نگاهی به چرایی نواسانات نرخ دلار در اولین ماه قرن جدید؛

تورم 39 درصدی، دلار 28 هزار تومانی را در پی دارد!

مهناز اصغری

فروردین ماه اولین سال قرن جدید به پایان رسید و بازار دلار به عنوان یکی از بارهای موثر در اقتصاد کشور ما طبق روال نوسان را تجربه کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» بد نیست با پایان یافتن اولین ماه از قرن جدید نگاهی به نوسان های نرخ دلار و دلایل این اتفاق داشته باشیم. در این خصوص بازار ارز فروردین 1401 شاهد ورود قیمت دلار به کانال 28 هزار تومانی بود و در طی ماه در سه کانال 26 ، 27 ، و 28 هزار تومانی نوسان داشت.

در توضیح این مطلب باید نوشت که در ابتدای سال نرخ دلار در محدوده  قیمتی 26‌ هزار و 200 تا 26‌ هزار و 600 تومان فعالیت خود را آغاز کرد، اما در دهمین روز از بهار 1401 دلار توانست یک کانال شکنی را تجربه کند و به سقف کمی بیشتر از27 هزار تومان دست پیدا کند اما درست در روز چهارده فروردین مجددا قیمت دلار عقب نشینی کرد و به همان کانال 26 هزار تومان برگشت. در ادامه حوالی 16 فروردین بار دیگر به دلار کانال 27 هزار تومان نفوذ کرد و حتی تا 27هزار و 750 تومان هم رسید.

در این میان اما، شرایط حاکی از ورود سریع نرخ دلار به کانال 28 هزار تومان بود که بازار تنها توانست حوالی یک هفته در مقابل آن دفاع کند و برای نخستین بار در سال جاری دلار  در سطوح قیمتی کانال 28‌هزار تومانی معامله شد. . اما پس از دو تلاش ناموفق در جهت عبور از سقف مقاومت 28‌هزار و 120 تومانی در روز‌های 23 و 28 فروردین ماه نرخ این ارز تعدیل و در کانال پایین‌تر مستقر شد. بازدهی نرخ دلار در ماه  گذشته  5/4 درصد بود.

تا زمانی که تورم بالا در اقتصاد ایران وجود دارد، نمی‌توان انتظار دیگری داشت. چراکه افزایش تورم هم می‌تواند معلول رشد قیمت دلار و هم علت رشد قیمت دلار باشد.

بررسی عوامل روند صعودی شاخص ارزی در یک ماه اخیر

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که یکی از عوامل روند صعودی شاخص ارزی در یک ماه اخیر انتشار اخبار به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها است.

در این خصوص یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با «صبح امروز» مطرح می‌کند: بدون تردید عامل اصلی در شرایط کنونی و نوسانات اخیر، انتشار اخبارهای گوناگون در خصوص نافرجامی مذاکرات وین است. اما از این موضوع هم نمیتوان چشم پوشی کرد که تا زمانی که تورم بالا در اقتصاد ایران وجود دارد، نمی توان انتظار دیگری داشت. چراکه افزایش تورم هم می‌تواند معلول رشد قیمت دلار و هم علت رشد قیمت دلار باشد.

دو پارامتر اثرگذار بر قیمت دلار

اسماعیل احمدی ادامه می‌دهد: هرچند بی‌ثباتی اقتصادی و تورم بالا دو پارامتر اثرگذار در این خصوص هستند، اما علاوه بر آنها بازار ارز ایران بیشتر تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی حول موضوعاتی همچون منابع ارزی و مذاکرات قرار دارد و تا زمانی که تزریق منابع ارزی بلوکه شده امکان پذیر نشود، تضمینی برای ثبات نرخ ارز نیز وجود ندارد.

تورم 39درصدی شوخی نیست

وی تاکید می‌کند: همچنین عامل افزایش نرخ ارز در بلندمدت چاپ پول و افزایش نقدینگی و در نتیجه تورمی است که این موضوع ایجاد می‌کند. این  اتفاق بسیار جالبی است که ما تورم بین 39 تا 40 درصد را مانند یک دستاورد اقتصادی بسیار مهم اطلاع رسانی می‌کنیم و با تیترهای برجسته اعلام می‌کنیم « تورم پس از یک سال به زیر 40 درصد رسید!» اما موضوع این است که 39درصد تورم اصلا شوخی نیست؛ بنابراین پر بیراه نیست که بگوئیم تورم 39 درصدی، دلار 28 هزار تومانی را در پی دارد!

این خیلی اتفاق جالبی است که ما تورم بین 39 تا 40 درصد را مانند یک دستاورد اقتصادی بسیار مهم اطلاع رسانی می‌کنیم و با تیترهای برجسته اعلام می‌کنیم « تورم پس از یک سال، به زیر 40 درصد رسید!» اما موضوع این است که 39درصد تورم اصلا شوخی نیست!

کنترل قیمت دلار در کشور ما امکان پذیر نیست

این کارشناس اقتصادی در پایان بندی صحبت های خود با اشاره به اینکه « کنترل قیمت دلار در کشور ما امکان پذیر نیست و اقتصاد سیاسی یکی از مهمترین عوامل آن است» تصریح می‌کند: کنترل قیمت دلار در کشور ما امکان پذیر نیست و اگر قرار بود امکان‌پذیر باشد، حداقل یک بار اقدامات در این حوزه موفقیت‌آمیز بود و در طولانی‌مدت ادامه می‌یافت. چراکه هر زمان که دولت توانسته است نرخ ارز را ثابت نگه دارد به خاطر افزایش عرضه بوده؛ همانند اتقاقی که در دهه ۸۰ رخ داد.

چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد

شایان ذکر است حوالی اسفندماه سال قبل بود که چرخ دنده مذاکرات وین تقریبا از کار افتاد و با انتشار این خبر توسط انریکه مورا ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، زمزمه‌هایی از عدم‌نتیجه دهی این نشست‌ها توسط معامله‌گران افزایشی در بازار ارز تهران بلند شد و همین مضوع نیز باعث شد تا نرخ دلار  در سایه این توقف در  فروردین ماه روند صعودی را تجربه کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *