آزیر هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمد؛

مشهد در دهانه «دلتا»

سرویس اجتماعی

در شرایطی که هنوز کشور به شرایط نسبتا متعادلی از موج چهارم کرونا نرسیده و فقط حدود ۳ درصد از جمعیت ایران در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، کشور وارد موج پنجم کرونا شده است و به نظر می‌رسد که سفرهای مردم و هجوم آن‌ها به جاده‌های کشور در بهار امسال در به وجود آمدن این شرایط بی‌تاثیر نبوده است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور بیش از ۵۶ میلیون تردد بین استانی وسایل نقلیه مختلف اعم از سبک و سنگین در خرداد ماه امسال در جاده‌های کشور به ثبت رسیده است. علامت‌های کرونای دلتا (سویه کروناویروس شایع شده در هند) با سویه‌های قبلی کرونا فرق می‌کند. علائم کرونای دلتا با آبریزش بینی، تب و گلو درد آغاز می‌شود و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت علائم آن بروز می‌کند. سه تا چهار روز این علائم وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد. درگیری ریه این نوع جهش یافته از ویروس تاکنون مانند ویروس انگلیسی بوده است. این در حالیست افرادی که واکسن زده‌اند نیز در معرض خطر این ویروس قرار دارند و ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند؛ بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود. توصیه می‌شود اگر کسی علائم کرونای دلتا را دارد، ۴۸ تا ۷۲ ساعت در خانه بماند و از طریق تماس تلفنی با پزشکان در تماس باشد. در خانه ماندن هم باعث می‌شود که افراد ناقل بیماری به دیگران نباشند و هم استراحت موجب می‌شود افراد به کووید سبک‌تری مبتلا شوند. لازم به ذکر است طبق اعلام اپلیکیشن ماسک، از صبح امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۰، تعداد شهرهای قرمز ایران به ۹۲ مورد رسیده است.

خراسان رضوی به‌زودی قرمز می‌شود

استاندار خراسان رضویدرهمین رابطه گفت: هم‌اکنون ۱۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در صورت تداوم شرایط موجود و افزایش روند مبتلایان، خراسان رضوی نیز به‌زودی قرمز خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان، روزگذشته در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان، اظهار کرد: در قالب موج پنجم کرونا نوع هندی ویروس موسوم به دلتا شیوع دارد که با کمال تاسف نوع هندی سرایت‌پذیری بالاتر و مرگ‌آوری بیشتری دارد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در یک هفته اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا در مناطق مختلف کشور به‌ویژه نواحی جنوبی و شرقی بوده‌ایم، به طوری که تعداد شهرهای قرمز کشور به ۹۱ شهر افزایش یافته است.

وی  ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در صورت تداوم شرایط موجود و افزایش روند مبتلایان، خراسان رضوی نیز به‌زودی قرمز خواهد شد.

معتمدیان عنوان کرد: با کمال تاسف با وجود گسترش بیماری و افزایش تعداد مبتلایان کرونا، شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم که به استان خراسان رضوی نیز می‌توان تعمیم داد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: تدابیر ویژه‌ای از سوی ستاد کرونا برای پیشگیری از پیک پنجم کرونا در خراسان رضوی اتخاذ شده است و از مردم تقاضا داریم به طور جدی نسبت به استفاده از ماسک، عدم حضور در دورهمی‌ها، تجمع‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقداماتی در خصوص اعمال محدودیت‌ها در مرزها و ورود و خروج اتباع خارجی به خراسان رضوی از طریق پیشنهاد به ستاد کرونا در حال اجراست.

ممنوعیت سفر از ۱۲ کشور

همچنین روز جمعه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۰، اعلام شده که بر اساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا پیرو تصمیم وزارت بهداشت، ورود از ۱۲ کشور به ایران ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شد. همچنین شرط تست پی‌سی‌آر (PCR) برای مسافران واکسینه‌شده برداشته شد.

به طوری که بر اساس دستورالعملِ «به‌روز رسانیِ فهرست کشورها از نظر مقدار گردش سویه جهش‌یافته ویروس کرونا» که از سوی ایسنا منتشر شد و بر تشدید مراقبت‌ها در مبادی مرزی هوایی و دریایی، تاکید دارد، فهرست کشورها براساس شیوع و بروز ویروس جهش‌یافته به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

– کشورهای ویژه (کشورهای دارای سویه جهش‌یافت)،  پذیرش مسافر از این کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. ورود دیپلمات‌ها و ماموران دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل‌های ابلاغی است. این کشورها درحال حاضر شامل بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هندوستان، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، افریقای جنوبی، اوروگوئه، زامبیا و زیمبابوه است.

کشورهای پرخطر (کشورهایی با بروز بالای بیماری)، سفرهای مستقیم و غیرمستقیم از این کشورها برقرار است، اما مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر تست منفی پی‌سی‌آر از نظر کرونا در مبدأ (با مهلت ۹۶ ساعت) لازم است در هنگام ورود تحت بررسی آزمایشگاهی دوباره (تست پی‌سی‌آر) قرار گیرند. رعایت پروتکل ابلاغیِ مراقبت مرزی هوایی ـ دریایی الزامی است. فهرست این کشورها درحال حاضر شاملِ آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس است.

سایر کشورها در حال حاضر منع تردد سفر نداشته و تست پی‌سی‌آر منفی از کشور مبدأ با مهلت ۹۶ ساعت، برای ورود به کشور کفایت می‌کند. غربالگری علامتی (مراقبت سندرومیک) برای این گروه انجام خواهد شد و در صورت نیاز، تست پی‌سی‌آر دوباره به عمل خواهد آمد.

افزایش سریع شمار شهرهای قرمز

در هر حال با وجود همه این اقدامات در حال حاضر در کشورمان ۹۲ شهرستان از جمله تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند. بر همین اساس هم طبق اعلام غلامرضا عباس پاشا-معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران استان تهران از امروز شنبه ۱۲ تیر در وضعیت قرمز قرار دارد؛ بر همین اساس ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز دورکار می شوند.

وی همچنین اعلام کرد که ۳۰ درصد دیگر نیروها نیز باید در محل کار خود حضور یابند و حضوری فعالیت کنند؛ همچنین مشاغل ضروری به صورت ۵۰ درصد باید فعالیت کنند؛  یعنی ۵۰ درصد به صورت حضوری فعالیت کنند و ۵۰ درصد دیگر نیز باید دورکار شوند.

باید توجه کرد که به گفته مسئولان بهداشتی و شهری، به دلیل هوشمندسازی که در وضعیت رنگ‌بندی شهرها صورت گرفته،  به محض تغییر رنگ یک شهر، محدودیت‌ها و شرایط مصوب‌شده اعمال می‌شود که دورکاری هم از جمله آنهاست.

دلایل بروز موج پنجم کرونا

بنابراین طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها به دنبال شیوع سویه‌های جدید ویروس یعنی شناسایی مواردی از ابتلا به جهش‌های هندی و آفریقای جنوبی در برخی مناطق کشور، تغییر رنگ بندی کرونایی و افزایش مناطق قرمز در کشور و همچنین کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی باعث آغاز خیز پنجم کرونا در کشور شده‌ است.

البته باید در میان این دلایل، روند کند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور را هم اضافه کرد. در شرایطی که سایر کشورهای سازنده واکسن، با دو و یا حداکثر سه واکسن به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در واکسیناسیون جمعیت خود دست یافته اند و بخشی از واکسنها را نیز صادر می کنند، در ایران نیز با وجود اینکه از پیشرفت کارآزمایی بالینی چندین پلتفرم واکسن کرونا صحبت می شود و حتی دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک هم مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده اند، اما هنوز خبری از ورود این واکسن ها به عرصه واکسیناسیون مردم علیه کرونا نیست و حتی افراد ۷۰ سال به بالا هم هنوز به صورت کامل در کشور علیه این بیماری واکسینه نشده اند. از طرفی روند واردات واکسن نیز بسیار کند بوده و همین موضوع انتقاداتی را به دنبال داشته است.

بنا بر آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت تا کنون ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۵۴۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۷۳ دُز رسیده است که این میزان تزریق واکسن برای کشوری با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری، مناسب به نظر نمی رسد. آن هم با وجود اینکه اقدام به واکسیناسیون علیه کرونا از ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ در کشور آغاز شده است.

باید توجه کرد که طبق آخرین نقشه رنگ بندی کرونایی در کشور که در اپلیکیشن ماسک اعلام و از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، امروز ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰، در حال حاضر تهران و ۹۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۸۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *