بیش از یک دهه تلاش برای تغییر یک قانون مالیاتی؛

طلا ارزان می‌شود

مهناز اصغری

در اقتصاد مالیات ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. در این تعریف اقتصادی، ارزش افزوده یک اصطلاح به معنی ارزشی است که در فرایند تولید به یک محصول اضافه می‌شود. بنابراین مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که تنها باید بر این ارزشِ اضافه شده وضع شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» قانون مالیات برارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت 1387 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی 5 سال از تاریخ اول مهرماه 1387 به اجرا گذاشته شود. این قانون بعد از 5 سال اول هر سال مجددا تمدید و تا 9 درصد افزایش یافت.

معبودی نژاد: قبل از سال ۱۳۹۰ بیش از ۳۵۰ کد واحد سازندگی و کارگاه تولیدی طلا و جواهر در شهر مشهد فعالیت داشت ولی امروز این تعداد به زیر ۷۰ واحد رسیده است. در واقع با اجرای همین قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل و رکود و کسادی بر بازار حکم فرما شد

اما پس از قریب به یک دهه از اجرای این قانون و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر در خصوص موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا و پیگیری اهالی این صنف برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، در جلسه 30 دیماه 1398 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند و پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، نهایتا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ گردید اما اجرای آن بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به شش ماه آینده موکول شد.

اکنون اما رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از اجرای قانون دائمی حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از امروز خبر داده است که با اجرای این قانون جدید مالیاتی، محاسبه قیمت طلا تغییراتی خواهد کرد و مالیات بر ارزش افزوده تنها به اجرت ساخت و سود تعلق گرفته و از مبلغ کل فاکتور خرید لحاظ نمی‌گردد.

7دردصد نفع خریدار!

در این خصوص پیش‌تر رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با اشاره به لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده از ارزش اصل طلا درگفتگو با «صبح امروز» گفته بود: مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا تاثیر بسیاری منفی بر فروش طلا دارد و باید اصل قیمت طلا از این مالیات مبرا گردد و تنها بر اجرت و سود اعمال شود.

باقر معبودی نژاد معتقد است: بدون شک اگر این اتفاق بیفتد، بالغ بر ۷درصد به نفع خریدار است و در واقع عملا مشتری باید بین ۲ تا ۲.۵ درصد مالیات پرداخت کند.

محمدولی: بر اساس این طرح اصل قیمت طلا شامل مالیات نمی‌شود بلکه مالیات ارزش افزوده به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد که منجر به کاهش هزینه‌های خرید طلا شده و ثبات قیمتی در بازار طلا و افزایش رونق کسب و کار در این حوزه را به دنبال دارد

وی با اشاره به اینکه «زمانی که مردم قصد خرید طلا دارند، باید در مجموع قریب به ۳۰ درصد نسبت به ارزش واقعی طلا برای سود و اجرت و مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت کنند و در زمان فروش متضرر گردند» مطرح کرد: با دریافت 9 درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش و رکود بی سابقه ای صنف و صنعت طلا و جواهر را فرا گرفت که موجب تعطیلی بخش وسیعی از تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه گردید. قبل از سال ۱۳۹۰ بیش از ۳۵۰ کد واحد سازندگی و کارگاه تولیدی طلا و جواهر در شهر مشهد فعالیت داشت ولی امروز این تعداد به زیر ۷۰ واحد رسیده است. در واقع با اجرای همین قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل و رکود و کسادی بر بازار حکم فرما شد.

چرخ تولید صنعت طلا به حرکت می افتد

اکنون نیز رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اجرایی شدن طرح جدید مالیات بر ارزش افزوده از 13در ماه میگوید: بر اساس این طرح اصل قیمت طلا شامل مالیات نمی‌شود بلکه مالیات ارزش افزوده به سود و اجرت طلا تعلق می‌گیرد.

آیت محمدولی ادامه می‌دهد: این طرح منجر به کاهش هزینه‌های خرید طلا شده که ثبات قیمتی در بازار طلا و افزایش رونق کسب و کار در این حوزه را به دنبال دارد.

وی اضافه می‌کند: با این اقدام مردم به خرید مصنوعات طلا روی آورند و چرخ تولید در این صنعت به حرکت بیفتد تا برای کشور ارزآوری بیشتری داشته باشد.

کاهش هزینه‌های خرید طلا

همچنین محمد کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا نیز درباره تاثیر اجرای این قانون بر بازار و قیمت طلا می‌گوید: با اجرایی شدن این قانون، قیمت تمام شده طلا برای مصرف‌کننده کاهش خواهد یافت و این اقدام منجر به رونق بازار و افزایش مصرف طلا خواهد شد؛ زیرا قیمت کمی کاهش پیدا می‌کند و مالیات تنها بر روی بخشی از فاکتور اعمال می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *