آغاز اجرای سیســتم کنترل هوشــمند کرونــا در کشور؛

واکسن گریزها و کرونایی ها از امروز جریمه می شوند

سرویس اجتماعی

طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا که از آن به عنوان فاصله‌گذاری یا قرنطینه هوشمند نیز نام برده می‌شود از مدتی قبل در دستور کار ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا قرار گرفت و اجرای آزمایشی آن در چند استان از جمله قزوین آغاز شد و حالا از امروز زنگ آغاز اجرای این طرح به شکل سراسری به صدا در می‌آید تا شاهد شیوه جدیدی در نظارت بر موضوع کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به آن و در ادامه مدیریت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این خصوص باشیم.
فعال شدن سیستم کنترل هوشمند کرونا از امروز
کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا از دوشنبه، ۱۵ آذر اجرایی می‌شود، درباره جزئیات طرح محدودیت هوشمند گفت: در ستاد ملی کرونا مقرر شد از دوشنبه 15 آذرمحدودیت‌ها با کارت واکسن صورت بگیرد، یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سر بسته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بر اساس اهمیت موضوعی و تعداد مراجعات حضور یابند.
او افزود: حضور افراد در مکان‌هایی مثل مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل و نقل بین جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود.افرادی که اقدام به دریافت کارت واکسن کرونا خود نکرده اند، می‌توانند از سامانه salamat.gov این کارت را دریافت کنند و در محیط‌های تجمعی حضور داشته باشند.
او بیان کرد: افرادی که این کارت را دریافت نکرده اند برای حضور در مکان‌های عمومی باید تست پی سی آر دهند تا مشخص شود که فرد دچار بیماری نیست.
حیدری تصریح کرد: به اندازه تمام جمعیت کشور واکسن موجود است و امیدواریم آن دسته از افرادی که موفق به دریافت واکسن نشده اند، سریعا اقدام کنند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، بیان کرد: قطعا پلیس با اشخاصی که کارت واکسن کرونا را جعل می‌کنند، برخورد خواهد کرد. تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادرشده از سوی وزارت بهداشت است.
جریمه واکسینه نشده‌ها و کرونایی‌ها
در همین باره رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: در سیستم کنترل هوشمند کرونا که از امروز اجرایی می شود، محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشدند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود اما افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند.
رضا نفیسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر سویه جدید کرونا در کشور شیوع پیدا کره و گسترش پیدا کند، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفرهای داخلی تغییر خواهد کرد و سختگیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند.
وی افزود: در سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا، افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد و بر این اساس جریمه‌ها اعمال می‌شود. پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد تغییری نکرده اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه نشده و مبتلا اجرایی خواهد شد.
مدیرکل ادامه داد: افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر از افراد واکسینه نشده‌ها برای‌شان اجرایی می‌شود به گونه‌ای اجازه خروج از منزل حتی با خودروهای شخصی هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند و در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری جریمه خواهند شد.
نفیسی گفت: در این شرایط افراد مبتلا به کرونا رصد می‌شوند و اجازه رفتن به سر کار را ندارند و اگر ترددی داشته باشند به معنای ترک غیرقانونی قرنطینه تلقی شده و جریمه خواهند شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *