هوشمندسازی پسماند شهری مانع “دفن ثروت”

بهره‌گیری از فرآیندهای هوشمندسازی در حوزه پسماند اتفاق مهمی است که می‌تواند مانع دفن ثروت شود.

به گزارش روزنامه صبح‌امروز به نفل از تسنیم، «بازیافت زباله»؛ کلیدواژه‌ای است که در سال‌های اخیر بارها و بارها آن را شنیده‌ایم و روی آن مانور داده شده است.

گفتمان اصلی در این حوزه این است که دفن زباله به مثابه دفن ثروت محسوب می‌شود و باید تلاش دوچندانی صورت گیرد تا با بازیافت زباله مانه دفن این ثروت شد و بار دیگر مواد مورد استفاده را حتی به چرخه تولید بازگرداند.

در بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله در مشهد مقدس در سال‌های اخیر نهضت بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و از تجارب کشورهای موفق در این حوزه نیز تلاش شده به نوعی گرته‌برداری شود تا از این طریق هم چرخه اشتغال‌زایی ایجاد شود و هم اینکه بخشی از ثروت ملی دوباره به چرخه تولید بازگردد.

تفکیک هوشمند زباله

در این میان اما یکی از سیاست‌های اصلی این است که تلاش شود با استفاده از روند هوشمندسازی، تفکیک زباله از مبدا صورت بگیرد؛ اقدامی که اگر دامنه آن بیشتر شود قطعا بازیافت را در مسیر تبدیل شدن به یک صنعت کمک بسیار بزرگی خواهد داد.

اینک این مهم به صورت پایلوت در برخی مناطق مشهد در حال اجراست و هوشمندسازی کمک بزرگی کرده تا مانع مهم و سد بزرگی در برابر دفن ثروت صورت بگیرد و البته در سطح جهانی نیز بازتاب‌های خوبی داشته است.

ابوالفضل کریمیان؛ مدیرعامل پسماند شهرداری مشهد در این زمینه می‌گوید: اجرای طرح تفکیک زباله هوشمند مسئله مهمی است که از سوی یکی از مناطق شهرداری مشهد به صورت پایلوت در حال اجراست و به همین سبب نیز شایسته دریافت جایزه جهانی ویگو شده است. مسئله مهم این است که در این فرآیند تفکیک زباله صورت هوشمند از مبدا انجام می‌شود.

وی می‌گوید: درصدد هستیم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی بهره بگیریم و با نظارت سازمان پسماند این طرح را در سراسر شهر مشهد اجرایی کنیم.

گرته‌برداری از الگوهای جهانی

این الگو اینک در بسیاری از کلانشهرهای دنیا در حال انجام است و مسئله‌ای مهم و مسبوق به سابقه است و می‌توان آن را به سایر کلانشهرهای کشور نیز تسری داد.

اینک که مشهد در طرح جمع‌آوری هوشمند پسماندهای بازیافتی (سی مپ) در بخش شهرهای پایدار به عنوان برنده جایزه Silver Awardانتخاب شده به نظر می‌رسد می‌توان با برنامه‌ریزی گسترده‌تر این الگو را به سایر مناطق شهر مشهدمقدس نیز تسری داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *