سکون، محافظه کاری یا ثبات؟

اکثریت وزرای پیشنهادی دولت از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت

دبیر مجمع روحانیون مبارز در خراسان رضوی گفت: جریان اصلاحات از چینش وزرا خشنودی ندارند اما دکتر روحانی تحقق هدف دولت را با این چینش امکان پذیر می داند. حجت الاسلام علی عجم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: قضاوت‌ها درباره کابینه بسیار متفاوت است از جمله جریان اصلاحات که با توجه به نقشی که در پیروزی آقای روحانی داشتند از چینش وزرا خشنودی ندارند، با این حال با توجه به اینکه دولت ایشان دولت تدبیر و امید و اعتدال است آقای روحانی در نظر دارند تا هدف دولت و نیز هدف سیاسی آن برآورده شود. وی در خصوص استقبال مجلس از کابینه پیشنهادی افزود: به نظر می‌رسد که یک تبادل نظر با مجلس صورت گرفته تا تمام وزرا رأی اعتماد بیاورند، به نظرم اکثریت قریب به اتفاق وزرا رأی خواهند آورد. وی بیان کرد: مهم ترین مسئله و هدف بزرگ دولت آینده رونق اقتصاد، ایجاد اشتغال و بیرون آمدن از رکود موجود است. خواسته همه نیز در این دوره این است که دولت مسئله اشتغال و رکود را حل کند.

 

سنگینی «تراز اصلاح‌طلبان» بر دوش روحانی

عضو ارشد حزب مؤتلفه با بیان اینکه میزان اعتدال کابینه جدید روحانی نسبت به گذشته بیشتر شده، گفت: برخی از اصلاح‌طلبان با تحت فشار قرار دادن رییس دولت، بنا دارند مهره خود را در وزارت علوم گمارده تا ضمن در اختیار گرفتن مدیریت آتی کشور بجای تربیت مدیران تراز انقلاب، عناصری با تراز اصلاحات را به جامعه تحویل دهند. حمیدرضا ترقی، نماینده اسبق مشهد ضمن تشریح ویژگی‌های کابینه جدید روحانی، ترکیب وزرای پشنهادی به مجلس را معتدل‌تر از دوره قبل ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد چهره‌هایی با گرایش پر رنگ اصلاح طلبان کمتر در کابینه دوازدهم گنجانده شده و در چینش وزرا افراد میانه رو تری بکار رفته است. این فعال سیاسی با نگاهی به شناسنامه وزرای پیشنهادی خاطر نشان کرد: تصور می‌شد در کابینه دوازدهم جوانگرایی رخ دهد اما بر خلاف ورود یک وزیر جوان به هیات وزیران، به لحاظ سنی این دولت رکورددار دولتهای قبلی است. ترقی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در فهرست 17 نفره وزرای دولت، اظهار داشت: روحانی سعی کرده تا به تناسب نیاز و نارسایی‌های کشور در انتخاب وزرای خود تغییراتی انجام دهد، مثلا در تیم اقتصادی افراد عملگراتری در لیست پیشنهادی گمارده اما اینکه تا چه میزان این افراد کارآمد باشند مستلزم بررسی نمایندگان مجلس و واکاوی برنامه‌های آنها خواهد بود.

 

نيت اصلاح‌طلبان؛ كمك به روحانی

مشاور رییس جمهور اصلاحات با بیان اینکه هفته گذشته رئيس‌جمهور كابينه پيشنهادي خود را به مجلس معرفي كرد، تصریح کرد: نيمي از اين كابينه در دولت يازدهم نيز حضور داشتند و نيمه‌ديگر، نيروهاي جديد هستند.  مصطفي درايتی اظهار داشت: بخشي از اين وزيران پيشنهادي، از وزراي موفق دولت يازدهم بودند كه دوباره براي همان وزارتخانه معرفي شدند و حضور آنها در دولت دوازدهم طبيعي است. درباره اين وزرا، اگر اشخاص ديگري جايگزين مي‌شدند، مايه شگفتي بود. وی افزود: نكته مهم در گزينش اعضاي كابينه اين است كه رئيس‌جمهور در مسير انتخاب كابينه با محدوديت‌هاي بسياري مواجه است كه اكثريت جامعه از آن بي‌خبر‌اند. در مجموع اين حق رئيس‌جمهور است از افرادي استفاده كند كه او را در جهت رسيدن به اهداف ياري كنند و رئيس‌جمهور با ملاحظات بسياري كابينه خود را پيشنهادمي‌دهد، اما فعالان سياسي و نمايندگان مجلس صرفا بر اساس روزومه و پيشينه نقد خود را مطرح مي‌كنند.  این فعال سیاسی اصلاح طلب خراسانی انتقاداتي كه نيروهاي اصلاح‌طلب و نمايندگان مجلس نسبت به كابينه مطرح مي‌كنند رای براي كمك به رئيس جمهور و از سر دلسوزي دانست و افزود: در شرايط فعلي رئيس جمهور به جهت همسو بودن پارلمان و رأي 24ميليوني راهي به مراتب راحت‌تر براي پيشنهاد وزرا نسبت به سال 92 دارد و به همان دليل، سطح انتظارات جامعه نسبت به سال 92 بالاتر رفته و مردم انتظار دارند كه كابينه‌اي چابك، فعال، متخصص و مجرب در راس قوه مجريه قراربگيرد.

 

وزرا باید برنامه‌های دولت راقبول داشته باشند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: انتظار می‌رود وزرای روحانی بتوانند مطالبات مردم را پاسخگو باشند و هنوز فرصت تکمیل کردن کابینه وجود دارد. حسین کاشفی با اشاره به لزوم انسجام بین اعضای کابینه، تصریح کرد: وزرا باید برنامه‌های دولت دوازدهم را قبول داشته باشند و دولت را همراهی کنند و یک هیئت دولت کارآمد و قوی و همراه با مردم تشکیل شود. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره کم بودن سهم اصلاح‌طلبان از کابینه دوازدهم، اظهار داشت: اصلاحات دنبال سهم‌خواهی نبوده بلکه دنبال خواسته‌های مردم است و امیدواریم دولت به این خواسته‌‌ها توجه کند زیرا مهم‌ترین مسئله اعتماد مردم است. اعتمادی به‌وجود آمده و این امانت به دست دولت سپرده شده است.

 

وزرای پیشنهادی تغییرات چابک‌تری در برنامه‌هایشان ارائه دهند

عضو شورای استانی حزب کارگزاران سازندگی ایران- خراسان رضوی گفت: امیدواریم وزرای پیشنهادی تغییر چابک‌تری را در برنامه‌هایشان  داشته باشند. نسرین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: ما پیش‌بینی می‌کردیم وعده‌هایی که آقای روحانی در زمان انتخابات به جامعه دادند، محقق شود و حتما در کابینه از زنان استفاده شود، حتی گمانه‌زنی‌هایی هم در این رابطه زده می‌شد ولی چنین اتفاقی رخ نداد. وی با بیان اینکه افرادی که به عنوان وزیر معرفی شدند در راستای مطالبات ملت باید برنامه‌هایشان را ارائه کنند، عنوان کرد: برنامه وزرا باید در راستای مطالبات مردم باشد و اگر غیر از این باشد قطعا انتظارات ملت برآورده نمی‌شود و باعث تشدید مشکلات در آینده خواهد شد. یوسفی با تاکید بر اینکه ما امیدوار هستیم وزرا برنامه‌هایی به مجلس ارائه کنند که نشات گرفته از کل مطالبات ملت باشد، افزود: امیدوار هستیم وزرای پیشنهادی تغییر چابک‌تری را در برنامه‌هایشان  داشته باشند، زیرا یکی از مشکلاتی که در دولت یازدهم بیشتر مردم با آن دست به گریبان بودند حوزه اقتصادی و معیشتی بود که ناشی از عدم چابکی دولت در حوزه اقتصادی به خصوص  اقتصاد داخلی بود. وی در پاسخ به اینکه چه قدر کابینه پیشنهادی می‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، گفت:  به نظر من این موضوع به برنامه‌های وزرا بستگی دارد و تعدادی از وزرا ممکن است رای اعتماد نگیرند، البته عدم رای اعتماد به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه در واقع همراهی با مطالبات مردم می تواند باشد.

 

 

سرویس سیاسی اتفاقیه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *