هم زمان با آغاز ماه محرم 91 سازه محرمی در مشهد نصب شد:

رخت عزا بر تن شهر

سرپرست شهرداری مشهد از انجام تبلیغات محیطی گسترده برای ایام محرم در سطح شهر خبرداد.

به گزارش صبح امروز، رضا خواجه نائینی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حسینیه ای به وسعت شهر که با حضور رییس شورای اسلامی شهر مشهد، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: مشهد شهر امام رضا (ع) بوده و شروع شورای ششم نیز همزمان با ایام محرم شده است. در حال حاضر حجم تبلیغات محیطی برای این ایام بیش از دو برابر سال های گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا ۷۰۰ بیلبورد و استرابورد و تمامی بیلبوردهای تجاری در اختیار محرم است. تمامی این اقدامات بدین جهت صورت گرفته تا خاطرات ایام محرم در ذهن ها تداعی شود.

سرپرست شهرداری مشهد تصریح کرد: اگر بتوانیم به لحاظ صوتی نیز حس و حال محرم را در شهر ایجاد کنیم، بسیار امری شایسته است.

خواجه نائینی عنوان کرد: مشهد شهر امام رضا (ع) است، همه ما در تیم مدیریت شهری تلاش خواهیم کرد که تمامی مراسمات ویژه ایام محرم را در شأن نام مشهد و امام رضا (ع) برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه هدف ما از سیاهپوشی های سطح شهر در ایام محرم، تداعی یاد و خاطره آن دوران است، گفت: امید داریم با تدابیری که برای این ایام در نظر گرفته شده این تداعی ها در سطح شهر حس شود و این تغییرات به تحولات در ما نیز منجر شود.

برگزاری عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

همجنین رییس شورای اسلامی شهرمشهد مقدس گفت: عزاداری ها نباد تعطیل شود بلکه باید با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

حسن موحدیان روز گذشته در ابتدای دومین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی مشهد مقدس با اشاره به اینکه ماه عزاداری امام حسین (ع) از امشب آغاز می شود، افزود: واقعه عاشورا، واقعه‌ای خاص بود که باید همیشه مورد توجه ویژه و تذکر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: براساس آیه‌ای در قرآن کریم، هروقت جامعه‌ای از ذکر خدا که مظهر آن نماز است، دور شود و از شهوات پیروی کند قطعا امام حسین‌ها(ع) شهید می‌شوند. رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه این فلسفه تاریخ است که به اشکال مختلف تکرار می‌شود، اظهارکرد: اگرجامعه‌ای در دست زمام دار فاسد باشد و مردم قدرت تحلیل و بصیرت نداشته باشند، ولایت ستیزی به وجود می‌آید.

موحدیان تصریح کرد: تقدس‌زدایی از دیگر عواملی بود که باعث به وجود آمدن حادثه کربلا شد، محرم و صفربرای ما تقدس زیادی دارد و نباید کمرنگ شود، عزاداری‌ها قرار نیست تعطیل شود بلکه با رعایت پروتکل‌ها باید عزاداری‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه کوفیان چون بصیرت نداشتند کاری کردند که در تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: امیدوارم ما ادامه دهنده راه امام حسین(ع) باشیم و عزاداری‌ها را با رعایت پروتکل‌ها اجرا کنیم زیرا اگر انجام ندهیم قطعا آسیب خواهیم دید.

رییس شورای اسلامی شهرمشهد مقدس در ادامه بااشاره به وضعیت شیوع کرونا در مشهد، گفت: مدیریت شهری آماده است تا در صورت اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا حد توان و مقدورات به این دانشگاه برای مقابله با ویروس کرونا کمک کند.

شهر باید از لحاظ کالبد ظاهری و معنوی توسعه پیدا کند

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید شهر را از لحاظ کالبد ظاهری، معنوی و رفتاری توسعه دهیم.

حجت السلام و المسلیمن حسن منصوریان در مراسم افتتاحیه حسینیه‌ای به وسعت شهر که با حضور رییس شورای اسلامی شهر مشهد، سرپرست شهرداری مشهد، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: ورود شورای ششم شهر مشهد را در کرسی مدیریت شهری همزمان با شروع ایام محرم به فال نیک می گیریم.

وی افزود: امید داریم در طول این دوره شهر با یک عدالت اجتماعی در زمینه های عمرانی و فرهنگی پیش رود. شورای ششم در نظر دارد که در کنار فعالیت های عمرانی و توسعه آن؛ مسائل فرهنگی و هویت رضوی را نیز کاربردی و علمی تر در شهر پیش ببرند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: باید شهر را از لحاظ کالبد ظاهری، معنوی و رفتاری توسعه دهیم.

منصوریان با بیان اینکه این ویروس منحوس باعث شده عزاداری های ما در شان مشهد که خانه امام رضا (ع) است، برگزار نشود، تصریح کرد: با این وجود دوستان ما با تدابیری که دارند، با همت همه مردم عزیز می توانند برنامه هایی که در شان امام رضا (ع) است را برگزار کنند.

وی ادامه داد: از همه همکاران خود در مناطق و سرپرست شهرداری مشهد تقاضا دارم، پیشانی کار شورای انقلابی را با قوت و شدت و در شان مشهد دوستداشتنی انجام دهند. از همه مردم نیز تقاضا دارم نیز پای کار آیند و با سازمان هایی مانند سازمان تبلیغات، اداره کل اوقاف و شهرداری همکاری کنند و نگذارند آن چیزی که به اسم بیماری است، شما را دلسرد از عزای سیدالشهدا (ع) کند. تمام پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را باید رعایت کنیم.

فعالیت ۴۰۹ هیات مذهبی به مناسبت ایام محرم در سطح شهر

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تاکنون تعداد هیئات مذهبی که مراجعه کردند ۴۰۹ مورد بوده تا بتوانند در فضای باز با حفظ پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.

سید مجتبی منتظری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حسینیه ای به وسعت شهر که با حضور رییس شورای اسلامی شهر مشهد، سرپرست شهرداری مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، تمامی آن خدماتی که از نظر فرهنگی و اجتماعی به هیئات مذهبی برای ماه محرم برای فعالیت ارائه خواهد شد، در یک مجموعه در ساختمان شمس واقع در عرصه میدان شهدا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی مدیریت شهر این است که تا می توانیم از برنامه های مردمی و مشارکتی حمایت کنیم.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: باتوجه به وجود ویروس کرونا سعی کرده ایم که هیئات مذهبی از فضاهای باز شهری برای برگزاری مراسمات خود بهره مند شوند.

منتظری تاکید کرد: تاکنون تعداد هیئات مذهبی که مراجعه کردند ۴۰۹ مورد بوده تا بتوانند در فضای باز با حفظ پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.

منتظری در بحث سیاهپوشی سطح شهر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: همچنین در این راستا تمامی طرفیت های استرابوردها و بیلبوردهای سطح شهر نیز به مناسبت‌ این ایام سیاه پوش خواهد شد.

نصب 91 سازه محرمی

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از نصب ۹۱ سازه محرمی در سطح مناطق ۱۳گانه شهرداری خبرداد.

به گزارش صبح امروز، یوسف اسماعیل زاده با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و لزوم فضاسازی شهر متناسب با این ایام، اظهار کرد: امسال نیز به رسم سال‌ های گذشته در تمامی مناطق سازه های محرمی نصب شده است.

وی افزود: سازه ‌های «یا اباعبدا…» در میدان ملک‌ آباد، «یا ثارا…» در میدان جانباز و «دعای امام رضا (ع) » در عرصه میدان شهدا نصب و همچنین یک سری کامل «علم و کتل» در میدان سعدی جانمایی شده است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: سازه «مدافعان کربلا» نیز در سه نقطه شهر واقع در خیابان بهار، میدان آزادی و ابتدای بولوار وکیل آباد جای‌ گذاری شده و سازه «دست» هم در آیلند میانی احمدآباد و بولوار معلم نصب شده است.

اسماعیل زاده با اشاره به نصب ۱۰ عدد پرچم سیاه و قرمز در دو نقطه شهر، عنوان کرد: استفاده از پرچم ‌های رنگی، شمسه و انواع سازه ‌های نمادین با الهام از واقعه عاشورا، به چهره شهر حال و هوای محرمی بخشیده است. امسال نیز به دلیل محدودیت‌ های ناشی از کرونا و قرار گرفتن در وضعیت قرمز، با استفاده از نمادهای ویژه محرم و صفر، محدودیت‌ های ناشی از این وضعیت را با استفاده از فضاسازی جبران کنیم.

وی تاکید کرد: ۳ سازه شمسه کوچک در میدان شهدا، خروجی هفت تیر و نواب صفری و ۳ سازه شمسه بزرگ در راه اهن، چهارراه مجد و سه راه خیام جانمایی شده است. همچنین آذین بندی با استفاده از پرچم های قرمز و مشکی و سازه‌های کتل محقق شده است.

برگزاری 41 عنوان برنامه ویژه ایام محرم در سطح مناطق

عقیل قدرتی معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از برگزاری 41 عنوان برنامه ویژه ایام محرم در سطح مناطق خبرداد.

وی در خصوص کلیه برنامه هایی که در سطح منطقه اجرا خواهد شد، بیان کرد: برگزاری مسابقه محرم در قاب تصویر، مسابقه عکاسی در محضر خورشید، پویش مهر حسینی، اکران ویژه معبر حسینی با نوای کاروان، مراسم پرده خوانی در سوگ خورشید، برنامه مادران عاشورایی، پویش نذر سلامتی، نوگلان حسینی، نسیم بهشت، همدلی کریمانه و ناله نی از جمله برنامه های ویژه ما برای اجرا در سطح مناطق شهر است.

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص سایر برنامه های ویژه سطح مناطق، تصریح کرد: مهر محرم، عکسواره محرم، مسابقه نقاشی یاران کوچک حسین بن علی (ع)، معرفت حسینی و پلاک محرم نیز از دیگر برنامه های مهم ما بشمار می آید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *