در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مطرح شد:

حاشیه مشهد در شورا حاشیه ساز شد

روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به انتصاب معاون جدید عمران و حمل و نقل شهرداری مشهد، به صورت تلویحی از تغییر معاون سابق که از بدنه شهرداری بود، انتقاد کرد، او در ادامه با بیان این که چهار ماه از روی کار آمدن شورای ششم می‌گذرد و بسیاری از مسائل حل نشده است، شورا و شهرداری دوره ششم را متهم به کم کاری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرمشهد نیز به این عضو شورا تذکر داد که نطق انتخاباتی نداشته باشد و باید برابر قانون عمل کنیم.

به گزارش صبح امروز، عضو کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما نیاز به شعار و ایجاد شهرک جدید نداریم، باید نوسازی را در همین بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر تسهیل کرد.

غلامحسین صاحبی در نطق پیش از دستور شانزدهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که روزگذشته در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: انتصاب مدیران حق شهردار است و نمی‌توان در آن دخالتی داشت اما شهرداری ابرسازمانی است که بیش از ۲۰ هزار کارشناس در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند.

ضرورت توجه به بدنه شهرداری

وی افزود: اگر قرار است شورای انقلابی و شهردار توجه به حوزه کارشناسی و نخبگان شهرداری نداشته باشد، آن‌ها امیدی به ادامه کار نخواهند داشت. اگر معاونان و شهردار را خارج از بدنه شهرداری انتخاب کنیم، این کارشناسان به چه امیدی کار کنند. حق آن‌هاست که در شهرداری سمتی داشته باشند؛ لذا ضرورت دارد به کارشناسان حوزهای مختلف شهرداری توجه ویژه‌ای شود. این امر واجب است و شهردار باید به این موضوع توجه کند.

عضو کمیسیون خدمات‌ شهری و محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مشکلات مردم توسط همین کارشناسان شهرداری‌ حل خواهد شد نه در معاونت، تصریح کرد: این کارشناسان بهتر می‌دانند که مشکلات مردم چیست. باید توجه داشت در دوره‌های گذشته معاونانی بودند که نتوانستند کاری انجام دهند.

چهار ماه می‌‌گذرد بسیار از مسائل هنوز حل نشده است

وی گفت: در حال حاضر چهار ماه از روی کار آمدن شورای ششم می‌گذرد و بسیاری از مسائل حل نشده است؛ نمونه‌ آن جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌هاست که همچنان رسیدگی به این موضوع بین دستگاه‌ها پاس‌کاری می‌شود. رسیدگی به این موضوع جزو ضروریات شهر امام رضا(ع) است. همچنین فرهنگسرای قرآن و عترت هنوز در اختیار دستگاه قضایی است ستاختمان های خالی زیادی وجود دارد، دستگاه قضایی در آن‌ها مستقر شود.

صاحبی با اشاره به گرفتاری‌های مردم که شورا مستقیم در کمیته‌های نظارتی مناطق با آن‌ها مواجه بوده است، افزود: شورای ششم با اهداف و شعارهای انقلابی حمایت از محرومان و تسهیل امور مردم بر سر کار آمد که نباید از آن غافل شد. مردم گرفتارند اما کسی نیست امور مردم را تسهیل کند. به همین جهت لازم است دفاتر تسهیلگری و سازمان بازآفرینی در امور حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده فعالانه عمل کنند.

عضو کمیسیون خدمات‌ شهری و محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: برای این دفاتر به صورت سالانه ۳۰۰ میلیون تومان‌ اعتبار در نظر گرفته می‌شود  اما خروجی چشمگیری تاکنون دیده نشده است.

او تاکید کرد: در سال 99 حدود 50 میلیارد تومان برای بازگشایی معابر حاشیه شهر اختصاص یافته بود و وظیفه همین دفاتر بود که این معابر را شناسایی و تسهیلگری کنند، اما فقط 20 میلیارد تومان هزینه شده و 30 میلیارد تومان برگشت خورده است. جالب است که بودجه‌ای است که از سال 94 در زمان شواری چهارم در بودجه سالیانه شهرداری پایدار شده است اما با وجود افزایش 20 برابری قیمت ها هم چنان همان 50 میلیارد تومان است.

او تصریح کرد: از طرفی افرادی در حاشیه شهر زندگی می کنند که برای ساخت منازل دچار مشکل هستند، فردی هفته گذشته مراجعه کرده بود که 75 متر مربع دردوره گذشته حاشیه شهر ساخته بود و اکنون تخریب شده است.

صاحبی به مصوبات شورای شهر برای حمایت از ساکنان حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات شورا باید علاوه بر پروانه رایگان باید250 میلیون تومان هم تسهیلات قرض الحسنه به این فرد پرداخت می‌شد اما او به شهرداری مراجعه کرده و به او اعلام شده است، زمین شما قولنامه‌ای است و برای شما مجوز صادر نمی‌شود شهروند نیز بدون دریافت مجوز ساخته و شهرداری تخریب کرده است.

او خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تاکید کرد: آقایان شورای انقلابی، این مشکلات را چه کسی باید بر طرف و تسهیل کند، این مشکلات در تهران رفع نمی شود، برای ساخت 100 هزار مسکن با مشارکت وزارت راه و شهرسازی با رسانه‎ها مصاحبه کرده‌اید، 100 هزار واحد مسکونی بماند، همین چند خانه مردم در حاشیه شهر را تخریب نکنید.

او با انتقاد از عملکرد بازآفرینی شهرداری تاکید کرد: برای منطقه دو شهرداری مشهد که منطقه بزرگی است  فقط 7 پروانه از حوزه بازآفرینی صادر شده است، این دفاتر تسهیلگری چه می کنند، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد چه می کنند؟ چرا مردم راهنمایی نمی‌شوند.

او افزود: به این موضوعات توجه کنید، در حق مردم ظلم می‌شود.

وی با بیان این که مشکلات مشهد در تهران و با خواهر خواندگی با شهرهای دیگر کشورها بر طرف نمی شود، ادامه داد: این ها ظاهری و شعارهایی است که می‌دهیم همان طوری که شورای قبل هم شعار داد، با 5 شهر خواهرخواندگی هم امضا شد اما خروجی ندارد.

تذکر رئیس شورا

در ادامه حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، به غلام‌حسین صاحبی، عضو شورای اسلامی تذکر داد و گفت: حوزه شهرسازی باید طبق قانون عمل کند. شهر باید با اصول شهرسازی و در چارچوب قوانین ساخته شود و خلاف قوانین نباید عمل کرد.

او خطاب به صاحبی تاکید کرد: با بیان این که این صحبت‎ها شاید در شرایط انتخاباتی خوب باشد اما الان در شرایطی که همه دور هم جمع شده‌ایم شما اگر طرحی برای تسهیل امور دارید ارائه کنید قطعا دوستان شورا هم همکاری می کنند.

او ادامه داد:اعضای شورا مطالبی را مطرح کنند که مردم ادعا نکنند که شورا انقلابی روی کار آمده و خراب کردن خانه های مردم را شروع کرده است.

هم‌چنین موحدیان خطاب به ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و دبیریان رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر گفت که به این عضو شورا تذکر داده است و دیگر نیاز به پاسخگویی نیست.

ضرورت حفظ کرامت ارائه دهندگان خدمات شهری

همچنین در این جلسه ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به روز ملی حمل و نقل و رانندگان اظهار کرد: همان‌طور که شان مسافران اهمیت دارد، حفظ کرامت ارائه دهندگان خدمات شهری و رانندگان نیز مهم است.

وی افزود: متاسفانه مواردی همچون افزایش قیمت ناوگان و قطعات، فرسودگی خودروها، نرخ کرایه‌های ناکافی و عدم توانایی مسافران برای پرداخت بیشتر، چالش‌های زیادی در حوزه حمل ونقل ایجاد کرده است.فعالان این حوزه صبر و تلاش زیادی دارند اما باید برای جبران این هزینه‌ها با آن‌ها همکاری کرد.

فرهمندی گفت: هر چه سریع‌تر باید بیمه رانندگان تسهیل شود. همچنین کنترل قیمت لوازم داخلی و تسهیل واردات قطعات از مواردی است که باید جدی‌تر به آن نظارت شود. مدیریت شهری نیز در اجرای مصوبات شورا و ارائه خدمات به تاکسیرانان و اتوبوسرانان اهتمام بیشتری خواهد ورزید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *