ایران و تاجیکستان در یک اتاق

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: بعد از تشکیل اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، با همت اتاق بازرگانی خراسان و اتحادیه صادرکنندگان، اینجا تنها اتاقی است که دفتر مرکزی آن در مشهد و با هیأت مدیره خراسانی اداره می‌شود. دفتر اتاق مشترک در تهران و شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان نیز فعال شده است.

به گزارش «صبح امروز» محمد حسین روشنک روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: فرا رسیدن بهمن‌ماه و روزهای باشکوه دهه فجر انقلاب اسلامی، یادآور تلاش، از خودگذشتگی، ایثار و همبستگی مردم است. زمانی که در روزنامه «شاه رفت» و «امام آمد» چاپ شد، این دو جمله شیرین ترین جملاتی بود که از طریق رسانه ها به مردم اعلام شد. ذات انقلاب اسلامی پاک بود. نوشتن اشتباهات برخی از مسئولان به پای انقلاب اسلامی دور از انصاف است.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با خوشحالی اعلام کرد: با این که چهار ماه از تشکیل اتاق مشترک ایران و تاجیکستان می‌گذرد اما تا به امروز این مساله رسانه‌ای نشده است. با تشکیل اتاق مشترک، برقراری ارتباط اقتصادی و پیگیری زمینه‌های توسعه اقتصادی عمدتا در حوزه تجارت بین دو کشور را سازماندهی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آسیای میانه خوشبختانه اتاق مشترک با سه کشور تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: با تشکیل اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، به همت اتاق بازرگانی ایران بویژه و هیئت اتحادیه صادرکنندگان خراسان امید به توسعه تجارت دوکشور زیاد است.

رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: نقش اصلی اتاق مشترک، برقراری روابط حسنه اقتصادی بین بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاددانان دو کشور است. در دنیای مترقی امروز، اقتصاد روابط سیاسی کشورها را بهبود می‌بخشد.  با پیگیری از طریق سفارتخانه‌های ایران و تاجیکستان و امکان برقراری سفرهایی با حداقل زمان ممکن، این مهم رو به انجام است.

روشنک ادامه داد: در حال حاضر بیشترین محصولات استان به کشور افغانستان صادر می‌شود و تا قبل از این کشور تاجیکستان به دلیل همزبانی در بین کشورهای آسیای میانه محور مرکزی ارتباط اقتصادی ما با سایر کشورها بود و دفاتر فعالین اقتصادی و صادرکنندگان ایرانی در شهر دوشنبه بودو بعضا کارها در بیشکک و سایر شهرها انجام می‌شد.

بعد از افقانستان بیشترین  صادرات خراسان رضوی به تاجیکستان است

در ادامه این جلسه، نایب رئیس هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: از حدود سال 1393 در حدود بیش از 60 درصد صادرات استان خراسان به کشور تاجیکستان بوده است. چراکه از طریق این کشور بارها به کشورهای ازبکستان و قرقیزستان ترانزیت می‌شد

کاظم شیردل افزود: طی دو یا سه سال گذشته، روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان کمی تیره شده است که از طریق سفارت‌های دو کشور سعی در بهبود روابط داریم. یکی از اهدافی که ما در برنامه اتاق مشترک پیگیر آن هستیم، هماهنگی بین اتاق‌های مشترک کشورهای فارسی‌زبان است.

وی ادامه تاجیکستان به دلیل آنکه با قرقیزستان و ازبکستان هم مرز بوده بیشتر بارهای صادراتی به صورت ترانزیتی است.

روابط دو کشور رو به بهبود است

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان کرد: در چند سال گذشته به دلیل بروز برخی مسائل مراودات ما کمتر شده، اما این روابط در حال بهبود است.

شیردل در رابطه تامین واگن، عنوان کرد: ما همواره نیاز به واردات واگن‌های روسی داریم و واگن‌های ما در مسیر کشورهای سی. آی. اس نمی‌توانند سیر کنند. در راه‌آهن کمیته‌ای تشکیل شده که در خصوص واگن بیشترین تصمیمات در همین کمیته اتخاذ می‌شود.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر مدیرعامل راه‌آهن اعلام کردند که این سیر واگن ایرانی به کشورهای سی. آی. اس حل شده و ما جز این کنوانسیون شدیم.

شیردل با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما این بوده که باید واگن‌های خود را باید با استاندارد این کشورها تجیهز کنیم، تاکید کرد: باید به این امکانات تجهیز شویم تا بتوانیم به راحتی سیر کنیم. در حال حاضر وضعیت واگن برای صادرات در حالت نرمالی قرار دارد و مشکل حادی وجود ندارد.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: مشکل کمبود واگن، موقتا حل شده است. با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، اگر فکری نشود بار دیگر دچار مشکل می‌شویم. ما به راه‌آهن اعلام کرده ایم که واگن لازم را برای پایان سال فراهم کند

 

راه برون رفت از بحران، صادرات غیرنفتی است

در ادامه این نشست، نایب رئیس دوم اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: باتوجه به بحران اقتصادی جهانی که فقط مختص ایران نیست، و بحران مضاعف دشمنی امریکا که 50 درصد اقتصاد دنیا را در دست دارد، تنها راه برون رفت از این بحران، صادرات غیرنفتی است.

عبدالرضا محمدی افزود: زیرا صادرات نفتی مشتریان محدودی دارد و معمولا دولت­ها خریدار این محصول هستند. اما صادرات غیرنفتی معامله میان ملت­هاست. ملت­ها زیادند و تحریم نمی شوند و مسائل اقتصادی برایشان بسیار مهم است و مسائل سیاسی اهمیت چندانی ندارد.

وی اضافه کرد: دولت باید یا اعمال سیاست­هایی در راستای پویایی اقتصاد، افزایش تولید و گذر از بحران­ها و حل و فصل مشکلات ارزی، تمام توان خود را بر حمایت از صادرات غیرنفتی متمرکز کردند. با وجود استفاده سایر کشورها از پتانسیل های اقتصادی و صنعتی نفت و ایجاد در آمدزایی­های گسترده، ولی ما با فروش نفت خام حقوق کارمندان دولت را می پردازیم و این عاقبت خوشایندی نداشته و با ادامه این روند دچار روزمرگی هستیم.

آغاز پرواز به تهران_دوشنبه 25بهمن ماه

وی تصریح کرد: اتاق مشترک در راستای اجرای اهداف خود، و پیگیری لغو پروازهای مشهد به دوشنبه توسط شرکت آسمان طی چهارماه اخیر و لغو پروازها از طریق تاجیک ایر، قرقیزستان، ازبکستان و حتی ایروان، راه ارتباطی به آسیای میانه وجود نداشت. بنابر این مسیر یک ساعت و سی دقیقه ای مشهد به دوشنبه را باید از طریق پرواز استانبول و به مدت 24 ساعت طی می‌کردیم. با حمایت اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، سفیر تاجیکستان در تهران، سفیر ایران در دوشنبه و پیگیری متعدد دوستان، مقرر شد که شرکت قشم ایر از تاریخ بیست و پنجم بهمن ماه اولین پروازش را به مقصد دوشنبه انجام دهد.

ایران اولین کشوری که تاجیکستان را به رسمیت شناخت

در ادامه این جلسه، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: با رفع موانع مهم اقتصادی، می­توان گفت، ظرفیت صادراتی استان در حدود یک میلیارد دلار است. یکی از موانع اساسی، ورود مواد غذایی از ایران به سایر کشورهاست.

محمد دانش افزود: ایران اولین کشوری است که در سال 1991 استقلال کشور تاجیکستان را به رسمیت شناخت ودر آنجا سفارتخانه تاسیس نمود. روابط بین دو کشور از سال 2015 کمتر شد و این تاثیر بسزایی بر تجارت و حمل و نقل بین­المللی گذاشت و باعث ایجاد مسیر آسیای میانی از ترکمن باشی به اروپا و همچنین فعالیت بیشتر حمل و نقل ترکیه شد. با سفر وزیر محترم امور خارجه در سال 2018 و رایزنی ها روابط کمی بهتر شده است. ایران در تاجیکستان سرمایه گذاری های بسیاری در زمینه لجستیک پروژه­ها و سد و آلومنیوم انجام داده است .

بهره گیری از اقتصاد تجربی

در پایان این جلسه، بازرس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: باتوجه به شرایط تحریم نیاز است که اقتصاد آکادمیک را به سمت اقتصاد تجربی ببریم.

محسن روشنک افزود: وجه تمایز اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با سایر تشکل­ها این است که جمعی از متخصصین با تجربه در حوزه های تجارت، حمل و نقل و دیپلماسی در آن عضو هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: اتاق و اعضای آن بتوانند با راه اندازی کمیسیون های تخصصی مشترک، روابط دو کشور را بیش از پیش بهبود دهند.

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *