نداشتند. بحث قرار بود کاملا علمی پیش برود که متاسفانه سهامداران با تاکید بر خشک شدن چهل بازه و نداشتن دبی مشخص و …بر ساخت و ساز در بستر چهل بازه تاکید می کردند.
اضافه می کنم چندین بار طی جلسه شرکت آب منطقه را به طرفداری از منافع خودش محکوم کردند ؛ چرا که یکی از مدعوین از کارکنان آب منطقه اما بعنوان عضو ان جی او حضور یافته بود. اما خبرنگار ما متوجه نشد در حفظ و نگهداری از رودخانه ها که از وظایف وزارت نیرو است چه منافعی برای آب منطقه وجود دارد ؟ در مقابل قطعا برای سهامداران که خود نیز بر افزایش قیمت زمین های بستر چهل بازه به متری ۶۰ میلیون تاکید داشتند منافعی مترتب است.
اگر چه قرار بود بحث علمی باشد و سهامداران چهل بازه بحث را منحرف کردند ، ولی به جلسه حفظ حقوق بیت المال در خصوص زمینهای معوضی که قرار شد به آنها با همین ارزش داده شود هیچ اشاره ای نکردند.
در نهایت جلسه با دعوا و تهدید و توهین و رفتارهای قلدرمآبانه خاتمه یافت.

image_print