چرا ناتوی عربی توهمی بیش نیست

رئیس جمهور آمریکا به رغم تمام تبلیغاتی که پیشاپیش روی سفرش به خاورمیانه شده بود، دستاورد چشم‌گیری نداشت. حتی شاید بتوان گفت که در رایزنی‌هایش شکست خورد. شاهد این مدعا تلاشی است که برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران شد و به جایی نرسید. درباره چرایی این شکست اما باید بیشتر بحث و گفت‌وگو کرد زیرا نادیده گرفتن موانع فعلی در مسیر چنین ائتلافی، می‌تواند در آینده به زیان ما تمام شود. باید دانست و گفت که چرا در مقطع فعلی و تا کنون همه تلاش‌ها برای اعمال فشارهای امنیتی به ایران به ثمر نرسیده است.
حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی مذاکرات جاری بین ایران و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر و اردن و روابط نزدیک ایران و عراق را عامل موثری در این بین می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «در حال حاضر ایران با عربستان مذاکراتی را پیش برده که در بخش امنیتی موفق بوده و احتمالا به ازسرگیری روابط ایران و عربستان انجامد. از طرف دیگر قرار است که امارات به زودی سفیر به ایران بفرستد و نشان دهد که دنبال افزایش تنش و اختلافات با ایران نیست. ضمن اینکه ایران با مصری‌ها نیز مذاکراتی انجام داده است. همچنین گفت‌وگوهایی بین ایران و اردن با وساطت عراق انجام شده است. این کدها نشان می‌دهد که حامیان ایده ناتو عربی در چه شرایطی روی همکاری کشورهای عربی حساب کرده‌اند. نخست‌وزیر اردن صریحا گفته بود که دنبال تعارض با ایران نیستیم و دنبال گفت‌وگو هستیم. این یعنی برخی از این کشورهای عربی خواهان تعامل با ایران بوده و مایل نیستند که وارد بازی خطرناک طراحی شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بشوند.»
بهشتی‌پور تصریح کرد: «به همین دلیل معتقد هستم که اگر بخواهیم به صورت واقع‌بینانه بحث ناتوی عربی را تحلیل کنیم، اولا اختلافات داخلی بین کشورهای عربی همچنان وجود دارد. دوما‌، برخی از این کشورها اصلا نمی‌خواهند که در تعارض با ایران قرار بگیرند و حتی می‌خواهند که رفع تنش کرده و با ایران روابط عادی داشته باشند. سوم اینکه موضوع ایران‌هراسی و ایجاد تعارض از طریق دامن زدن به اختلافات با ایران از طریق گفت‌و‌گوهایی که ایران همزمان با برخی کشورهای عربی انجام داده است، خنثی شده است.»
وی در عین حال بر لزوم تحلیل واقع‌بینانه شرایط تاکید کرد و گفت: «درست است که این‌ها در موضوع ناتوی عربی به نتیجه نمی‌رسند اما این تحلیل به معنی آن نیست که خوش‌خیال باشیم و فراموش کنیم که مجموعه تحرکاتی علیه ایران انجام می‌شود. یعنی ما باید ضمن رصد دقیق مواضع این کشورها در تحلیل‌های خود این را نیز در نظر داشته باشیم که ممکن است بتوانند علیه ایران توطئه کنند. ما باید واقع‌بین باشیم و واقع‌بین یعنی بدانیم که این کشورها ضمن اختلافاتی که دارند، در همکاری با رژیم صهیونیستی و آمریکا برای استفاده از همه امکانات خود علیه ایران تلاش می‌کنند.»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *