گزارش دولت یازدهم و دوازدهم؛

آنچه بر روستاهای خراسان‌شمالی گذشت

توجه به زیرساخت های توسعه ای روستایی در دولت یازدهم و دوازدهم به منظور محرومیت زدایی از چهره روستاها به عنوان محور توسعه خراسان شمالی موجب شد تا اعتبار این مناطق در هشت سال گذشته ۸ برابر شود.

براساس آمار استان خراسان شمالی یک هزار و ۲۹۷ روستا و آبادی دارد که طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار در این مناطق که افزون بر ۳۲۰ هزار نفر از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این خطه شمالشرق کشور را شامل می شود، در این مناطق روستایی سکونت دارند و به کسب و کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و دولت یازدهم و دوازدهم با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اعتبار زیرساختی این مناطق را هشت برابر نسبت به دولت گذشته افزایش داد.

براساس حساب سرانگشتی دولت یازدهم و دوازدهم صرفا برای طرح های زیرساختی و توسعه روستاهای این استان که شامل ساختمان دهیاری، زیرسازی جداول، پارک کودک ، ایجاد تاسیسات آتش نشانی و برخی تجهیزات جمع آوری و دفن زباله در روستاها در این مدت سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار دهیاری ها قرار دارد که با احتساب سایر خدمات همانند آب، برق، گاز و جاده دسترسی این اعتبار به بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال می رسد که بیشترین اعتبار اختصاصی به محرومیت زدایی در روستاهای خراسان شمالی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را شامل می شود.

رشد هشت برابری بودجه زیرساختی در روستاها

مدیرکل دفترامور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم صرفا از محل مالیات برارزش افزوده  و  عوارض دریافتی از واحدهای آلاینده  حدود سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار  برای طرح های زیرساختی و توسعه ای به روستاهای این استان اختصاص داده شد که نسبت به دولت گذشته این اعتبار حدود هشت برابر بیشتر شد.

محمدرضا موفق اظهارداشت :در هشت سال دولت گذشته حدود ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار از این محل برای توسعه روستاها اختصاص داده شد و دراین دولت این اعتبار با وجود تنگناهای مالی به دلیل نگاه دولت به توسعه روستایی، حدود هشت برابر بیشتر شد و تمام حق و حقوق روستاها از این مجل در اختیار دهیاری ها قرار داده شد.

وی اضافه کرد : این اعتبار در اختیار ۶۹۱ روستای دارای دهیاری در خراسان شمالی قرار گرفت و سایر روستاهای فاقد دهیاری نیز از نظارت مستقیم دستگاههای دولتی هزینه هایی برای زیرساخت های این مناطق انجام شد.

وی اظهارداشت : براساس قانون نرخ مالیات بر ارزش افزوده حدود ۹ درصد است که ۶ درصد آن از محل مالیات و سه درصد نیز عوارض ناشی از آلایندگی دریافت می شود که تمام این دریافتی در اختیار شهرداری ها و روستاهای دارای دهیاری متناسب با میزان جمعیت توزیع می شود.

وی اضافه کرد : علاوه بر آن از محل ماده ۵۸ سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز ۴۰۰ میلیارد ریال برای دهیاری‌ها به خرید ماشین آلات آتش نشانی، تراکتور، بیل بکهو و حمل زباله اختصاص یافت.

اجرای چهار هزار و ۱۸۴ طرح روستای

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: در طی هشت سال گذشته چهار هزار و ۱۸۴ طرح روستایی با این اعتبار از سوی دهیاری ها  در روستاهای استان اجرایی شد که بخش زیادی از این طرح ها به پایان رسید و بخشی نیز در دست اجرا قرار دارد.

موفق این طرح ها  را شامل احداث کانال، تاسیسات آتش نشانی، کمربند سبز، احداث ساختمان دهیاری ها، زیرسازی جداول، احداث پارک کودک و بازگشایی معابر اعلام کرد.

گازرسانی به روستاها در صدر خدمات دهی

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: تا پیش از سال ۹۲ حدود ۲۹۰ روستای این استان از نعمت گاز شهری برخوردار بودند که این آمار هم اکنون به ۷۵۶ روستا رسید به طوری که تمام روستاهایی که امکان گاز رسانی از قبیل قرارگیری در مسیر خط لوله انتقال و وضعیت طبیعی داشتند، از نعمت گاز شهری برخوردار شدند.

حسن رضا میربلوکی اظهارداشت :  در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم ۴۵۶ روستا گازدار شدند و به طور میانگین سالانه حدود ۵۵ روستای استان زیرساخت های پوشش  گاز شهری  قرار گرفتند.

وی  گفت: در ابتدای دولت یازدهم طول شبکه گاز رسانی در این استان سه هزار و ۶۳۶ کیلومتر بود که  هم اکنون به هفت هزار و ۳۱۲ کیلومتر رسیده است و ضریب نفوذ گاز این استان در حوزه شهری هم اینک ۱۰۰ درصد و روستایی ۹۹.۷ درصد است.

وی خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی میزان برخورداری مناطق روستایی استان از گاز طبیعی نسبت به میانگین کشوری حدود ۱۵ درصد و  مناطق شهری نیز حدود چهار درصد بیشتر است و این استان در صدر استان های برخوردار از گاز شهری و سبز کشور قرار دارد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت : این استان در زمینه گازرسانی به روستاها رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد.

هزینه ۶ هزار میلیارد ریالی برای گاز رسانی به روستاها

میر بلوکی  هزینه نصب هر عملک برای گاز دار شدن خانوارهای روستایی را در استان خراسان شمالی بین ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال اعلام کرد که با حساب سرانگشتی در هشت ساله گذشته حداقل برای گازدار شدن بیش از ۴۵۶ روستای این استان  افزون بر ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که با وجود تنگناهای اقتصادی و مالی دولت این میزان هزینه بی سابقه بود.

وی تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان را ۷۲۰ خانوار اعلام کرد و اظهارداشت : هم اکنون ۷۰۸ روستا تاکنون  از گاز شهری برخوردار شدند و  حدود ۱۲ روستا نیز به دلیل دوری از شبکه انتقال از گاز شهری برخوردار نشدند که باید از سایر انرژی از جمله برق استفاده کنند.

مقاوم سازی 25 درصد از خانه های روستاییان

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی گفت: میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستاهای استان در سال ۹۲، ۳۵ درصد بود که اکنون این رقم به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

علی روحانی اظهار داشت: تا سال ۹۲، تنها ۳۵ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم سازی شده بود ،اما اکنون بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق مقاوم و مستحکم است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی خراسان شمالی افزود: دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای به خانه دار شدن اقشار مختلف مردم دارد و در این سال ها اقدامات خوبی در مناطق روستایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سهم خراسان شمالی از ابلاغ ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی کشور در هر سال، ساخت پنج هزار واحد مسکونی است، گفت: البته این تسهیلات به طور کامل تخصیص نمی یابد و به همین علت سالانه  چهار هزار  فقره از این تسهیلات به استان تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن که در قالب طرح ویژه مسکن روستایی اجرا شده است افزود: هشت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی هم که در زلزله سال ۹۶ و سیل سال ۹۸ خسارت دیده بود، بازسازی شده است.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که طبق آمار  44 درصد از این جمعیت معادل 368 هزار و 457 نفر در روستاها سکونت دارند که بیش از 80 هزار خانوار بهره برداری بخش کشاورزی محسوب می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *