صبح امروز وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در قشر کودک و نوجوان را بررسی می‌کند:

افزایش مهارت سخنوری و نوشتاری با قصه خوانی

مهناز اصغری

کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه کشورها محسوب شده و از آن‌جا که کشور ما سالیان سال است در این بخخش گلایه‌مند و دغدغه‌مند بوده و به دنبال گسترش این امر مهم در تمام مناطق با تشویق و ترغیب اقشار مختلف است.

ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند یک برنانه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق و جدی بوده و باید ازهمه ظرفیت‌ها برای مطالعه در جامعه به ویژه در قشر کودک و نوجوان بکار گرفته شود.

کودکان با توجه به اینکه در این سن برای نخستین بار با کتاب آشنا می‌شوند نیازمند ایجاد علاقه، تشویق و ترغیب به کتاب از سوی والدین هستند که این مهم با استفاده از روش‌های مختلف و کاربردی محقق می‌شود.

با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در قشر کودک و نوجوان گفت‌وگویی با یک پژوهشگر مدیریت و مدیر روابط عمومی فرهنگ‌سرای قلم داشته که در ادامه به شرح ان می‌پردازیم:

علمی بودن و آموزشی بودن و سرگرم کننده بودن کتاب‌ها دو معیار برای خرید کتاب کودک در جامعه ما بوده که والدین اقدام به خرید آن می‌کنند

کتاب کودک زیاد بخریم

یک پژوهشگر مدیریت می‌گوید: طبق تحقیقات انجام شده، سواد آموزی کودکان قبل از ورود به مقطع ابتدایی، موثر از تعداد کتاب‌ها و فرهنگ کتاب‌خوانی در منازل است.

بابک گوهرزاده در مصاحبه با خبرنگار «صبح امروز» پیرامون وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در قشر کودک و نوجوان، می‌افزاید: هر چند تعداد زیاد کتاب در منازل بر سواد آموزی کودکان موثر بوده اما سواد والدین تاثیرگذاری بیشتری بر سوادآموزی کودکان و استفاده از کتاب‌های موجود در منزل دارد.

سواد والدین؛ نقطه تعدیل‌گر سواد آموزی کودکان

وی ابراز می‌کند: سواد والدین به عنوان نقطه تعدیل‌گر سواد آموزی قبل از ورود به مقطع ابتدایی بسیار حائز اهمیت است چرا که والدین با سواد کتاب‌ها را تنها از روی برچسب و نگاه به تصاویر قضاوت و انتخاب نمی‌کنند.

کتاب‌های آموزشی و سرگرم کننده

گوهرزاده بیان می‌کند: علمی بودن و آموزشی بودن و سرگرم کننده بودن کتاب‌ها دو معیار برای خرید کتاب کودک در جامعه ما بوده که والدین اقدام به خرید آن می‌کنند.

وی اعلام می‌کند: سرگرم کننده بودن کتاب‌ها همیشه یک حاشیه مهم بوده و به ویژه در طی چند سال اخیر با موضوعات فرهنگی و ملی ما مغایرت داشته و به همین دلیل برخی از موسسات فرهنگی برای کاهش و حذف این مغایرت‌ها وارد عمل شده و کتاب‌هایی هم‌خوان با فرهنگ ملی و اسلامی ما که قابلیت سرگرم‌کنندگی نیز داشته باشند را وارد بازار کردند.

از گذشته‌های دور کتاب را هنگام خواب و به جهت خواباندن برای کودکان استفاده می‌کردند که این فرهنگ غلط بایستی بازسازی شده و کودکان ما متوجه این امر شوند که کتاب لالایی برای خوابیدن نیست بلکه وسیله‌ای برای بیدار شدن و کسب آگاهی است

فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

گوهرزاده اذعان می‌کند: کشور ما همیشه نالان و گلایه‌مند از پایین بودن سرانه مطالعه بوده که امید است در بخش کودک و نوجوان با یک فرهنگ‌سازی مناسب این سرانه در سال‌های آتی را به وسیله تمرین کتاب‌خوانی بالا برد.

تمرین کتاب‌خوانی

این مدیرتوضیح می‌دهد: از گذشته‌های دور کتاب را هنگام خواب و به جهت خواباندن برای کودکان استفاده می‌کردند که این فرهنگ غلط بایستی بازسازی شده و کودکان ما متوجه این امر شوند که کتاب وسیله‌ای برای خوابیدن نیست بلکه کتاب وسیله‌ای برای بیدار شدن و کسب آگاهی است.

وی تصحیح می‌کند: قصه‌خوانی برای کودکان نباید تنها به زمان خواب کودک موکول شده و باید در طول روز نیز ساعتی را برای مطالعه و آگگاهی کودکانمان استفاده کنیم.

گوهرزاده اظهار می‌کند: در بحث فرهنگ‌سازی دو مبحث را باید به کودکان آموزش دهیم به این صورت که در ازای خواندن کتاب برای کودکانمان از آن‌ها انتظار داشته باشیم که کتاب را به صورت خلاصه گویی شفاف برای ما بازگویی کنند تا علاوه بر آن که متوجه میزان درک فرزندمان از کتاب می‌شویم تمرینی برای سخنوری کودکان است.

مهارت نوشتن و سخن‌وری

وی خاطر نشان می‌کند: در صورتی که فرزندمان امکان نوشتن و مهارت نوشتن را دارد از او بخواهیم کتاب را به صورت خلاصه برای ما بنویسد تا علاوه بر افزایش سطح آگاهی، مهارت در نوشتن کودکمان را نیز افزایش دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *