مدیریت بحران و ایمنی شهری

ریسک‌ها و مخاطرات جزو جدایی‌ناپذیر زندگی و محیط زیست انسان است و لزوم وجود این ریسک‌ها در همه ابعاد محیط زندگی انسان احساس می‌شود و از طرفی سیستم مدیریت HSE و پیشگیری از بحران نظامی است که به شناسایی و مدیریت ریسک‌ها و خطرات می‌پردازد، یکی از ابزارهای تحقیق توسعه پایدار شهری پیاده سازی و برنامه ریزی در این سیستم مدیریتی است، توسعه این سیستم و شناخت کافی و برنامه‌ریزی برای حذف عوامل بالقوه آسیب‌رسان در محدوده شهری سبب می‌شود تا همواره در ایجاد شهری سالم و دور از هرگونه خسارت، آسیب و ضایعات همراه با افزایش بهره وری، کسب منافع اقتصادی و تقویت سلامت گام برداشته شود.

برخی از مزایای استقرار سیستم تخصصی مدیریت بحران و HSE در شهرداری مشهد شامل؛ کمک به پیوستن شهر مشهدمقدس به مجموعه شهرهای پایدار جهان از طریق بهبود همه شاخص‌های تعریف شده در سطح جهانی از جمله سه شاخص اساسی اثرات زیست محیطی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و چشم انداز حفظ منابع برای نسل های آینده.

سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌های بین‌المللی در حوزه مکانیزم توسعه پاک که امروزه یکی از مهم ترین مباحث در حوزه مدیریت شهری است و دارای متولوژی‌های متعددی چون تبدیل زباله‌های شهری به برق و انرژی به شیوه های گوناگون است.

ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت فردی شهروندان در سطح جامعه از طریق ارزیابی مخاطرات و انجام اقدام اصلاحی و بهبود در حوزه های مختلف از جمله بهداشت شهری، مسائل درمانی شهروندان و نیز حفظ ایمنی شهروندان در فضاهای شهری است.

بهبود وضعیت آلودگی هوا، وضعیت فضاهای سبز شهری، فرونشست ها وکم آبی و سایر مسائل بحرانی و زیست‌محیطی شهری که شهروندان با آنها درگیر هستند.

کمک به ارگان‌های دیگر در راستای بهبود ساختارهای موجود در زمینه مدیریت بحران‌های شهری

فراهم کردن امکانات آموزشی شهروندان در زمینه های بحران، ایمنی، بهداشت و سلامت متناسب با نیاز آنها ، کاهش آمار حوادث و مخاطرات در حوزه های شهری از جمله حوادث مربوط به اماکن تجاری و اقامتی، حوادث ناشی از ترافیک شهری و نیز مخاطرات بهداشتی موجود در فضاهای شهری و … است.

حمید سرابی مقدم

کارشناس HSE و ایمنی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *