حریم مشهد جولانگاه ساخت و ساز‌های بی ضابطه

شهرداری مشهد برای جلوگیری از احداث ساخت و توسعه باغ و ویلاهای غیرمجاز و کاربری های نامتجانس در حریم شهر به صورت سخت گیرانه ورود کرده است، مدیریت اراضی حریم شهر از جهات مختلف دارای اهمیت است و مدیریت شهری در این حوزه اقدامات بسیاری را پیگیری می کند.

شهر مشهد کلانشهری است که مهاجرت و افزایش جمعیت ساکن در آن در کنار سایر عوامل تاثیر گذار باعث ایجاد حاشیه وسیع و رشد روز افزون ابعاد کالبدی بدون نظم و برنامه ریزی شده است، در حال حاضر عدم وجود الگوی مناسب توسعه شهری یکی از مشکلات مهم شهر در گستره حریم است.

امروزه مشکلات موجود در بازار مسکن و افزایش قیمت زمین در محدوده مرکزی و عدم تامین برخی نیازهای شهری در گذشته سبب شده تا مردم به ساخت و ساز در حریم شهر روی بیاورند، از این رو تمایل به ساخت و ساز در پس کرانه های شهری، هر روزه افزایش می یابد.

به گزارش صبح امروز به نقل از شهرداری مشهد، در حال حاضر میزان حریم فعلی شهر مشهد بدون در نظر گرفتن تغییرات محدوده منفصل توس مشتمل بر 86 هزار هکتار است.

در طرح جامع دوم (مهرازان) این رقم 33 هزار هکتار بوده که با ابلاغ طرح جامع سوم، این رقم به 86 هزار هکتار از سال 1395 رسیده است.

در این رابطه کامران وثوق مشهدی مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد به خبرنگار ما گفت: شهرداری مشهد از سال 1397 برای اولین بار ساختارهایی را در رابطه با مشکلات حریم با ایجاد ستادی تحت عنوان صیانت از حریم به جهت جلو گیری از ساخت و سازها، ایجاد کرد. این ستاد ذیل نظر اداره نظارت بر ساخت و سازها قرار دارد که عملکرد بسیار ارزنده ای را از خود بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: اما همچنین همزمان اتفاقات دیگری را در مجموعه مدیریت هماهنگی حریم شهر مشهد با هدف ساماندهی این اراضی با توجه به مقولات توسعه پایدار رقم زدیم که شامل صدور پروانه، پایانکار و مجوزات لازم برای صدور آن ها برای متقاضیان اقدامات قانونی در کنار کمک به روستاهای گستره حریم برای ارتباط بهتر با شهر مادر می شود. لازم به ذکر است برای اقدامات عمرانی در حریم نیازمند اخذ مجوزات موردی از کارگروه امور زیربنایی استان می باشم و تلاش ما این بوده است که روند صدور پروانه را تسریع کنیم، به طوری که ما در گذشته در این بخش شاهد آن بودیم که در حریم شهر مشهد سالیانه به 7 پرونده جواب مثبت اخذ می داده است و تعداد کل استعلامات ما نیز در وضعیت خوبی قرار نداشت. اما در حال حاضر سالیانه 553 مورد استعلام را پاسخگو هستیم و میزان موفقیت شهرداری در اخذ مجوازت بالغ بر 120 پرونده در سال است. همچنین از ابتدای سال تاکنون نیز برای 30 پرونده جواب مثبت اخذ کرده ایم.

وثوق مشهدی تصریح کرد: ما از کلیه عزیزانی که برای ساخت و ساز قانونی در حریم شهر تقاضا داشته باشند، حمایت می کنیم. عمده پروانه های ما از نظر متراژ و مساحت آن شامل درخواست های با کاربری ساماندهی مشاغل مزاحم شهری است، اما گلخانه و دامپروری ها بیشترین تعداد را در بین تقاضا ها دارند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر شهرداری مشهد اقدام به احیا اراضی سوخته ای که در حریم وجود دارد، کرده است. میزان استعلامات ما در خصوص پروانه های موجود در حریم 5 برابر شده است. که این نشان از قانون مند شدن این اراضی از نظر مدیریت فضا و اقدامات است.

کاهش ریزگردها با ساماندهی اراضی سوخته

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد تاکید کرد: از 120 مورد پروانه ای که در سال گذشته در حریم شهر صادر کرده ایم، 7 مورد آن پرونده عمده و کلان پروژه بوده است. ما معتقد هستیم که اراضی سوخته (کوره پز خونه ها و معادن خالی) در اطراف شهر مشهد منابع تولید ریزگرد هستند و با ایجاد فضاهای ناامن شهری تهدید های اجتماعی زیست محیطی برای مشهد ایجاد کرده اند و اولویت ما احیا این اراضی است. در این جریان از کلیه تقاضاهایی که در زمینه احیا اراضی سوخته مطرح شود، استقبال خواهیم کرد و از کلیه کوره پزخانه داران مشهدی که در گذشته سهم زیادی در صنعت و توسعه ساخت و ساز داشته اند دعوت می کنیم تا اراضی خود را در این برنامه در جهت توسعه نوآورانه شهر قرار دهند.

وثوق مشهدی خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد در رابطه با ساخت و ساز در حریم شهر مشهد؛ سخت گیرانه ورود پیدا کرده است. به طوری که می توان گفت در آینده شاهد ساخت و توسعه باغ و ویلاهای غیرمجاز و کاربری های نامتجانس در حریم شهر نخواهیم بود؛ اما در ازای آن سعی کرده ایم پروژه ارتفاعات جنوب و پروژه محدوده کشف رود را محلی برای تفرج همشهریان ایجاد کنیم تا به مقوله توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد گفت: هدف ما این که به مردم محلی ساکن در حریم کمک کنیم، از سال گذشته تاکنون بحث آموزش پدافند غیرعامل به دهیاران و همیاری برای ایجاد خط اتوبوس روستایی به شهر را به طور جد دنبال کردیم.

وی اضافه کرد: شهرداری در محدوده روستا هیچگونه اختیاری ندارد، اگر اقدامی انجام می دهیم به دنبال دسترسی به یک مجموعه شهری متوازن و پایدار هستیم و بر این عقیده هستیم که مشهد و توسعه آن محدوده به خودش نیست و شامل کل مجموعه شهری (چناران، طرقبه و شاندیز، بخش های رضویه و ملک آباد) می شود.

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد در خصوص چشم انداز آینده حریم شهر مشهد، ادامه داد: حریم یعنی آینده شهر و آینده 20 ساله توسعه فیزیکی مشهد قطعا به دلیل کاهش رشد جمعیت ناشی از همه گیری کرونا، ناشی از رشد جمعیت نخواهد بود و محرک اصلی رشد فیزیکی شهر مشهد بحث مهاجرت بویژه مهاجرت به دلیل کمبود آب است که توجه به گستره شرقی حریم را افزایش می دهد؛ اما چنانچه برخورد با برنامه فعلی به نتیجه برسد شاهد یک فضای بهینه برای تولید و تفرج برای نسل های آتی خواهیم بود که در جهت توسعه پایدار کلانشهر به کار می آید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *