گفتگویی با دکتر رضا عباسی

همه چیز درباره تب

تب پاسخی طبیعی به انواع بیماری هاست که شایع ترین آنها عفونت است. تقریباً هر کودکی یک بار تب می کند. چالش والدین این است که بدانند کی باید نگران شوند. تب هنگامی اتفاق می افتد که دمای بدن به دلیل بازنشانی درجه حرارت بدن روی یک دمای بالاتر از حد معمول، افزایش می یابد. توجه کنید که تب بالا می‌تواند مشکلات جدی را برای کودک به‌وجود بیاورد بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت تب بالا و ادامه دار کودک حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید. در ادامه درباره تعریف تب، چگونگی اندازه گیری دمای کودک، نحوه و زمان درمان تب و علائمی که نیاز به ارزیابی بیشتر دارد و دیگر بیماری شایع کودکان با دکتر رضا عباسی متخصص بیماری های کودکان گفتگویی خواهیم داشت.
دکتر عباسی که سابقه ی بالای ۲۰ساله در امر پزشکی کودکان دارد می‌گوید: تب یک پدیده شایع در بیماری های کودکان است که والدین باید حتما نسبت به آن اگاهی داشته باشند، از نظر ظاهری گرم شدن بدن مهمترین علامت تب است که با لمس کردن ناحیه های شکم و سر و زیرگردن بچه مشخص می‌شود که اگر دمای بدن بچه نسبت به خودشان بالاتر بود این به معنای تب است.
وی یاد آور شد: دیگر علائم تب در کودکان می‌توان از سرخ شدن گونه کودک، بی حال و بی اشتها شدن شدن کودک نام برد که حتما باید به این علائم توجه شود. بهتر این است که والدین حتما یک دماسنج در خانه داشته باشند که دمای کودکان را چک کنند و اگر شک داشتند دمای بدن آنها را اندازه گیری کنند و اگر دما بالای ۳۸ درجه سانتی گراد بود حتما باید به کودک قطره استامینوفن داده شود، در صورتی که تب بسیار بالا باشد هر ۴ ساعت و در صورتی که تب ملایم تر باشد هر ۶ ساعت به کودک قطره دهند. اگر قطره تب کودک را پایین نیاورد کودک را پاشویه کنند، به این صورت که پای کودک را در اب ولرم (نه سرد) بگذارند و روی شکم کودک و زیر بغل و  زیر گردن کودک دستمال نم دار بگذارند تا به این ترتیب دمای بدن پایین تر نگه داشته شود. در نهایت اگر باز هم تب پایین نیامد حتما باید شیاف گذاشته شود. به هرحال چون تب یک نوع علامت عفونت از هر نوعی میتواند باشد حتما باید به پزشک مراجعه و محل عفونت را پیدا کنند. بنابراین فقط به پایین اوردن تب کودک اکتفا نکنید زیرا باید منشا تب پیدا شود و علت اصلی آن مشخص شود.
این پزشک نمونه در ارتباط با شکم درد کودکان که از رایج ترین بیماری های کودکان است بیان کرد: شکم درد یکی از علائمی است در بچه ها که حتما باید جدی تلقی شود و تحت معاینه دقیق قرار بگیرد زیرا ممکن است در پشت یک شکم درد ساده بچه، بیماری هایی مثل آپاندیسیت یا پیچ خوردگی روده باشد بنابراین تاکید می‌شود نباید ساده از کنار آن بگذریم.
شکم درد کودک اگر همراه با نفخ شکم باشد، معمولا علامت گاستریت یا ورم معده است که باید ارزیابی های لازم و آزمایشات لازم و سونوگرافی و بعد درمان انجام شود.
وی همچنین در ارتباط با علائم بیماری کرونا در کودکان هشدار داد: بیماری کرونا در کودکان با علائم مختلف دیده می‌شود اما مهمترین و بارزترین علامت هایی که بیشتر در کودکان نشان می‌دهد به صورت تب و علائم تنفسی مثل سرفه و آبریزش بینی هست، علائم دیگری مثل بی اشتهایی، بی حالی، بدن درد، بی قراری و علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ و درد شکم نیز باید مدنظر قرار گیرد. همچنین از علائم پوستی بیماری کرونا نباید غافل شویم زیرا در کودکان بسیاری از مواقع به صورت علائم پوستی نشان می‌دهد که آن هم باید در نظر گرفته شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *