حرکت خزنده کرونا در خراسان شمالی

بازگشت وضعیت نارنجی به نقشه کرونایی خراسان شمالی زیر سایه عادی انگاری و واکسن گریزی پس از گذشت حدود ۲ ماه حاوی این پیام است که این ویروس نامنحوس با حرکتی خزنده در پی شیوع گسترده است و شیوه نامه های بهداشتی باید رعایت شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، گرچه روند نزولی آمارهای کرونایی در خراسان شمالی از اردیبهشت سالجاری همزمان با سراسر کشور آغاز شد و بعد از چندین ماه شاهد ثبت روزهای متعدد بدون فوتی در پرونده کرونایی استان بودیم، اما این روزها همسویی عادی انگاری ها نگرانی شیوع مجدد ویروس کرونا در این استان را بیش از پیش کرده است به گونه ای که مسوولان و کارشناسان بهداشتی بر این باورند که عادی انگاری ها مسیر را برای حرکت موج احتمالی کرونا در کشور و استان هموار کرده است.
در واقع چندماهی بیشتر نیست که خیال ها اندکی از این ویروس راحت شده بود و شهروندان کرونا را تمام شده تصور می کردند به گونه ای که به مدد واکسیناسیون خود را پیروز می دانستند و سپر ماسک ها را کنار گذاشتند، در حالی که این روزها برخی اخبار و آمار حکایت از حرکت خزنده و پیوسته کرونا دارد.
دلیل تغییر رنگبندی ها و بازگشت وضعیت پرخطر کرونایی به خراسان شمالی نیز نیاز به تحلیل آنچنانی ندارد زیرا که انگار شهروندان مرداد سیاه کرونایی و روزهای تلخی را که با ۱۹ فوتی در پرونده کرونایی استان ثبت می شد را فراموش کرده اند تا جایی که براساس مشاهدات میدانی، اکنون حدود ۹۰ درصد مردم از ماسک استفاده نمی کنند و همراهی این رویه عادی انگاری با واکسن گریزی موجب شده است یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا وارد مدار خبری استان شود.
به گفته مسوولان علوم پزشکی استان ادامه این روند عادی انگاری موجب شده است که تعداد مراجعات به مراکز درمانی استان در روزهای اخیر ۲ برابر شود و تعداد بستری ها نیز در روز به ۴۰ نفر برسد این در حالی است که در بسیاری از شهروندان علائمی از سرماخوردگی دیده می شود و بسیاری از این افراد نیز برخوردی عادی‌انگارانه با بیماری‌شان دارند و هنوز برای تزریق دُز سوم رغبتی ندارند.
ضرورت تزریق دُز چهارم
مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: متاسفانه این روزها شاهد افزایش خزنده موارد مراجعه با علائم کرونایی در استان هستیم که در این صورت شهروندان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و برای تکمیل واکسیناسیون به مراکز تجمیعی و بهداشتی در شهرستان‌ها مراجعه کنند.
فیض الله برزگر با تاکید بر ضرورت تزریق دُز چهارم واکسن کرونا، می افزاید: با توجه به شیوع احتمالی مجدد کرونا، دریافت دز یادآور واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال و افرادی که ۶ ماه از آخرین دریافت واکسن کرونای آنها گذشته، الزامی است، با این وجود هنوز ۴۳ درصد جامعه هدف در استان دُز سوم را دریافت نکرده اند.
وی ادامه می دهد: اثر بخشی دُزهای قبلی با گذشت زمان کاهش می یابد، بنابراین شهروندان باید برای ایمنی بیشتر جامعه هر چه سریعتر مراحل دیگر واکسیناسیون را انجام دهند.
برزگر با اشاره به نقش واکسیناسیون در کاهش فوتی های کرونایی می گوید: نمی توانیم منکر نقش ویژه واکسیناسیون در جلوگیری از فوتی های کرونایی باشیم، اما این امر دلیلی بر عدم ابتلا و یا ایمنی کامل در برابر کرونا نیست.
وی می افزاید: بسیاری از افراد جامعه همواره در معرض خطر کرونا قرار دارند، به گونه ای که اگر افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا سالمند باشند در صورت داشتن شرایط واکسیناسیون به مراکز بهداشتی و تجمیعی واکسن مراجعه کنند.
استقبال کودکان از واکسیناسیون کمتر از حد انتظار

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه استقبال کودکان نیز از واکسیناسیون کمتر از حد انتظار است، می گوید: حدود ۶۸ هزار کودک ۵ تا ۱۲ سال در استان واجد تزریق واکسن کرونا هستند که از این تعداد ۴۰ درصد جمعیت هدف دُز اول و ۲۴ درصد نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.
فیض الله برزگر می افزاید: زیرساخت های تزریق واکسن کرونا در استان فراهم است و خانواده ها با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به تزریق واکسن کودکان خود اقدام کنند.
وی با تشویق خانواده ها به واکسیناسیون کودکان، اظهار داشت: خانواده‌ها باید به کارشناسان بهداشت و حوزه سلامت در این زمینه، اعتماد و برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.
افزایش مراجعات به مراکز درمانی
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز می گوید: در روزهای اخیر متاسفانه مراجعات به مراکز درمانی استان روندی افزایشی پیدا کرده است زیرا که با آغاز روند نزولی کرونا در ماه های اخیر، بسیاری از شهروندان بر این باورند که کرونا در استان تمام شده است و متاسفانه برخی نیز با ترویج واکسن گریزی و عادی انگاری، حساسیت اجتماعی نسبت به کرونا را کاهش دادند.
دکتر سیدجواد پورنقی می افراید: در چنین وضعیتی شهروندان باید بیش از پیش پایبند به شیوه نامه های بهداشتی باشند و برای تزریق دُز چهارم به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.
وی یادآور می شود: اینک تعداد بسیار اندکی از بیماران کرونایی استان در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند و خوشبختانه در ماه گذشته تنها یک بیمار کرونایی جان باخت، ولی نباید فراموش کرد که شیوع این بیماری ابتدا خود را با افزایش تست‌های مثبت در بیماران سرپایی نشان می‌دهد؛ سپس بیماران سرپایی و بستری افزایش یافته و در نهایت موارد فوتی نیز بیشتر شود.
آماده باش برای مقابله با موج احتمالی
پورنقی با اشاره به آماده باش مراکز درمانی زیر پوشش علوم پزشکی استان، می گوید: در روزهای اخیر نشست هایی در راستای برنامه ریزی برای مقابله احتمالی با اوج گیری کرونا در این دانشگاه برگزار شد و همواره بر سرعت بخشی در واکسیناسیون شهروندان توسط معاونت بهداشت تاکید شده است.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد علوم پزشکی خراسان شمالی پیشگیری از بیماری کرونا است، می افزاید: با برنامه ریزی های انجام شده، کمبود تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا در استان نخواهیم داشت.
پورنقی می گوید: همچنین جدای از مراکز بهداشتی فعال در زمینه نمونه گیری کرونا از روز گذشته نیز سه مرکز نمونه گیری در شهرستان های بجنورد، شیروان و مانه و سملقان دوباره فعال شدند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی یادآور می شود: اینک سبد واکسیناسیون تکمیل است به گونه ای از شهروندان خواسته می شود با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تزریق آن اقدام کنند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در خراسان شمالی بیان کرد: اکنون ۵۸ درصد جامعه هدف در استان دُز سوم، ۸۸ درصد نیز دز دوم و ۹۶ درصد نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
اینک ۷۸ بیمار کووید۱۹ در مراکز درمانی خراسان شمالی بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.
براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۲۲۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.
براساس تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک مربوط به وزارت بهداشت شهرستان اسفراین در وضعیت نارنجی، شهرستان های بجنورد، جاجرم، شیروان، فاروج و رازوجرگلان در وضعیت زرد و گرمه و مانه و سملقان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *