چالش پوشاک قاچاق در بازار مشهد

ارائه آمارهای کشفیات پوشاک قاچاق از سوی مراجع دست‌اندرکار گویای وجود این نوع پوشاک در بازار مشهد است که اغلب با عنوان برندهای خارجی عرضه شده و پول گزافی نیز بابت آن پرداخت می‌شود اما ضعف اطلاع رسانی در این زمینه مشکلاتی در شناسایی پوشاک قاچاق ایجاد کرده است.

 

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک چند روز قبل در گفتگو با یکی از رسانه ها عنوان کرد پوشاکی که با برند خارجی در مشهد عرضه می شود، قاچاق است زیرا مجوزی از این اتحادیه ندارد، این اظهار نظر این سوال را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که آیا آنچه با عنوان پوشاک خارجی و با تابلوهای بزرگ در شهر عرضه می شود، قاچاق است؟

 

در سال ۱۳۹۶ دولت وقت برای ساماندهی برندها بویژه در زمینه پوشاک، دستورالعملی را از طریق مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمامی استانها ابلاغ کرد که بر این اساس فروشندگان دارای مجوز عرضه برندهای خارجی موظف بودند ضمن پرداخت حق و حقوق دولت ۲۰ درصد فروش پوشاک خود را به محصولات داخلی اختصاص دهند و در این راستا مجوز فروش برای ۲۰ برند توسط فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک در خراسان رضوی صادر شد.

 

اما در سال ۱۳۹۷ دولت واردات پوشاک خارجی را به کلی ممنوع کرد که بعد از آن وجود پوشاک با برندهای خارجی در بازار مردم را تا حدی با مشکل مواجه کرد بطوریکه تشخیص پوشاک قاچاق یا برند خارجی مجاز یا برند واقعی و غیرواقعی مشکل شد.

 

در هر صورت هم اکنون به رغم ممنوع بودن ورود پوشاک خارجی، فروشگاه هایی در مشهد در حال فروش پوشاک با برندهای معتبر خارجی هستند و مشتریان نمی دانند آیا این برندها واقعی است یا غیرواقعی.

 

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این اتحادیه هیچ مجوز قانونی برای فروش پوشاک خارجی صادر نکرده است.

 

جواد مفیدی افزود: از سوی دیگر چون واردات پوشاک از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است، پوشاک خارجی که در این شهر به فروش می رسد، قاچاق است.

 

وی ادامه داد: آسیب مستقیم کالای قاچاق بر تولید داخلی است و علت اصلی ممنوعیت واردات پوشاک نیز حمایت از تولید داخلی بوده است.

 

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: در سال ۱۳۹۷ که واردات پوشاک ممنوع شد، واردات این قلم کالا برای تجار نیز صرفه اقتصادی نداشت زیرا قیمت دلار زیاد بود و هزینه واردات پوشاک بیشتر از هزینه تولید داخلی بود اما در شرایط کنونی قیمت مواد اولیه تولید پوشاک در داخل کشور بسیار افزایش یافته و قیمت تمام شده تولید داخلی روند رو به رشد دارد بطوری که قیمت پوشاک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و ورود پوشاک خارجی را به صورت قاچاق مقرون به صرفه ساخته است.

 

وی تعداد فروشگاه های دارای پروانه کسب از اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد را ۱۲ هزار واحد ذکر کرد و افزود: هیچ یک از این واحدها فروشنده پوشاک برند خارجی نیستند.

 

کارشناس مسوول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ پرونده در زمینه فروش پوشاک قاچاق با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال در این استان تشکیل شده است.

 

بخشعلی بیاتی افزود: این موارد طی ۴۴۰ فقره بازدید از اصناف خراسان رضوی کشف و پرونده آنها به اداره تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

 

اما نکته مهم در این بخش چگونگی شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق و برند واقعی و غیرواقعی توسط خریداران بویژه طرفداران برندهای خارجی است.

 

مسوول دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: واردات پوشاک به منظور حمایت از تولید داخلی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است اما فروش یک سری از برندهای خاص مستلزم دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح و درج شناسه کالا است.

 

سعید سبزه محمدی افزود: فروشندگان اینگونه برندهای پوشاک باید پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شناسه کالا را نصب کرده و در معرض دید عموم قرار دهند در غیر این صورت هر نوع پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا، قاچاق محسوب می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه نصب شناسه کالا علاوه بر پوشاک شامل کیف و کفش نیز می شود ادامه داد: از ابتدای امسال مقدمات اجرای طرحی با عنوان طرح چهارگانه مقابله محور در این استان فراهم شده که در این راستا مقابله با پوشاک قاچاق به صورت جدی‌تر در حال اجراست.

 

مسوول دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح فهرست فروشگاه هایی که به صورت عمده پوشاک خارجی عرضه می کنند، تهیه و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ۳۱ فروشگاه پوشاک با برند خارجی در مشهد شناسایی شده افزود: این فروشگاهها به دلیل اینکه شناسه کالا را نصب نکرده‌اند، یا پوشاک خارجی قاچاق به فروش می رسانند یا اینکه پوشاک داخلی را با برند خارجی عرضه می کنند که تقلب محسوب می شود که در هر دو حالت، پرونده تخلف برای آنها تشکیل می شود.

 

سبزه محمدی ادامه داد: هم اکنون ۱۲ فروشگاه پوشاک برند دارای مجوز در استان فعالیت دارند که شناسه کالا را نصب و در معرض دید قرار داده‌اند که توسط مشتریان قابل استعلام است.

 

وی کشفیات پوشاک قاچاق در خراسان رضوی را طی سال جاری ۲۶ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک، پوشاک خارجی فاقد شناسه کالا قاچاق محسوب شده و با عرضه کننده آن به عنوان متخلف برخورد قانونی می‌شود.

 

با این تفاسیر، راه شناسایی برند خارجی واقعی از غیرواقعی یا پوشاک قاچاق از غیرقاچاق، داشتن شناسه کالا بر روی آن است و مشتریان باید با آگاهی از این امر نسبت به خرید پوشاک اقدام کنند.

 

این در حالی است که اطلاع رسانی لازم در این زمینه توسط دستگاه‌های متولی در این استان انجام نگرفته و روش اجرایی آن برای مردم شفاف نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *