نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو مطرح کرد

اخطار پلمب برای پارکینگ‌های الیت در مشهد

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو در مشهد ضمن اشاره به اینکه فعالیت پارکینگ‌های الیت بدون اخذ مجوز از اتحادیه غیرقانونی است، گفت: اخطارهای گرفتن جواز برای شرکت الیت فرستاده شده اما هنوز هیچ عکس‌العملی از آنها دریافت نکردیم و در هفته‌های آینده نامه‌های پلمب را به اداره اماکن ارسال می‌کنیم و اماکن طبق قانون باید پارکینگ‌های الیت را پلمب کند.

شورای پنجم شهر مشهد طی سال‌های گذشته در مصوبه‌ای شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد(الیت) را به عنوان مسئول نظارت بر کلیه پارکینگ‌های سطح شهر مشهد تعیین کرده بود و الیت باید برای پارکینگ‌ها مجوز صادر و تعرفه آنها را مشخص می‌کرد. این مصوبه‌ با شکایت اتحادیه توقفگاه‌ها مواجه شد و حال با رای دیوان عدالت‌ اداری این مصوبه ابطال شده است.

در پی ابطال این مصوبه برخی اظهار نظرها حاکی از این است که با مصوبه دیوان عدالت اداری اکنون فعالیت الیت غیرقانونی است و این شرکت باید همچون سایر پارکینگ‌های خصوصی سطح شهر از اتحادیه صنف توقفگاه‌ها مجوز فعالیت اخذ کند؛ مساله‌ای که به گفته مدیر عامل سازمان توسعه ارتباطات ترافیکی از از نظر آنان نیازمند اخذ مجوز نیست اما هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند و در صورت لزوم نسبت به اخذ مجوز اقدام خواهند کرد. در مقابل اما نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو در مشهد می‌گوید که فعالیت پارکینگ‌های الیت بدون اخذ مجوز از اتحادیه غیرقانونی است و اخطارهای گرفتن جواز برای شرکت الیت فرستاده شده است و با توجه به اینکه هنوز هیچ عکس‌العملی از شرکت الیت دریافت نکرده‌اند، در هفته‌های آینده نامه‌های پلمب را به اداره اماکن ارسال می‌کنند و اماکن نیز طبق قانون باید پارکینگ‌های الیت را پلمب کند.

احسان شجاعی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو در مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد (الیت) در اسفند ماه ۹۹ مصوبه‌ای را از شورای شهر دریافت کرده بود و براساس آن آیین‌نامه‌ای برای این شرکت تعریف شد و دستورالعمل اخذ مجوز بهره‌برداری از پارکینگ‌های عمومی بر عهده شرکت الیت قرار گرفت.

وی افزود: در این آیین‌نامه نیز آمده بود که پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای زیر مجموعه شرکت الیت آورده شود و از نرم‌افزاری مانند نرم‌افزار ما استفاده کنند و همچنین مجوز لازم را از اتحادیه صنف توقفگاه‌ها دریافت و جواز و هزینه سالانه پرداخت کنند. یکسری ضوابط این چنینی برای خود تعریف کرده بودند؛ در صورتی که در به وجود آمدن شرکت الیت شائبه وجود دارد و اصول آن‌ مشکل دارد.

شجاعی ادامه داد: شرکت الیت بر پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای سطح شهر نظارت داشت اما طبق قانون شرکت الیت برای نظارت این پارکینگ‌ها باید از اتحادیه صنف توقفگاه‌ها مجوز دریافت می‌کرد، اما اتحادیه صنف توقفگاه‌ها به دلیل تعامل خیلی وارد این موضوعات نشد، ولی قیمت‌ها را کنترل می‌کرد. به مرور این سیستم حق و حقوق اعضای اتحادیه صنف توقفگاه‌ها را به خطر انداخت؛ لذا به هیأت تطبیق استانداری اعتراض کردیم، اما متاسفانه جوابی دریافت نکردیم و این مصوبه تایید شد و شرکت الیت اجازه اجرا داشت. نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات ما با شرکت الیت جواب نداد، سپس به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم که خوشبختانه توسط دیوان عدالت اداری کل آیین‌نامه ابطال شد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو در مشهد تاکید کرد: الیت قانون مجلس است و اینکه چگونه عمل می‌کند تخصص ما نیست، اما پارکینگ‌های الیت باید مجوز خود را از اتحادیه صنف توقفگاه‌ها بگیرند و مقررات اتحادیه را رعایت کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه فعالیت پارکینگ‌های الیت بدون اخذ مجوز از اتحادیه غیرقانونی است، تصریح کرد: اخطارهای گرفتن جواز برای شرکت الیت فرستاده شده اما هنوز هیچ عکس‌العملی از آنها دریافت نکردیم.در هفته‌های آینده نامه‌های پلمب را به اداره اماکن ارسال می‌کنیم و اماکن طبق قانون باید پارکینگ‌ها را پلمب کند. اینکه پلمب خواهد کرد یا خیر بحثی ندارم، اما ما باید طبق قانون عمل کنیم تا حق و حقوق صنفی اعضا و مردم رعایت شود.

شجاعی اضافه کرد: بی‌قانونی شرکت الیت این است که اگر خودرویی بدهی داشت، خودرو هنگام خروج باید بدهی را کاملا پرداخت کند در صورتی که آنها مرجع قضایی نیستند و پارکینگ به صورت مستقل باید هزینه پارکینگ خود را بگیرد. همچنین پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای باید مجوز داشته باشند و طبق نرخ‌نامه عمل کنند چیزی به عنوان پارکینگ در بالا شهر و پایین شهر نداریم که هر کس دلش خواست قیمت پارکینگ‌ها را افزایش یا کاهش دهد، نرخ‌نامه‌ها معین و برای همه پارکینگ‌های سطح شهر یکسان است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور و توقفگاه خودرو در مشهد با بیان اینکه قانون ما قانون مجلس است و شورای شهر نمی‌تواند هرقانونی تصویب واجرا کند،خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه، بندی وجود دارد که شورای اسلامی ذکر کرده است که پارکینگ‌هایی که از شورا مجوز گرفتند باید نرخ‌نامه را از اتحادیه توقفگاه‌ها دریافت و به شورا اعلام کنند. شورای پنجم با علم به این موضوع اتحادیه را دخیل کرده و گرنه همان ابتدا اتحادیه را حذف می‌کرد. شورا اطلاع داشته است کار خلاف است و نمی‌تواند نرخ‌نامه بگیرد و با آگاهی به این موضوع با مصوبه‌ای که صادر کرد شهر را به حاشیه برد.

وی با اشاره به اینکه دریافت مجوز مراحل سختی ندارد، گفت: باید جواز را به نام شرکت بگیرند و مدیر پارکینک را به عنوان مباشر انتخاب کنند و پرداختی بالایی هم نخواهند داشت و فقط کار قانونمند می‌شود.

شجاعی در خصوص گفت‌وگو با شرکت الیت در این زمینه، تاکید کرد: قبل از اینکه وارد این فضاها شویم صحبت‌هایی با شرکت الیت انجام دادیم، اما زیر بار نرفت. زمانی که رای دیوان عدالت اداری صادر شد با شهردار تماس گرفته شد، اما پاسخگو نبودند. لذا پیامک دادیم و ما را به معاونت حمل ونقل شهرداری ارجاع دادند که باز هم پاسخی دریافت نکردیم. دوستان در شرکت الیت به دنبال حل موضوع نیستند. رای دیوان را هم نمی‌توانند قبول نداشته باشند.

وی ادامه داد: در مصاحبه‌ای که مدیر شرکت الیت با ایسنا داشته گفته بودند که ‌در حال بررسی موضوع است، اما ایشان در جایگاه‌ای نیستند که موضوع را بررسی کنند.اگر یک وکیل مبتدی دفاعیاتی که الیت به دیوان عدالت اداری ارائه داد را ببیند متوجه خواهد شد که دفاعیات قانونمندی نیست.اخطارها داده شده، اما تا به امروز هیچ عکس‌العمل و پاسخی از شرکت الیت دریافت نکرده‌ایم.

شجاعی در خصوص چگونگی بررسی و تعیین تعرفه‌ پارکینگ‌ها گفت: اتحادیه صنف توقفگاه‌ها برای تعرفه‌های پارکینگ‌ها جدول آنالیزی را انجام می‌دهد و بر اساس آن هزینه‌های پارکینگ را بررسی کرده و نرخ منطقی را برآورد می‌کند. نرخ تعیین شده توسط هیأت نظارت تصویب و برای اجرا اعلام می‌شود. امسال نیز افزایش تعرفه خواهیم داشت. در حال‌حاضر نرخ‌نامه‌های جدید در دست بررسی و منتظر تایید کمیسیون نظارت استان هستیم.
وی ادامه داد: نرخ‌ها منطقی است، اما تخلف هم وجود دارد. اتحادیه تا جایی که بتواند موارد تخلف را شناسایی می‌کند و اگر کسی شکایت کند بررسی می‌شود، اما مسئله این است که اگر قیمت پارکینگی ۵۰۰۰ تومان است و پارکینگ تخلف کند ۱۰ هزار تومان بگیرد کسی به خاطر ۵۰۰۰ تومان حاضر نیست، شکایت کند و این خلاء قانونی وجود دارد.
وی در خصوص تعرفه‌های خدمات پارکینگ برای خودروهای سواری که در سال گذشته به تصویب رسیده و در حال اجراست، گفت: «پارکینگ‌های مسقف طبقاتی و غیرطبقاتی» برای ساعت اول ۲۴۰۰ تومان است. برای ساعت دوم به ازای هر ۳۰ دقیقه ۷۰۰ تومان اضافه خواهد شد توقف ۲۴ ساعت در این پارکینک‌ها ۱۸ هزار تومان است.
شجاعی ادامه داد: «پارکینگ‌های مکانیزه» برای ساعات اول ۲۵۰۰ تومان است و به ازای هر نیم ساعت ۹۰۰ تومان اضافه می‌شود. توقف ۲۴ ساعت در این پارکینگ‌ها ۲۱ هزار تومان است. همچنین «پارکینگ‌های دارای پوشش موقت» برای ساعت اول ۱۸۵۰ تومان تعیین شده است و به ازای هر ۳۰ دقیقه ۴۲۰ تومان اضافه می‌شود و توقف ۲۴ ساعت ۱۰ هزار تومان است.«پارکینگ‌های روباز و محصور» برای ساعت اول ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است که به ازای هر ۳۰ دقیقه ۴۲۰ تومان اضافه می‌شود و توقف ۲۴ ساعت ۹۰۰۰ تومان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *