چرا زمان راه رفتن یا دویدن استخوان جلوی ساق پا دچار سوزش می‌شود؟

مهسا ایزدخواه | کارشناس آسیب‌شناسی ورزشی

اگر روی ساق پا دست بکشید استخوان آن که «تیبیا» نامیده می‌شود را لمس می‌کنید. زمانی‌که عضلات اطراف این استخوان به دلایل مختلفی مانند، دویدن طولانی مدت، دویدن در سطح ناهموار، پوشیدن کفش نامناسب، برخورد پاشنه‌ پا به سطح سفت، پوشیدن کفش با پاشنه‌ سفت و …. تحت فشار طولانی مدت قرار بگیرد درد در این استخوان بخصوص در لبه‌ سمت خارجی آن احساس می‌شود که به این عارضه «شین اسپلینت» گفته می‌شود.

برای اطمینان از اینکه شین اسپلینت است یا نه، علائم متفاوتی وجود دارد، مانند شروع درد بصورت تدریجی و طولانی مدت، یا ایجاد درد در جلوی ساق پا حین دویدن در سراشیبی. همچنین ممکن است در اثر راه رفتن طولانی مدت، درد را در قسمت داخلی قوزک مچ پا احساس کنیم.

برای درمان این درد در صورتی که درد ناگهانی ایجاد شده و شدید باشد، بهتر است ساق پا را با بانداژ محکم بسته و در فواصل زمانی مناسب، با استفاده از یخ پیچیده شده در دستمال مدام ساق پا را سرد نگه ‌دارید. اما اگر همراه با درد، ساق پا ورم هم داشت نباید پا را ببندید و فقط باید آن را سرد نگه‌ دارید. درواقع باید به پا استراحت دهید و روی آن فشاری ایجاد نکنید.

اگر این درد مدت زمان زیادی است که همراه شماست؛ نشاندهنده این است که درد وارد فاز مزمن شده است؛ در نتیجه به علت التهاب و چسبدنگی، دامنه‌ حرکتی مچ پا کم شده و باید تمرکز را بر روی کشش عضلات کوتاه شده که بطور معمول عضلات پشت ساق پا هستند، قرار دارد.

همچنین تقویت عضلات ضعیف شده که عضلات جلوی ساق پا هستند، یکی دیگر از اقداماتی است که در درمان و کاهش درد مؤثر است. اگر کشش دادن عضلات دردناک نبود می‌توانید از ماساژ اصطکاکی توسط یک متخصص برای رفع چسبندگی‌های احتمالی و کاهش درد استفاده کنید. پس از بهبودی از جمله مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید انتخاب کفش مناسب است. بطور کلی کفش بدون پاشنه فشار زیادی را به پا وارد می‌کند؛ پس بهتر است خانم‌ها از کفش با پاشنه‌ ۳ سانت و آقایان از پاشنه‌ ۱.۵ سانت استفاده کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *