زمان آن رسیده که آمریکا به رابطه ویژه با اسرائیل پایان دهد

نتانیاهو و اضطراب پایانش

نتانیاهو: برای مقابله با ایران هر کاری می کنیم، حتی اگر به قیمت روابط با آمریکا تمام شود!

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بعد از اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره توافق هسته‌ای تهران و واشنگتن بیانیه‌ای در تبلیغ روابط این رژیم و آمریکا صادر کرد

به گزارش ایسنا به نقل سایت شبکه روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا هم‌پیمان ما بوده و همچنان مهمترین هم‌پیمان اسرائیل برای حفظ برتری نظامی آن در منطقه باقی خواهد ماند. هرگز شریکی بهتر از آمریکا برای اسرائیل نخواهد بود حتی اگر اختلافاتی وجود داشته باشد این مشکلات از طریق مذاکرات مستقیم و پشت درهای بسته حل و فصل خواهند شد نه با اظهارات تحریک‌آمیزی که ممکن است به امنیت اسرائیل ضربه بزند.

گانتس با اظهاراتی بی‌اساس علیه جایگاه ایران در منطقه و خطرناک خواندن برنامه هسته‌ای آن برای دولت رژیم صهیونیستی و با وجود آن مدعی شد، اسرائیل قوی‌ترین دولت منطقه است.

او اضافه کرد: آمریکا همچنان از امنیت اسرائیل و برتری ویژه آن در منطقه محافظت خواهد کرد. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دوست واقعی اسرائیل است و اسرائیل شریکی بزرگتر از آمریکا نداشته و نخواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز در اظهاراتی واهی گفته بود، دولتش ناکام گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران را حتی اگر روابطش با آمریکا تیره شود، برخواهد گزید.

نتانیاهو در مراسم معرفی رئیس جدید موساد گفته بود: به بایدن گفتم که با توافق یا بدون توافق، ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهیم داد. زیرا جمهوری اسلامی ایران از سایر کشورهایی که دارای برنامه هسته‌ای هستند، متفاوت است. بنابراین ما با این مسئله کنار نخواهیم آمد. امیدوارم که به این مرحله نرسیم، اما اگر مجبور به انتخاب باشیم، انتخاب بین اختلاف با بزرگترین دوستمان آمریکا و بین از میان بردن تهدیدات وجودی، از بین بردن تهدید وجودی را انتخاب می‌کنیم.

نتانیاهو همچنین گفت: بزرگترین تهدید علیه ما، خطر حیاتی است که به وسیله تلاش‌های رژیم ایران برای مجهز شدن به سلاح هسته‌ای به وجود آمده. این خطر شامل تهدید مستقیم برای نابودی کشور کوچک ما با سلاح اتمی و نیز تهدید به واسطه ده‌ها هزار موشک با پشتوانه یک چتر هسته‌ای می‌شود. این تهدید حیات کشور یهودی را به خطر می‌اندازد و ما باید بی‌وقفه با این تهدید مبارزه کنیم. شما این کار را انجام می‌دهید. دیروز در مورد اقداماتی که انجام شده صحبت کردیم و این اقدامات باید ادامه یابند. من این موارد را به جو بایدن که ۴۰ سال است با هم دوست هستیم گفتم.

همچنین رسانه‌‎های اسرائیلی می‌‎گویند که دولت بایدن از بیم متوسل شدن نتانیاهو به اقدام علیه ایران برای جلوگیری از سرنگونی دولت ائتلافی خودش، خواستار دیدار اضطراری با بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم شده است و گانتس به زودی راهی واشنگتن می‌شود.

در این راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از گانتس دعوت کرده یک نشست فوق‌العاده با او برگزار کند. بایدن نگران است که نتانیاهو برای اجتناب از پایان نخست‌وزیری‌اش سراغ حمله به ایران برود.

/ هزینه این رابطه برای آمریکا بیشتر از منافعش شده / برخی رهبران اسرائیل در سال ۲۰۰۳ با حمله آمریکا به عراق مخالف بودند؛ می‌خواستند جورج بوش به جای این کار، بر روی ایران تمرکز کند

همچنین انتخاب به نقل از فارین پالیسی نوشت: استفان ام والت، کارشناس معروف آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد معتقد است که در حال حاضر هزینه‌های پشتیبانی ایالات متحده از تل آویو بیشتر از مزایای آن است.

در یادداشت استفان والت، نظریه پرداز برجسته آمده است: آخرین دور جنگ بین اسرائیل و فلسطین به روش معمول به پایان رسید. با آتش بسی که وضعیت فلسطینیان را بدتر و مسائل اصلی را بدون رسیدگی به حال خود رها کرد. همچنین در جریان تحولات اخیر شواهد بیشتری ارائه شد مبنی بر اینکه ایالات متحده دیگر نباید تل آویو را از حمایت‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک بدون قید و شرط خود بهره‌مند کند. مزایای سیاست فعلی آمریکا که مبتنی بر حمایت از اسرائیل است، صفر و هزینه‌های آن زیاد و رو به افزایش است. در واقع تل آویو و واشنگتن به جای یک رابطه خاص به یک رابطه عادی نیاز دارند.

اقدامات وحشیانه اسرائیل طی دهه ها، توجیه اخلاقی حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از تل آویو را نابود کرده است. واقعیت این است که اسرائیل بدون ترس از پاسخگویی و مجازات، شهرک سازی می‌کند، حقوق سیاسی مشروع فلسطینیان را انکار و با آن‌ها به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌کند و از قدرت نظامی برای کشتن، ترساندن و بازداشت ساکنان اراضی اشغالی و غزه بهره می‌برد. بنابراین، جای تعجب نیست که سازمان حقوق بشری بتسیلم (B'Tselem) اخیراً گزارش‌های مستند و قانع کننده‌ای ارائه داده و سیاست‌های تل آویو را به عنوان یک سیستم آپارتاید توصیف کرده است. اقدامات راست گرایانه در سیاست داخلی اسرائیل و نقش روزافزون احزاب افراطی در سیاست‌های آن، صدمات بیشتری به وجهه اسرائیل از جمله در میان بسیاری از یهودیان آمریکایی وارد کرده است.

در گذشته این طور استدلال می‌شد که اسرائیل یک سرمایه استراتژیک ارزشمند برای ایالات متحده است، اگرچه این استدلال اغراق آمیز بود. به عنوان مثال، در طول جنگ سرد، حمایت از اسرائیل روشی موثر برای بررسی میزان نفوذ شوروی در خاورمیانه بود، زیرا ارتش اسرائیل یک نیروی جنگی بسیار برتر نسبت به نیرو‌های مسلح مشتریان شوروی مانند مصر یا سوریه بود.

جنگ سرد ۳۰ سال است که به پایان رسیده و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل، امروز مشکلات بیشتری را برای واشنگتن ایجاد می‌کند تا اینکه مشکلی را حل کند. شواهد نشان می‌دهد که اسرائیل نتوانست کاری برای کمک به ایالات متحده در دو جنگ علیه عراق انجام دهد. در واقع، ایالات متحده در اولین جنگ خلیج فارس مجبور شد موشک‌های پاتریوت را به اسرائیل بفرستد تا از تل آویو در مقابل حمله اسکاد عراق محافظت کند. حتی اگر اسرائیل قادر باشد که به تخریب یک راکتور هسته‌ای تازه تأسیس سوریه در سال ۲۰۰۷ بپردازد، ارزش استراتژیک آن بسیار کمتر از چیزی است که در زمان جنگ سرد بود. علاوه بر این، ایالات متحده نیازی به حمایت بی قید و شرط از اسرائیل برای بهره مندی از مزایای اینچنینی ندارد.

به هر حال، هزینه‌های رابطه ویژه با اسرائیل برای ایالات متحده در حال افزایش است. منتقدان حمایت ایالات متحده از اسرائیل به کمک اقتصادی و سالانه‌ی بیش از ۳ میلیارد دلاری واشنگتن به تل آویو اشاره می‌کنند. گفتنی است، در حالی کمک‌های اقتصادی واشنگتن به اسرائیل اختصاص می‌یابد که این دولت اکنون ثروتمند است و به لحاظ درآمد سرانه در رده نوزدهم جهان قرار دارد. بدون شک روش‌های بهتری برای مصرف این پول وجود دارد. البته ناگفته نماند که این کمک اقتصادی واشنگتن به تل آویو برای آمریکایی که اقتصاد ۲۱ تریلیون دلاری دارد، ناچیز است. به عبارت دیگر، هزینه‌های واقعی رابطه ویژه آمریکا با اسرائیل، سیاسی است و نه اقتصادی.

اقدامات وحشیانه اسرائیل طی دهه ها، توجیه اخلاقی حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از تل آویو را نابود کرده است. واقعیت این است که اسرائیل بدون ترس از پاسخگویی و مجازات، شهرک سازی می‌کند، حقوق سیاسی مشروع فلسطینیان را انکار و با آن‌ها به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌کند و از قدرت نظامی برای کشتن، ترساندن و بازداشت ساکنان اراضی اشغالی و غزه بهره می‌برد

تمایل به محافظت از اسرائیل همچنین ایالات متحده را مجبور به برقراری روابط با دیگر کشور‌ها های خاورمیانه می‌کند، کشور‌هایی که رابطه با آن‌ها برای واشنگتن توجیه اخلاقی یا استراتژیک زیادی ندارد. به طور مثال، حمایت ایالات متحده از دیکتاتوری ناخوشایند مصر تا حدی برای حفظ روابط خوب مصر با اسرائیل بود. همچنین با توجه به تعمیق روابط ریاض با اسرائیل، ایالات متحده نیز تمایل بیشتری به تحمل کج رفتاری‌های عربستان سعودی از جمله جنگ هوایی این کشور در یمن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار مخالف داشت.

از سوی دیگر، حمایت بی قید و شرط از اسرائیل طی دهه‌ها به ایجاد خطر تروریسم که ایالات متحده با آن روبرو شد، کمک کرده است. در این ارتباط می‌توان به گزارش رسمی کمیسیون ۱۱ سپتامبر در مورد خالد شیخ محمد (KSM) اشاره کرد که تصریح کرده، وی به عنوان معمار اصلی حمله ۱۱ سپتامبر از سیاست‌های ایالات متحده به نفع اسرائیل شکایت داشته است. البته نمی‌توان ادعا کرد که اگر آمریکا رابطه عادی با اسرائیل داشته باشد، خطرات تروریسم از بین می‌رود، اما موضع قابل دفاع‌تر واشنگتن در مقابل تل آویو به کاهش خطرات تروریسم علیه آمریکا کمک می‌کند و از پرورش نگرش‌هایی که طی دهه‌های اخیر به رشد افراط گرایی منجر شده، جلوگیری به عمل می‌آورد.

در پایان باید تصریح کرد که بر اساس شواهد موجود حمایت آمریکا از اسرائیل بسیار شدید است و در سطوح مختلف سیاسی واشنگتن رخنه کرده است. به طوری که اگر سیاستمداری به اندازه‌ی کافی طرفدار اسرائیل نباشد، ممکن است نتواند به مناصب موردنظرش در دولت دست یابد. اما از سوی دیگر، واقعیات نشان می‌دهد که دردسر‌های تل آویو برای واشنگتن بسیار هزینه بر شده است. به طوری که مزایای این رابطه برای آمریکا بسیار کمتر از هزینه هایش است.

 

انتشار مطالب رسانه های خارجی تنها با هدف اطلاع رسانی و اگاهی از تحلیل های آنان انجام می شود و به هیچ عنوان به منزله تایید آن از سوی «روزنامه صبح‌امروز» نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *