سخنگوی وزارت خارجه: شاهد دور جدیدی از مذاکرات خواهیم بود

سرویس سیاسی
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (دوشنبه) دهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
تحولات عراق را با دقت و حساسیت دنبال می‌کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق و تسخیر ساختمان پارلمان این کشور از سوی هواداران مقتدی صدر عنوان کرد: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ماست. به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کنیم. ایران همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته و دارد و معتقد است امنیت عراق امنیت ایران و منطقه است. به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داشته و مسائل را دنبال می‌کنیم. تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌های مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.
ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و معتقدیم ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیر رهبران عراق می‌توانند از این مرحله به خوبی عبور کنند و شاهد ثبات و آرامش روزافزون در عراق باشیم.
احتمالاً شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. روند مذاکره را منطقی و معقول برای رسیدن به توافق جامع، پایدار و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم. طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. شاهد تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم.
وی بیان کرد: گفت‌‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود. طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها انجام می‌دهد و تلاش‌هایی را برخی مقامات از جمله وزرای خارجه انجام دادند و در تماس‌های تلفنی با امیرعبداللهیان دیدگاه‌ها و ابتکاراتی را مطرح کردند متمرکز بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها با یکدیگر. ما به عنوان ایران از هر ابتکاری که برای دستیابی به توافق کمک کننده باشد استقبال کرده و می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان دادیم. ما همواره مبدع و منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم. بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر که رخ داد و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند.
کنعانی گفت‌: ایران دستیابی به توافق را راهبرد جدی می‌داند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمی‌کند.
وی درباره بحث فروش نفت ایران و طرح این مباحث در مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: به گمانه‌زنی‌ها ورود نکنیم. چارچوب کلی همان است که عرض کردم.
انتظار داریم آژانس درباره ایران، حرفه‌ای و منصفانه عمل کند
وی درباره تعیین نماینده ایران در آژانس و تعاملات ایران و این سازمان نیز بیان کرد: نذیری اصل برای این سمت انتخاب شد. فرد مجرب و دیپلمات برجسته است که کار خود را آغاز کرد. همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال خواهد شد. همکاری با آژانس برای ما حائز اهمیت است ایران کشور مسؤولیت پذیری است و به مسؤولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد آژانس در ارتباط با موضوعات ایران به صورت حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کند و نقش تسهیلگر را در مذاکرات ایفا کند.
از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای به اراده آمریکا بستگی دارد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری نیز بیان کرد: ایران در چارچوب توافق باقیمانده و طرفی که توافق را ترک کرده دولت آمریکا بوده است و هزینه‌های غیرضروری بر ایران و جامعه جهانی و اعضای توافق وارد کرده آمریکاست. ایران مسؤولیت پذیر بوده و عمل کرد و متعهدانه در چارچوب توافق عمل کرد و انتظار است دولت آمریکا مسؤولانه عمل کند و با اراده سیاسی به توافق برگردد و در چارچوب توافق منافع کامل خود را تامین کند. این‌که دولت آمریکا چه تصمیمی دارد به مقامات آمریکایی برمی‌گرد. انتظار داریم مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با جدیت عمل می‌کند و پیشنهاداتی را مطرح می کند و دیگر مقامات اروپایی که با ما ارتباط دارند و بر ضرورت بازگشت به توافق تاکید می‌کنند تاکید مضاعفی را به دولت آمریکا داشته باشند که از سرگیری اجرای توافق به اراده آمریکا بستگی دارد و این مسیری دو طرفه است.
انتظار داریم آمریکا شهروندان ایرانی را بدون قید و شرط آزاد کند
وی همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: تبادل زندانیان مذاکره مستقیمی با دولت آمریکا در این رابطه و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیر هسته‌این داریم و گفت‌وگوها از طریق واسطه انجام می‌شود در مورد زندانیان موضع ما مشخص است انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی که صرفا به اتهام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت کرده بدون قید و شرط آزاد کند. ما تابعیت دوگانه را در ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اینها را شهروندان ایرانی می‌دانیم و مبتنی بر حاکمیت قضایی خود با اینها تعامل کردیم و برخورد ما قضایی است و سیاسی نیست. ایران برای هر موضوع انسانی آمادگی دارد در صورتی که طرف مقابل نیز چنین باشد.
ایجاد مانع در روند فعالیت‌های اقتصادی ایران مانع بازگشت به توافق است
یک خبرنگار به مطلب منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این‌که جو بایدن به دنبال فشار به ایران با تحریم صادرات نفت است از سخنگو پرسید که با توجه به این‌که آمریکایی‌ها همواره عنوان می‌کنند توافق روی میز است و ایران را مقصر عدم حصول توافق می‌دانند واکنش ایران چیست که وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که اگر اراده سیاسی مثبتی از سوی دولت آمریکا برای بازگشت به توافق وجود دارد باید به شروط و مقدمات آن هم ملتزم باشد. یافته مشخصی در خصوص این خبر ندارم ولی هر اقدام غیرمنطقی و غیرمعقولانه در ارتباط با ایجاد موانع جدید در روند فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی ایران ایجاد یک مانع جدید بر روند بازگشت همه طرف‌ها به توافق است و متناسب با هر اقدام دولت آمریکا اقدامات خود را تنظیم می‌کنیم.
موضع ایران در خصوص پیشنهاد بورل
وی درباره موضع ایران در خصوص پیشنهاد بورل نیز بیان کرد: تعبیری که از تلاش‌ها و نقش بورل داریم مثبت است و ارزیابی ما این است که بورل با جدیت تلاش می کند نقش خودش را برای نزدیک کردن دیدگاه های طرفین و زمینه سازی برای آغاز دور جدید مذاکرات انجام دهد و ما از آن ابلاغ ضرب الاجل نمی‌بینیم. برداشت ما از نقش ایشان مثبت است و استمرار ارتباطات به این معناست که این تمایل طرفینی است و سازنده بوده است. امیدواریم در چارچوب نقش مثبت ایشان و هم نقش مثبت دیگر کشورهایی که اشاره کردم شاهد شکل گیری مقدمات مناسب برای آغاز دور جدید مذاکرات باشیم.
کنعانی هم گفت: هر کشوری در این زمینه ورود کرد با جدیت دیدگاه‌های آن‌ها را شنیدیم و استقبال و حتی مبدع عمل کردیم. سعی می‌کنیم خوشبین باشیم که نقش بورل مثبت باشد.
مذاکره در سایه تهدید امکان‌پذیر نیست
وی همچنین گفت: معتقدیم مذاکره در سایه تهدید امکانپذیر نیست و معمول نیست یک طرف تهدید و دعوت به مذاکره کند. آمریکا می‌داند ایران در سایه تهدید مذاکره نخواهد کرد و تهدید نتیجه بخش نخواهد بود.
وی درباره سناریو‌ها و اقدامات دیگر ایران در صورت عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات بیان کرد: دولت آقای رئیسی از ابتدا اعلام کرد در بحث اقتصاد و معیشت مردم این را به روند مذاکارت گره نمی‌زنیم و روند اقتصاد و تامین معیشت مردم را خارج از چارچوب مذاکره دنبال می‌کنیم و تاکید دیگر کردند که مذاکره در بحث رفع تحریم‌ها برای ما تنها موضوع سیاست خارجی نیست و یکی از این موضوعات است. وزیر خارجه هم تاکید خاص داشت. آنچه در یک سال گذشته رخ داده در حوزه روابط و مناسبات خارجی ایران با کشورهای پیرامون ما در منطقه و همسایگان مرزی و فرامرزی مبتنی بر این رویکرد بود که مذاکرات را در مکانیسم خود دنبال می‌کنیم و معیشت مردم را در مکانیسم خود دنبال می‌کنیم. اتکا به تحریم ها و افزایش فشار در سایه تحریم برای ایجاد شرایط روانی سخت برای گرفتن امتیاز لازم در میز مذاکره نتیجه نخواهد داد.
وی درباره نقش چین هم در این مدت بیان کرد: نقش چین را سازنده می‌دانیم و به اندازه کافی در این بحث با حسن نیت عمل کرده و در روند مذاکرات جدید تلفنی چین حسن نیت خود را نشان داده و نقش آن را سازنده و مکمل می‌دانیم و نقصانی در این زمینه دیده نمی‌شود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *