آبان ماه زعفرانی

با وزش اولین بادهای پاییزی که برگ درختان از شاخه‌ها جدا شده و رقص کنان بر روی زمین می‌افتند و رفته رفته درختان و زمین‌ها خالی از برگ شده و با رنگ سرخ و سبز خداحافظی می‌کنند؛ در همین هیاهوی برگ‌ریزان در کل ایران در سرزمین خراسان رضوی و جنوبی زمین‌هایی به رنگ بنفش پر از گل‌های زعفران دیده شده که یک حس و حال خوب و پر از زیبایی را به انسان منتقل می‌کند.

کاشت این گیاه بنفش به خاطر نیاز کم به آب در این خطه از ایران که از آب‌و هوای کویری برخوردار است از استقبال خوبی بهره‌دار است چرا این گیاه بیشتر مخصوص شهرهای کویری بوده و کاشت این گیاه اگرچه سرمایه‌گذاری اندکی را طلبیده اما سود فراوانی را برای زمین‌دار این محصول به همراه می‌آورد. با شروع فصل جمع‌آوری این گیاه شاهد حال و هوای زعفرانی در اکثر شهرهای این استان‌ها بوده و بسیاری از افراد درگیر جمع‌آوری و یا پاک‌کردن و خشک کردن این محصول می‌شوند این درگیری با حس و حال خوب همراه است و در اکثر موارد افراد خانواده در کنار هم جمع شده و یک جمع شادابی را تشکیل داده و باعث افزایش حس امید و صمیمیت در بین افراد می‌شود، یک کسب و کار فصلی که در میانه پاییز جان می‌گیرد و با فرا رسیدن زمستان رخت می‌بندد.

در ادامه این مطلب گفت و گوی ما با یکی از زمین‌دارانی که در این عرصه فعالیت داشته و سرمایه گذاری کرده را بخوانید تا «از صفر تا صد» طلای سرخ را ارزیابی کنید.

 

آب کم و سود زیاد

 

محمدعلی صداقت گفت: از اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه شروع به کاشت پیاز این گیاه کرده و برای محکم شدن این پیاز در دل خاک، زمین‌ها را ابیاری می‌شود و دومین آب‌یاری این زمین‌ها مربوط به شهریور ماه است و نیاز به آب‌دهی برای بار سوم ندارد چرا که با اغاز پاییز و سرد شدن هوا این گیاه از دل خاک بیرون زده و آماده چیدن می‌شود.

به گزارش روزنامه صبح امروز صداقت با اشاره به این موضوع که یکی از عجایب این گیاه این است که با چیدن این گل به صورت روزانه فردا صبح مجدد از همان پیاز گل جدیدی سر از خاک بیرون می‌آورد؛ افزود: این موضوع یکی از دلایل ثابت کننده که این گیاه به‌صرفه و پرسود است و گل زعفران به مدت حداقل یک ‌ماه هرروز گل کرده و این مدت زمان نهایتا تا دو ماه به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: اگر علاوه بر آبیاری زمان کاشت در مرداد ماه نیز مجدد زمین را اب‌یاری کرد از گل بهتر و با کیفیت‌تری بهره‌مند شده و نیز این گل زود تر از زمین برآمده و آماده چیدن می‌شود.

در ادامه با یکی از بانوان فعال در این عرصه که هم در زمینه کاشت و نیز در زمینه برداشت و پاک‌کردن و خشک‌کردن این محصول فعالیت دارد به مصاحبه پرداختیم.

آبان ماه زعفرانی

زهرا راستی گفت: آبیاری و چهار شاخ‌زدن گل زعفران از اول آبان ماه شروع شده و این گیاه آماده برداشت می‌شود و افراد پس از خواندن نماز صبح آماده رفتن بر سر زمین‌ها شده و به‌خاطر سرد بودن هوا از حس و حال جالبی برخوردار است اما به محض دیدن این گل سردی هوا فراموش شده و در بین این‌ گل‌ها فدم‌زنان مشغول چیدن می‌شویم.

وی تصریح کرد: هر چه از ساعات آغازین صبح دور شده این گل از حالت غنچه درآمده و باز می‌شود و چیدن این گل بسته به اندازه زمین و تعداد افرادی که برای چیدن آمده زمان برده و گاها تا حوالی عصر طول می‌کشد اگر چه چیدن گل در حالت غنچه راحت‌تر است و هرچه هوا رو به گرمی می‌رود این گل‌ها پژمرده شده و زمان چیدن پرپرمی‌شوند.

راستی اظهار داشت: در ساعت‌های نخستین روز گل‌ها شاداب و خوب بوده و همان‌طور که قبل گفته شد جمع‌آوری آن نیز راحت‌تر است و زمانی که کار چیدن گل تمام شده و زمین خالی از گل می‌شود کار ما تمام شده اما فردا صبح با طلوع مجدد آفتاب دوباره همان زمین خشک پر از گل‌ زعفران می‌شود.

وی خاطر نشان‌ کرد: کار برداشت و پاک‌کردن این محصول رده سنی خاصی را طلب نکرده و همه نوع افراد پیر و جوان و کودک می‌توانند در کنار خانواده خود به این کار پرداخته و علاوه بر مبلغی را که به عنوان دست‌مزد دریافت می‌کنند از تفریح و شادابی در کنار این گل‌ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

خواص زعفرانی

راستی بیان کرد: این گیاه پس از خشک شدن روانه بازار می‌شود و به‌مانند طلا هر ثانیه یک قیمتی داشته و از گل زعفران نیز می‌توان برای رنگ‌دهی و طعم در غذا استفاده کرد و علاوه بر این‌ها این گل خواص درمانی نیز دارد و گفته شده که برای درمان کلیه و پروستات نیز موثر است.

وی ادامه داد: جمع‌آوری این گیاه نیز ایجاد همبستگی کرده چرا که برای جمع‌اوری ان حداقل افراد مورد نیاز چهار نفر بوده و هر چه مساحت زمین بیش‌تر باشد افراد مورد نیاز نیز بیش‌تر بوده و گاها کسانی که زمین‌های هکتاری دارند حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را برای جمع‌اوری نیاز دارند.

کارآفرین بودن زعفران

راستی مطرح کرد: در منطقه دولت اباد زاوه و دیگر مناطقی که گل زعفران کاشت می‌شود به دلیل زیاد بودن زمین‌ها گاها از دیگر شهرها نیز برای کار بر روی این زمین‌ها در این فصل سال مهاجرت فصلی کرده که این خود باعث دیده شدن بیش‌تر این مناطق است.

وی توضیح داد: این گیاه نشاط‌‌آور بوده و از طبیعت گرمی نیز برخوردار است و علاوه بر این‌که استفاده این گیاه نشاط‌آور است بودن در میان این گل‌ها نیز سب ادی و نشاط می‌شود.

راستی متذکر شد: حدود ساعت هشت صبح ارباب زمین‌دار برای کارکنان خود صبحانه اورده و افراد در همان مکان میان گل‌ها مشغول صرف صبحانه شده و البته هر چه گل زمین بیش‌تر و با کیفیت‌تر باشو و ارباب نیز با انصاف باشد کارکنان از شیرینی بیش‌تری بهره‌مند می‌شوند و حدود ساعت ۱۲ نیز برای صرف نهار دوره هم جمع شده و مشغول صحبت و خوردن غذا که باز نیز بر عهده‌ارباب است می‌شوند.

وی در آخر در خصوص بهداشت خشک کردن این محصول به روش سنتی گفت: برای پاک‌کردن این گیاه باید پارچه سفید زیر محصول پهن کرده و برای خشک‌کردن در محیط تمیز و پاک و عاری از هرگونه میکروب انجام شده و پس از ان برای فروش روانه بازار می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *