سقف‌های شیشه‌ای فرو می‌ریزد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: سقف‌های شیشه‌ای سقف‌هایی است که به عنوان مانع برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف زده شده است و این سقف‌ها چون شیشه شکستنی است و باید آنان را فرو ریخت.

سید جواد حسینی نشست مجمع مشورتی بانوان شهرستان گناباد افزود: سقف‌های شیشه‌ای برای حضور زنان در جامعه از دو جهت قابل بررسی است اول اینکه چرا این سقف‌های شیشه‌ای وجود دارد و در ثانی این سقف‌های شیشه‌ای در چه قلمرو هست و در هر قلمرو زنان و جامعه به چه میزان توانسته اند این سقف‌های شیشه‌ای را بشکند واز جلو راه خود بردارند.

معاون استاندار به چرایی شکل گیری این سقف‌های شیشه‌ای پرداخت و اظهار کرد: برخی اعتقاد دارند زن و مرد دارای خصوصیاتی ذاتی هستند که این خصوصیات ذاتی در مورد زنان به گونه ایست که حضور فعال اینان در بسیاری از عرصه‌ها را با محدودیت مواجه می‌سازد.

حسینی گفت: از طرف دیگر هم در فرآیند جامعه پذیری و تربیت اجتماعی و هم نگرش قالبی و کلیشه‌ای جامعه نسبت به زنان، وضعیتی وجود دارد که به طور سیستماتیک آنها را از برخی از حوزه‌های اجتاعی و اقتصادی و مدیریتی دور می‌کند.

وی با بیان اینکه محدودیتهایی که به عنوان سقف‌های شیشه‌ای برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف وجود دارد را در سه قلمرو می‌توان مطرح کرد اظهار کرد: این سه قلمرو در حوزه توانمندسازی زنان، در حوزه فرصت‌های شغلی، اقتصادی و اجتماعی و در حوزه فرصتهای نقشهای کلیدی و مدیریتی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: در حوزه توانمندسازی زنان در مجموع بعد از انقلاب روند رو به رشدی را طی کرده ایم.

حسینی گفت: بیش از 60 درصد دانشجویان دانشگاههای استان و معادل 126 هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند و وجود 560 هزار دانش آموز دختر، فعالیت بیش از 83 مدیر زن در بخش‌های مختلف، بیش از 41 هزار زن عضو هیات علمی دانشگاهها و معلم و فعالیت 171 تشکل مردم نهاد با محوریت زنان بخشی از توانمندی‌های این قشر در استان است.

وی تصریح کرد: در المپیادهای علمی جزء 10 کشور برتر دنیا هستیم و در علم رتبه 17 جهان و سرعت رشد علم آن اول جهان هستیم که نقش زنان در این خصوص بی‌بدیل است.

حسینی با بیان اینکه در فرصتهای شغلی، اداری و کاری و در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی سقف شیشه‌ای به طور کامل نشکسته است اظهار داشت:زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه تنها 12 درصد از فعالیت‌های اقتصادی جامعه را بر عهده دارند. لذا نسبت شاغلان زن به کل شاغلان 5 درصد است. گر چه نزدیک به 32 درصد کارمندان دولت را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین سهم زنان مدیر به نسبت شاغلین 9.4 درصد است. در حالی که این سهم برای مردان خیلی بالاتر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: سالانه نیم درصدکاهش نرخ بیکاری زنان هدف گذاری شده است و در پایان برنامه ششم باید به 2.5 درصد کاهش برسد ودر سال 96 هم باید نرخ بیکاری از 22 درصد به 21.5 درصدبرسد یعنی 22287 فرصت شغلی جوامع برای زنان از 160 هزار فرصت شغلی باید ایجاد شود.

حسینی با بیان اینکه سقف شیشه‌ای در فرصت آفرینی در خصوص نقشهای کلیدی عمیق تر است اظهار کرد: سقف شیشه‌ای در این زمینه عمیق تر است به همین دلیل دولت واگذاری 30 درصد پستهای مدیریتی در دولت دوازدهم به زنان را هدف گذاری کرده است.

وی افزود: با همه این‌ها در سال 1392 – 1677 مدیر زن و در سال 95 – 2170 مدیر زن در کشور وجود داشته است و در استان نیز 73 مدیر زن در سطح استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: 17 درصد احزاب با مدیریت زنان اداره می‌شود و 29 درصد شرکت‌های بین المللی نیز توسط زنان اداره می‌شود. همچنین 17 درصد شرکت‌های دانش بنیان نیز با مدیریت زنان اداره می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی وی گفت: هم اکنون در استان 88 دهیار زن می‌باشند که رشد 76 درصدی با مدت مشابه قبل داشته است. در شوراهای شهر و روستا نیز حضور بانوان رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد و از 320 نشریه استان 25 نشریه توسط بانوان مدیریت می‌شود. در سطح استان 187 سازمان مردم نهاد نیز توسط زنان اداره می‌شود.

حسینی در ادامه گفت:جامعه باید به سمت جامعه قدرتمند حرکت کند و قدرت جامعه در عرصه صرف سیاسی نیست بلکه جامعه قدرتمند جامعه‌ای است که در حوزه‌های مختلف صاحب قدرت شود.

وی گفت:جامعه به قدرت‌های هنری، علمی، اجتماعی و فرهنگی نیز نیاز دارد تا توسعه همه جانبه در این جامعه محقق گردد و دست یافتن به قدرت در همه عرصه‌ها و دست یافتن به جامعه‌ای با توسعه پایدار و متوازن بدون حضور زنان امکان پذیر نیست و امید است جامعه بتواند با حضور قدرتمند زنان قدرت خود را در ابعاد گوناگون افزایش دهد.

معاون استاندار با بیان اینکه مولفه‌های سعادت و رشد و توسعه جامعه به حضور زنان وابسته است اظهار کرد: توسعه منبع محور، ذخیره محور و طبیعت محور نیست بلکه توسعه متکی بر انسان‌هاست و انسان نیز در دامن مادر میتواند رشد داشته باشد.

وی افزود: خانواده جعبه سیاه و میزان الحراره جامعه است و و عنصر و رکن اصلی سعادت در خانواده زنان هستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *