نگاهی به هفته پرچالش پیش روی ارز؛

نهنگ‌ها بازار را بازی می‌دهند، نه اخبار سیاسی!

مریم اصغری

یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که بازار ارز توجه چندانی به اخبار دلارهای آزاد شده نشان نخواهد داد و رسانه‌های دولتی نیز به دنبال کنترل بازار و حتی فراهم کردن جوکاهشی نرخ هستند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» اواسط هفته گذشته بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد دولت بایدن با ارائه معافیت تحریمی برای بانک‌های بین‌المللی به منظور انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر بدون ترس از تحریم‌های آمریکا، موافقت کرده است.

پس از آن ایرنا در روز ابتدای هفته جاری، از ترس دلالان از تزریق اسکناس دلار نوشت و کاهش کم‌سابقه قیمت ارز را پیشبینی کرد؛ چراکه به این موضوع استناد کرد که «با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار انتقالی به قطر و افزایش قدرت مانور بازارساز، قرار است به‌زودی بخشی از منابع ارزی داخلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار استفاده شود». همچنین ایرنا بر اساس اطلاعات موثقی که منبع آن را ذکر نکرد، خبر داد که کار افتتاح حساب ۶ بانک ایرانی که به نمایندگی از بانک مرکزی وظیفه جابه‌جایی پول‌ها را بر عهده دارند نزد بانک‌های قطری تمام شده و در آخرین تحولات صورت گرفته، بخشی از پول‌های ایران به این حساب‌ها منتقل و بخش دیگری نیز تا هفته آینده به طور کامل منتقل می‌شود.

 کاهش یا افزایش نرخ؟

با بررسی اخبار منتشر شده، برخی از کارشناسان معتقدند که در هفته جاری احتمالا دلار غیررسمی تا ۴۷ هزار تومان کاهش قیمت یابد و این روند در هفته‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. اما در مقابل نیز عده‌ای بر این باورند که قیمت دلار همچنان در کانال 49 هزار تومان در نوسان خواهد بود و حتی به سمت کانال 50 هزار تومان نیز در پیش می‌رود. اما اکنون این پرسش مطرح است که «تکلیف نرخ ارز در هفته‌ای که اخبار سیاسی، دلالان را به وحشت انداخته چه خواهد شد و آیا قیمت دلار در کریدور جدید پیشروی یا پسروی می‌کند؟»

 معاملات به قوت خود جاری است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه «معاملات در بازار به قوت خود جاری است» مطرح می‌کند: بخشی از نوسانات نرخ ارز به دلیل تعطیلات سه روز اخیر در کشور است، چراکه فشار تقاضا در روز چهارشنبه بالا رفته بود. دلاری که تا 2 روز قبل آن 49هزار و 450 تومان در بازار آزاد معامله می‌شد، برخلاف افت قبلی خود، چهارشنبه هفته گذشته رشد قیمت را تجربه کرد و به 49هزار و 750 تومان رسید.

 مانور رسانه‌های دولتی برای کنترل بازار

ابراهیم احمدی در پاسخ به این پرسش که «اخبار سیاسی اخیر تا چه حد توانسته بازار این اسکناس جهانی را تحت تاثیر قرار دهد؟» پاسخ می‌دهد: دولت مدعی است که منابع حاصل از آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران، به زودی در اختیار قرار می‌گیرد و دست بازارساز پر می‌شود. این در حالی است که رسانه‌های دولتی با مانور بر همین موضوع به دنبال کنترل بازار با خبردرمانی هستند.

وی می‌افزاید: نتیجه این اخبار دولتی نیز، ایجاد جو کاهشی و سوق دادن خریداران خرد به سمت بازار عرضه است؛ اما آنچه که کمتر بدان پرداخته شده، این است که پیش از این بارها اعلام شده ارز جدیدی به کشور وارد نخواهد شد و قطع به یقین این منابع 6میلیارد دلاری اخیر نیز نهایتا صرف واردات کالاهایی می‌شود که در لیست تحریم‌های آمریکا نیست.

باید اخبار سیاسی از همه نظر بررسی شود

این کارشناس با تاکید بر اینکه «اگر اخبار سیاسی رصد می‌شود، باید به درستی و به همه جوانب آن پرداخته شود» تصریح می‌کند: به طور نمونه، بد نیست که در کنار خبر انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران، به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که روابط میان ایران و آژانس چندان مثبت نیست چراکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین اظهارات خود ادعا کرده ایران مجوز فعالیت چند نفر از بازرسان آژانس را لغو و همچنین آمریکا و اروپا نیز ظرف چند روز گذشته تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده‌اند.

نرخ ارز و نهنگ ها!

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود عنوان می‌کند: بدون شک ارز نه تحت تاثیر روابط ایران با آژانس است و نه اخبار حاصله از دلارهای آزادشده! چراکه در نگاهی واقع بینانه، بازار ارز همواره تحت تاثیر حرکات نهنگ‌ها یا بازیگرهای بزرگی بوده که ماهی‌ها را، هم در خرید و هم در فروش متضرر می‌کند.

image_print