پاراگلایدر، لذت پرواز در آسمان

ورزش پاراگلایدر نزدیک ترین تجربه پرواز مشابه پرنده برای انسان است، پرواز با پاراگلایدر بسیار هیجان انگیز و هر لحظه با لحظه قبل آن تفاوت دارد و برای آن باید شرایط لازم مثل آب و هوایی را برای پروازی آرام و ایمن را در نظر بگیریم. آقای امیر رجب زاده در ارتباط با تفاوت انواع پروازها اظهار کرد: انواع مختلف پرواز داریم؛ پاراگلایدر، پاراشود، پاراموتور، پاراسل و … به عقیده من پاراگلایدر مادر همه اینهاست، در فاز دوم آموزشی کارآموز انتخاب می کند که به کدام رشته برود. پاراموتور نوعی از پرواز است که نیروی لازم برای پرواز را از موتور می‌گیرد و به دلیل صدای موتور آرامش و سکوت کافی ندارد. در چتر بازی نیز از ارتفاع می پرند و هیجان بالا و دلهره زیادی دارد اما زمان پرواز آن معمولاً ۵ دقیقه است. اما در پاراگلایدر نیروی لازم را از ارتفاع می گیرند و می توانند زمان زیادی را در هوا بمانند و از آرامش آن استفاده کنند. اکنون بیشترین رکورد پرواز با پاراگلایدر ۸ ساعت است.
مربی رسمی انجمن ورزشی هوایی کشور بیان کرد: برای تجربه کردن این پرواز ابتدا باید دوره‌های آموزشی را گذرانده و گواهینامه بگیرند. چهار نوع گواهینامه داریم، ۱)گواهینامه مبتدی که فقط پرواز یاد می‌گیرد و بدون حضور مربی اجازه پرواز ندارد. ۲)گواهینامه نوایس که با نظارت مربی و ارتباط با بی‌سیم  می‌تواند پرواز انجام دهد.۳) گواهینامه متوسطه که شخص می تواند به خوبی پرواز کند و تا ۴۵۰۰ متر ارتفاع بگیرد . ۴) گواهینامه پیشرفته که برای مسابقات خارجی و داخلی آماده می شود.
همچنین وی افزود: در مشهد در کوه های خواجه مراد و کوه های آب و برق شرایط پرواز بود اما متاسفانه با محدودیت‌هایی روبرو شدیم که به ما اجازه پرواز ندادند و ما برای پرواز به دررود نیشابور و یا هر دو هفته همراه با شاگردان و خانواده شان به شمال برای پرواز می رویم که امکانات بیشتری نیز دارد اما اگر شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم در مشهد فضایی برای پرواز به ما اختصاص دهند از آن استقبال می کنیم.
آقای امیر رجب زاده با ۱۵ سال سابقه این رشته در ارتباط با محدودیت های برای این ورزش اشاره کرد: برای انجام دادن ورزش پاراگلایدر هیچ گونه محدودیت خاصی نداریم و همه میتوانند شرکت کنند اما این ورزش مانند دیگر ورزش های پر هیجان برای افراد دارای بیماری قلبی مناسب نیست و همچنین افراد با وزن کمتر از ۵۰ کیلو به سختی برای آنها بال پیدا می شود و باید سفارش دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *