بررسی بازار خودرو در فصل پایانی قرن؛

قیمت های بی ترمز!

مهناز اصغری

بررسی‌ها از بازار خودرو حاکی از آن است که همچون هفته‌های گذشته خرید و فروش‌ها کاهش یافته و رکود بر بازار حاکم است. در این میان به عقیده کارشناسان این حوزه آنچه باعث گرانی خودرو و بالتبع رکود بازار و تبدیل آن به یک کالای سرمایه‌ای شد، این بود که عرضه آن در دو سال اخیر و بعد از کرونا کم شد، بنابراین واسطه‌گری در آن زیاد و ارزش آن نیز افزایش و قدرت خرید کاهش یافت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» چندی پیش وزیر صمت بیان کرد قیمت خودرو به‌تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت. سیدرضا فاطمی‌امین گفته بود: برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در این صنعت طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا پایان سال  بالغ  بر  ۱۰۰  هزار  دستگاه  خودرو بیش از برنامه پیش‌بینی شده تولید خواهد شد، ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت.

رصدها حکایت از تداوم افزایش قیمت دارد

در شرایط کنونی اما موضوع این است که رصدها حکایت از تداوم افزایش قیمت دارد و قیمت برخی محصولات به صورت کاملا آرام روند صعودی خود را حفظ کرده است. به طور نمونه برخی محصولات سایپا همچون پراید 151 پلاس، تیبا، تیبا2 و ساینا S از روز شنبه افزایش قیمتی بین 1تا 2میلیون تومان داشتند. همچنین پژو 2008 مدل 1399 از چهارشنبه گذشته تا امروز 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت دارد و مدل 1400 این خودرو نیز در این مدت 50 میلیون تومان گران شده و هم اکنون یک میلیارد و 150 میلیون تومان قیمت دارد.

احمدی: در بازار خودرو کشور ما، قیمت‌ها متاثر از فاکتورهای مختلفی همچون نرخ ارز و میزان تورم در کنار سیاست‌های پولی و تیراژ تولید خودرو سازان بزرگ است

خروج بازار از رکود بستگی به ثبات بازار ارزی کشور دارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در توضیح وضعیت بازار خودرو در گفتگو با «صبح امروز» مطرح می‌کند: در حال حاضر رکود سنگینی بر بازار حاکم است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

حمیدرضا حیدری در پاسخ به اینکه «بازار خود تابع چه پارامترهایی است؟» می‌گوید: بدون تردید، خروج بازار از رکود بستگی به ثبات بازار ارزی کشور دارد. در شرایط فعلی خریدار و فروشنده متحیر مانده‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد ادامه می‌دهد: پارامتر اثرگذار دیگر بربازار خودرو در بحث خودروهای داخلی موضوع عرضه و تقاضا است که در تعادل به سر نمی‌برد. اگر عرضه به میزان نیاز در موعدهای مقرر انجام گردد، قطع به یقین بازار به اشباع خواهد رسید و نوسان نخواهد داشت. همچنین قیمت‌ها به ثبات کنترلی می‌رسند.

وی تاکید می‌کند: اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و به موقع خودرو را به دست مصرف کننده برسانند، دیگر شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود و ثبات به بازار باز می‌گردد.

اگر عرضه به میزان نیاز در موعدهای مقرر انجام گردد، قطع به یقین بازار به اشباع خواهد رسید و نوسان نخواهد داشت. همچنین قیمت‌ها به ثبات کنترلی می‌رسند

زمانی که رقابتی نباشد، بازار انحصاری شکل می‌گیرد

حیدری می‌افزاید: واردات خودرو نیز اگر به نتیجه برسد، رقابت در «قیمت و کیفیت» شکل می‌گیرد. چراکه تا زمانی که رقابتی نباشد، بازار انحصاری است.

وی با اشاره به اینکه «جمعه بازار خودرو بر کسادی کار نمایشگاه داران تاثیرگذار است» می‌گوید: وقتی بازاری رونق می‌گیرد که خط موازی نداشته باشد، این در حالی است که جمعه بازار خودرو، کارکرد موازی صنف ما است.

حیدری اضافه می‌کند: فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های سطح شهر همه اجاره و مالیات پرداخت می‌کنند، این در حالی است که افرادی در این جمعه بازار بدون پرداخت هیچ عوارض و مالیاتی کسب درآمد می‌کنند و برای شهرداری درامدزایی ایجاد می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد، در پایانبندی صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه «ارزیابی شما از بازار انتهای سال و ابتدای سال آتی چگونه است؟» عنوان می‌کند: متاسفانه نمیتوان پیشبینی روشنی داشت و احتمالا افزایش قیمت‌ها تداوم داشته باشد؛ چراکه نوسانات زیاد است و عملا غیرقابل پیشبینی است.

افراد تمایلی برای معاوضه خودرو ندارند

همچنین یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: در بازار کنونی خودرو و در سالهای اخیر با توجه به اعمال تحریم‌ها و عدم حفظ ثبات ریالی و افزایش نرخ تورم طبیعی است که دیگر افراد تمایلی برای معاوضه خودرو نداشته باشند.

ابراهیم احمدی می گوید: در بازار خودرو کشور ما، قیمت‌ها متاثر از فاکتورهای مختلفی همچون نرخ ارز و میزان تورم در کنار سیاست‌های پولی و تیراژ تولید خودرو سازان یزرگ است.

وی مطرح می‌کند: در این میان، یک آیتم حائز اهمیت در کنترل هر بازاری تعادل عرضه و تقاضا است. در حال حاضر نیز تقاضا بیشتر از عرضه است و خواه یا ناخواه بسیاری از مشتریان برای تحویل محصول در صف انتظار قرار می‌گیرند. همان موضوعی که در کشور ما بویژه در دو سال اخیر همواره مورد بحث بوده است. بنابراین از آنجایی که قیمت خودرو در کف بازار تعیین می‌شود، هر مانعی در مسیر عرضه و تقاضا منجر به خوشحالی دلالان است.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه «این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده کار دشواری نیست» می‌افزاید: در هفته‌های اخیر  قیمت خودرو همواره رو به افزایش بوده اما از طرفی هیچ خریداری در بازار حضور ندارد.

نمی‌توانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم

وی با اشاره به آینده نزدیک بازار خودرو ابراز می‌کند: با توجه به نوسان ارز، هر چقدر هم تلاش کنیم نمی توانیم قیمت خودرو را خیلی کنترل کنیم و به ثبات برسانیم. چراکه قطعات خودروها وارداتی و بالتبع واردات به ارز وابسته است. ما نیز برای دور زدن تحریم‌ها مجبور به واردات غیرمستقیم قطعات اروپایی از درگاه چین هستیم که همین موضوع نیز باتوجه به بالا رفتن هزینه و زمان حمل باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود.

احمدی بیان می‌کند: اگر در سال آینده واردات خودرو بدون پیش شرط انجام شود، به مرور بازار نه تنها در حوزه قیمت‌ها، بلکه در خصوص کیفیت محصولات نیز رقابتی می‌شود.

وی در پایان‌بندی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه «در کشور ما سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند» تصریح می‌کند: به نظر می‌آید چنانچه در آینده همان مسیر سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش چندباره قیمت خودرو نیز خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *