درآمد پدیده از جام‌جهانی چقدر است؟

لیست نهایی تیم ملی برای جام جهانی 2018 روسیه دیروز توسط کارلوس کیروش اعلام شد و تقریبا همه از نفرات لیست به نوعی شوکه شدند. 24 سربازی که قرار است در جام جهانی برای ایران به میدان بروند و آبروی فوتبال ایران باشند. علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری و امیر عابدزاده در پست دروازه‌بان تیم ملی را همراهی خواهند کرد. جایی که سید‌حسین حسینی دروازه‌بان آبی‌پوش تیم ملی که عملکردی بسیار خوب را در فصلی که گذشت داشت، اما نتوانست نظر نهایی سرمربی را به خود جلب کند.

علی قلی‌زاده، مجید حسینی، میلاد محمدی، محمد خانزاده، مرتضی پورعلی گنجی، پژمان منتظری، رامین رضاییان و روزبه چشمی مدافعان تیم ملی را تشکیل می‌دهند. جایی که بزرگترین سوال برای این لیست مطرح شد. سیدجلال حسینی مدافع باتجربه تیم ملی و پرسپولیس که علاوه بر رهبری خط دفاع تیم ملی در بازی‌های مقدماتی پرافتخارترین بازیکن باشگاهی ایران نیز محسوب می‌شود و همین چند روز قبل به عنوان سوپرمن در تمام رسانه‌ها بر سرزبان‌ها افتاد. سوال اینجا مطرح می‌شود که چرا چنین بازیکنی از لیست تیم ملی جام مانده است؟ اگر سن و سال این بازیکن را در نظر بگیریم باید اینطور جواب داد بازیکنانی مثل مسعود شجاعی و اشکان دژاگه نیز در زمره بازیکنان با سن و سال بالا محسوب می‌شوند و حتی اشکان دژاگه علاوه بر این مورد بیش از یک سال است که در هیچ باشگاهی توپ نمی‌زند و همچنین تازه از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده است. اگر مساله فنی را در نظر  بگیریم بعید می‌دانم سیدجلال حسینی در پست دفاع رقیبی داشته باشد. چرا که آمار و ارقام و ارزش بازیکنان در لیگ هفدهم نشان دهنده ادعای ماست. البته نباید از اسم محمد انصاری هم گذشت که در زیر اسم حسینی کسی به این بازیکن توجهی نکرد. حذف وریا غفوری دیگر ملی پوشی که در اکثر بازی‌های مقدماتی فیکس بازی می‌کرد شوک دیگری بود که بازی‌های درخشانی برای استقلال انجام داد اما در نهایت نتوانست جایی در لیست کیروش داشته باشد.

در کنار این بازیکنان حذف نام استیون بیت آشور، سید مجید حسینی، امید نورافکن و سعید آقایی دور از انتظار نبود و می‌شد حدس زد جزو بازیکنان خط خورده تیم ملی هستند.

در خط هافبک احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، مهدی ترابی، امید ابراهیمی و سعید عزت اللهی دعوت شدگان هستند و احمد عبدالله‌زاده، علی کریمی و سروش رفیعی نتوانستند جایگاهی در تفکرات کیروش داشته باشند که در این میان علی کریمی به دلیل مصدومیت از تیم ملی خط خورد و اگر این اتفاق نمی‌افتاد این لیست قطعا دستخوش تغییراتی می‌شد.

و اما پر ترافیک‌ترین پست تیم ملی که بازیکنان درخشانی را در خود جای داده و شاید انتخاب از میان آنها برای رسیدن به ترکیب اولیه کار سختی باشد را علیرضا جهانبخش، اشکان دژآگه، مهدی طارمی، رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس، سردار آزمون و وحید امیری تشکیل می‌دهند که تغییری نسبت به لیست قبلی ندارد و بهترین‌های تیم ملی را تشکیل می‌دهند و تنها نکته جالب توجه این لیست انتخاب وحید امیری از پرسپولیس به عنوان تنها بازیکن داخلی در پست مهاجم است که کیفیت این بازیکن را نشان می‌دهد تا جایی که کارلوس کیروش نتوانسته از این بازیکن بگذرد و وحید امیری خود را به سرمربی تیم ملی تحمیل کرده است.

حضور هرکدام از این بازیکنان در تیم ملی میزان ارزشی دارد که بعد از جام به باشگاه‌های آنها تعلق خواهد گرفت. طبق قوانین فیفا، باشگاه‌های فوتبال از حضور بازیکنانشان در جام جهانی درآمد خواهند داشت و این درآمد به نسبت تعداد بازیکنان باشگاه‌ها در جام‌جهانی متغیر است.

بر اساس مطلبی که چند ماه پیش روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت، هر بازیکن به ازای هر روز حضور در جام جهانی ۸ هزار و ۵۳۰ دلار دریافت می‌کند. به عبارتی یک بازیکن تا پایان مرحله گروهی ۱۳۰ هزار دلار برای باشگاهش درآمد خواهد داشت.

این میزان درآمد برای باشگاهی با دو بازیکن به ۲۶۰، سه بازیکن به ۳۹۰، چهار بازیکن ۵۲۰ و پنج بازیکن ۶۵۰ هزار دلار افزایش می یابد.

پدیده مشهد نیز جزو باشگاه‌هایی است که یک بازیکن در تیم ملی دارد و درآمدی 130 هزار دلاری را برای باشگاهش خواهد داشت و اگر تیم ملی به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود کند قطعا این مبلغ افزایش می‌یابد. حال باید دید مالکان پدیده با این درآمد چه خواهند کرد و این مبلغ برای چه هزینه‌هایی صرف خواهد شد؟؟!!

مبلغی که اگر با دلار 4200 تومانی ضرب شود چیزی حدود پانصد و پنجاه میلیون تومان خواهد شد. پانصد و پنجاه میلیونی که می‌تواند خیلی از مشکلات و گره‌های این تیم مشهدی که فصل گذشته به شدت درگیر آن بود را تا حدودی حل کند. مبلغی پیش‌بینی نشده که به تیم تزریق خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *